Tipuri de rezervări

De la întâlniri romantice la mese aniversare, de la prânzul cu prietenii la cina în familie, de la întâlniri de afaceri la ieșiri cu colegii, restaurantele aduc oamenii laolaltă. Dar pentru ca managerii să poată organiza cât mai bine activitatea și să optimizeze fluxul de oaspeți, dar și să reducă totodată timpul de așteptare al clienților, e important să implementeze un sistem de rezervări eficient.

Află de ce este important să accepți rezervări și modalitățile de a face acest lucru.

Mesele goale sunt cea mai mare temere a oricărui proprietar de local. Înseamnă venituri mai mici, în timp ce costurile de operare rămân aceleași și nu scad proporțional cu numărul de clienți. Aici intervine rolul rezervărilor, pentru ca astfel de situații să fie cât mai rare, dar și pentru a optimiza turnover-ul oaspeților și a reduce timpii de așteptare.

De ce e important să accepți rezervări?

Știi la ce să te aștepți. În funcție de numărul de rezervări, vei știi exact cât de aglomerat va fi localul tău într-o zi anume, dar și care vor fi orele cele mai solicitante din zi. Mai mult, în cazul în care numărul de rezervări este mic, ai posibilitatea de a interveni rapid și de a le propune oaspeților un preparat special sau o promoție pe care să o popularizezi pe rețelele sociale, așa încât să-i atragi în local.

Bucătarii vor fi pregătiți pentru orele de vârf. Dacă programul de rezervări îți indică că vei avea o seară plină, personalul nu va fi luat prin surprindere și se va putea pregăti din timp. În plus, persoana care se ocupă de rezervări și preia oaspeții care intră local va ști exact cum să îi repartizeze și să aloce timpul așa încât bucătăria să nu fie depășită de numărul de comenzi.

Se reduce timpul de așteptare. Unul din principalele avantaje ale unui sistem de rezervări este că îmbunătățește experiența oaspeților. Spre exemplu, dacă cineva rezervă o masă vineri seara, la ora 19.00, atunci locurile sale vor fi pregătite la momentul respectiv și nu va mai fi nevoit să aștepte până se eliberează o masă. Drept urmare, va fi mulțumit de serviciul primit.

Tipuri de rezervări

  1. Telefonice

Atunci când te gândești la rezervări, prima imagine care îți vine în minte este cea a unui angajat care răspunde la telefon și notează rezervarea cu pixul, într-o agendă? (Asta în cel mai bun caz; căci poate fi vorba de o hârtie oarecare sau chiar de un șervețel aflat la îndemână). Într-adevăr, multă vreme lucrurile au funcționat exact așa (și încă sunt localuri în care se practică această metodă). Dar asta consumă timp, un timp care ar putea fi în schimb alocat serviri clienților sau debarasării meselor, spre exemplu. În plus, e cea mai sigură cale de a crea confuzii și neînțelegeri, mergând până într-acolo încât oaspeții să se trezească că de fapt nu a fost făcută nicio rezervare pe numele lor. Este o metodă învechită și, dacă n-ai făcut-o deja, e timpul să apelezi la un sistem modern care să simplifice lucrurile și să eficientizeze munca.

Pe măsură ce tehnologia a avansat și (aproape) toată lumea este permanent conectată la internet, sistemul de rezervări la restaurante a avansat așa încât să pună la dispoziția clienților modalități simple și rapide prin care să-și poată rezerva singuri o masă. Ceea ce se dovedește a fi mult mai convenabil atât pentru oaspeți, cât și pentru localuri. Iată care sunt principalele mijloace moderne pe care le poți folosi.

  1. Platforme externe de rezervări online

Folosirea site-urilor și aplicațiilor de rezervări online e cea mai simplă metodă și una dintre cele mai populare la care poți apela. O astfel de platformă, cum este și Restograf, te ajută să reduci numărul meselor goale din localul tău promovându-ți localul pe site-ul propriu, primește rezervări în locul tău (oricine poate rezerva oricând și de oriunde o masă folosind aplicația sau site-ul), dar te și ajută să-ți gestionezi propriile rezervări cu ajutorul soft-ului de operare, Restograf Manager. În momentul în care oaspeții doresc să facă o rezervare prin Restograf, au posibilitatea de a alege orașul și zona în care vor să ia masa, tipul de local pe care îl caută, aleg ziua, ora și numărul de persoane, click și gata! Ba chiar pot selecta mențiuni speciale precum „date night”, „aniversare”, „business meeting” etc.

Mai mult, prin Restograf Manager poți gestiona rapid și centralizat toate tipurile de rezervări (online, aplicații mobile, widget, e-mail, rețele sociale, telefonice, walk-in etc), în timp real, în funcție de hărțile personalizate ale meselor, așa încât știi în orice moment nivelul de încărcare a localului. În plus, ai acces și la o Carte de Oaspeți cu toate datele oaspeților tăi (nume, telefon, data nașterii, istoricul rezervărilor, obiceiuri de consum), dar primești și mai multe review-uri, toate verificate.

  1. Rezervări online pe site-ul propriu

O altă opțiune este de a-ți construi propriul site așa încât să poți primi rezervări online.

Pentru oaspeți, asta înseamnă să aibă acest oricând, chiar și în afara orelor de program ale localului. Nu mai e nevoie să sune și nici să aștepte ca cineva să răspundă la telefon. În plus, pot citi review-urile pe care le-ai primit deja pe site și să compare prețurile de la alte restaurante.

Pentru local asta înseamnă mai puțin timp pierdut de angajați vorbind la telefon,  îți dă posibilitatea de a refuza sau confirma rezervările prin e-mail, dar și să transformi vizitatorii din site în oaspeți reali.

Dezavantajul este că pentru asta însă, va trebui să investești mai mult în construcția și designul site-ului și să implementezi un widget pentru rezervări. Iar ca oaspeții să ajungă cu adevărat pe site, va trebuie să fie optimizat SEO, așa încât să atragă trafic (comparativ cu o platformă dedicat de rezervări, traficul va fi mult mai mic).

  1. Rezervări prin Google

O altă variantă, dacă folosești Google Ads este să adaugi butonul de „Rezervă o masă” ca site link. Astfel în momentul în care pagina este afișată în căutări, se va afișa și acest link în descriere, un fel de shortcut pe care utilizatorii să-l acceseze direct.

Un alt instrument oferit de Google Ads este și butonul de „Click-to-call”, care odată apăsat permite utilizatorului să contacteze direct localul prin telefon. Buton este afișat doar pe mobil, și ar trebui să ții cont de acest instrument atunci când îți setezi strategia de marketing.

  1. Rezervări prin Facebook

Facebook este de asemenea o alternativă, care îți pune la dispoziție mai multe instrumente:

  • Buton de „Rezervă acum” – fie prin programare directă pe Facebook, urmând să primească un memento de reamintire, fie prin asocierea unui alt instrument (widget al unei aplicații de rezervări), fie oferind un link către site-ul localului.
  • Buton de „Sună acum” care permite utilizatorilor să apeleze localul și să facă o rezervare, sau „Contactează-ne” prin care sunt trimiși în site-ul tău.

 

Indiferent de sistemul pe care alegi să-l folosești, nu uita că este extrem de important să oferi acest serviciu oaspeților tăi. Mai mult îți aduce și ție o mulțime de beneficii, despre care discutăm pe larg în capitolul următor.

Show