Totul despre oferte și promoții

Indiferent dacă tocmai ți-ai deschis afacerea sau vrei să atragi mai mulți clienți noi la tine în local, probabil ești în căutare de idei care funcționează, sunt practice și nici nu necesită investiții prea mari pentru a putea fi puse în aplicare. Din fericire, există câteva tipuri de promoții care dau rezultate.

35 de idei de promoții care funcționează pentru restaurante

În 1887, Coca-Cola a distribuit primul cupon folosit vreodată, prin care oferea gratuit un pahar de suc celor care primeau acest cupon. Iar în următorii 25 de ani, milioane de consumatori au profitat de oferta lor.

E o poveste din alte timpuri, dar principiul de bază rămâne valabil chiar și în această eră digitală: oaspeții tăi se așteaptă să primească discount-uri. Drept dovadă:

  • 80% din clienți sunt mai dispuși să viziteze un restaurant dacă acesta are în desfășurare o promoție.
  • 57% din mileniali sunt interesați de reducerile oferite de localuri.

Deși promoțiile la restaurante sunt gândite de obicei ca oferte de moment, ele te ajută să îți fidelizezi oaspeții pe termen lung.

E simplu: promoțiile fac clienții fericiți. Se simt speciali, apreciați. Și de multe ori, le dă chiar acel ultim imbold de care aveau nevoie pentru a te vizita.

Deoarece ofertele sunt limitate în timp, ele au o valoare mai mare în ochii clienților, care simt că trebuie să profite de ele cât încă pot. Practic, influențează decizia de cumpărare.

Iată care sunt câteva tipuri de promoții pe care le poți desfășura on-line și care chiar au rezultate.

 

Câteva reguli importante

Stabilește exact cui te adresezi. Înainte de a elabora fiecare tip de promoție, e important să știi că niciuna nu va fi de succes dacă înainte nu identifici, analizezi și înțelegi baza de clienți cărora te adresezi. Te afli în apropiere de o clădire de birouri? Oaspeții tăi sunt mai tineri, sau mai în vârstă? Te vizitează frecvent familii? Ce îi motivează pe oaspeții tăi: să aibă parte de o experiență deosebită, să încerce preparate noi, să economisească bani, sau… ce? Găsește răspunsul la aceste întrebări și îți va fi mai ușor să găsești ideile de promoții care să și funcționeze!

Stabilește obiectivele. În definitiv, rolul unei promoții este de a-ți ajuta afacerea. Ce anume vrei să obții? Sunt anumite produse din meniu care nu se bucură de popularitate, sau o perioadă din zi în care numărul de clienți e prea mic? Oferă discount-uri la acele produse și vino cu happy-hours pentru a aduce mai mulți clienți în restaurant în orele cu trafic redus.

Cea mai bună metodă de a stabili ce promoții să faci este să stabilești 5-10 provocări pe care le ai în restaurant, apoi să scrii 5-10 lucruri care i-ar motiva pe oaspeți. Apoi, fă conexiunile între cele două liste.

 

#IDEE: OFERTE ȘI DISCOUNTURI

Este o strategie clasică de marketing pentru restaurante, dar în continuare dă rezultate. Cu atât mai mult în ziua de astăzi, când totul se întâmplă „imediat” și oaspeții simt că trebuie să profite rapid de o promoție, înainte ca ea să se termine. Sunt mai multe variante: de la un desert oferit gratuit, la „2 la preț de 1” în anumite zile sau ore.

  1. Pune la punctprograme de loialitate. Este important să atragi clienți noi, dar la fel de important este să-i păstrezi pe cei deja existenți. Iar una dintre cele mai bune metode pentru asta este de a le oferi un program de loialitate. Spre exemplu, te poți folosi de un sistem de acumulare de puncte. La fiecare vizită în restaurant, oaspeții tăi vor câștiga un anumit număr de puncte, în funcție de valoarea notei de plată. Poți chiar seta anumite nivele în funcție de care vor primi un beneficiu mai mic, sau mai mare.
  2. Altă idee este de a-ți convinge oaspeții fideli să-ți aducă noi clienți. În general, suntem mai dispuși să ținem cont de recomandările unui prieten atunci când vrem să testăm un local nou. Pornind de la această idee, poți oferi un discount celui care-ți aduce la masă o persoană care nu a mai fost în restaurant până atunci. Ca să poți face asta, însă, este important să ai o Carte de Oaspeți(precum cea pe care ți-o pune la dispoziție Restograf manager), așa încât să ai o bază de date actualizată, cu toate informațiile despre clienții tăi.
  3. O altă strategie care funcționează este aceea de a invita oaspeții să-și serbeze ziua în restaurantul tăuși să le oferi o gratuitate dacă își invită prietenii. Opțiunile sunt nelimitate și rămâne la latitudinea ta care ar fi cea mai convenabilă ofertă (atât pentru tine, cât și pentru client). Poate fi vorba de o băutură oferită din partea casei, un platou de aperitive sau un desert. Pe lângă faptul că aduni capital de imagine, atragi și clienți noi din rândul invitaților, care poate nu au mai fost în localul tău până atunci. Din nou, pentru a putea veni cu o astfel de ofertă, îți va fi de ajutor un instrument precum Cartea de Oaspeți din Restograf Manager (așa încât să știi când este ziua clienților tăi).
  4. Profită de un eveniment important. Fie că e vorba de un eveniment sportiv, un concert sau un festival, pune la punct o promoție pe care să o derulezi în acea perioadă. Astfel te adresezi unei audiențe mai mari, aduci un număr mai mare de oaspeți în restaurant și îl popularizezi. Cum poți face asta? Spre exemplu, oferă un discount de 5% celor care au un bilet la concert.
  5. Happy hours. Abordarea de tip „Happy hours” este un exemplu clasic de modalități prin care restaurantele pot atrage mai mulți clienți în perioadele mai liniștite din zi, săptămână sau an. Cu toate acestea, de obicei meniurile sunt aceleași în astfel de cazuri. Așa că devin învechite destul de repede. O soluție este ca, periodic, să schimbi propunerile de preparate, așa încât să le stârnești pofta oaspeților tăi.
  6. Alte discount-uri. De exemplu: „Cumperi una, primești una gratis”. Sau poți oferi discount la meniuri fixe, ori la livrări (sau chiar transport gratuit la comenzi mai mare de XX lei), sau doar la anumite preparate din meniu. Îndeosebi în preajma Sărbătorilor, sau în zile speciale, poți gândi tot felul de promoții limitate în timp – ca de exemplu, de Ziua Îndrăgostiților, de 1 și 8 Martie, de Paște, Halloween, de 1 Decembrie, Crăciun sau Revelion. Și să nu uităm, desigur, de Black Friday!
  7. Organizează o tombolă iar persoana care câștigă va primi la următoarea vizită în restaurant un preparat din partea casei, sau o reducere de 30% din nota de plată (așa încât să faci oaspeții să revină în local).
  8. Fiecare al 10-lea client care intră în restaurant primește gratis… ceva – o cafea, un smoothie, un desert, o băutură etc.

 

#IDEE: EVENIMENTE

O altă metodă de a atrage noi clienți și de a-i fideliza pe cei vechi este să le stârnești interesul prin tot felul de evenimente.

  1. Lansează meniul nou. Atunci când schimbi meniul sau faci modificări consistente, ia în calcul să organizezi un eveniment de lansare. E o metodă bună de a profita de pe urma unei acțiuni pe care oricum o implementai în restaurant. Invită și jurnaliști sau bloggeri, ca să atragi și mai multă atenție.
  2. Live entertainment.Ce metodă mai bună de a da startul distracției dacă nu cu un show live? Spre exemplu, găsește un band de cover-uri care să cânte în restaurant în serile care de obicei nu atrag atât de mulți oaspeți. Sau organizează o seară de karaoke ori stand-up comedy. Astfel de seri sunt foarte distractive și au priză la public!
  3. Seri tematice.În tot felul de variante. Spre exemplu, focusul poate fi pus pe preparate și toată servirea să fie centrată în jurul unui specific anume (de exemplu, italian night). Sau concentrează-te pe un anumit target – „seara fetelor”, „singles night” sau, din contră, „seară în doi”. E o bună idee de a atrage atenția și de a-i entuziasma pe cei care vin să ia masa la tine.
  4. Seară de meci.Evenimentele sportive atrag întotdeauna un număr mai mare de oaspeți. Și cu siguranță găsești o ocazie de care să te legi. Poți chiar pune la punct un meniu special pentru astfel de seri.
  5. Organizează degustări de vin– clienții au ocazia să încerce sortimentele de vin pe care restaurantul le oferă, învață cum să-l bea ca un profesionist, plus că un astfel de eveniment atrage oaspeți noi.
  6. Organizează cursuri de gătit– oamenii sunt în căutare de experiențe noi, inedite, vor să învețe lucruri noi. Promovează cum trebuie o astfel de seară și ai să vezi ce succes are.

 

#IDEE: PARTENERIATE

  1. O altă idee eficientă de a atrage clienți în restaurant este de a te parteneria cu diverse alte companii sau organizații de pe plan localcare fac evenimente și pun la cale întâlniri în diverse grupuri. Este o metodă de a avea o sursă de venit stabilă și de a atrage oaspeți care ajung la tine în restaurant pe baza recomandărilor celor care au participat la evenimentele respective. Spre exemplu, ateliere de tot felul sunt foarte apreciate și multe localuri din București găzduiesc astfel de evenimente – de la ateliere pentru părinți și copii, la ateliere de bricolaj sau de dezvoltare personală și tot așa.
  2. Ia parte la evenimente caritabile în parteneriat cu o celebritate. Să atragi o vedetă pentru a te promova, poate fi costisitor. În schimb, o poți convinge să facă asta oferindu-te să donezi, în schimb, o parte din profitul obținut de pe urma colaborării către o cauză aleasă de personalitatea respectivă. Dacă reușești să atragi în restaurant o persoană cunoscută, nu doar că vei atrage automat mai mulți oaspeți, dar vei câștiga și o imagine bună din asocierea cu o cauză nobilă. Ce poți face, spre exemplu, este să aranjezi ca celebritatea respectivă să servească oaspeții timp de câteva ore și să donezi încasările obținute în toată acea perioadă către o casă de copii sau pentru construirea unui spital, spre exemplu.
  3. Asociază-te cu un food blogger. Uneori poate fi dificil să generezi multe review-uri și să faci lumea să vorbească despre restaurantul tău. Mai ales dacă este deschis recent. O metodă bună de a atrage atenția este de a invita un food blogger în restaurant să testeze preparatele, oferindu-i în schimb masa gratuit. Apoi întreabă-l politicos dacă ar fi dispus să povestească în online despre experiența pe care a avut-o. E posibil ca unii să te refuze, dar întinde-ți antenele și fă mai multe astfel de invitații.

 

#IDEE: SOCIAL MEDIA

Toate metodele despre care ți-am vorbit au potențialul de a pune lucrurile în mișcare în restaurant, chiar și în zilele „moarte”. Însă este extrem de important să promovezi într-un fel toate aceste idei. Iar la acest capitol, social media este „number one option”!

  1. Creează evenimente pe Facebookși apoi postează fotografii în care să le arăți tututor cât de bine se distrează cei care iau masa în restaurantul tău. Este cea mai sigură metodă de a câștiga credibilitate și… oaspeți. (Descoperă și cum poți să aduni mai multe like-uri pe Facebook).
  2. Apelează la influenceri.Fie că-ți place sau nu, fie că ești de acord cu ideea de „influencer” sau nu, lucrurile sunt cum sunt. Iar vizibilitatea pe care o ai este foarte importantă. Apelând la persoane foarte cunoscute și formatori de opinie, îți lărgești audiența. Ei au o bază mare de followeri pe social media și pot comunica foarte ușor cu aceștia. Găsește o persoană care se potrivește cu imaginea ta de brand și puneți la cale campanii. Urmăritorii lor îi vor vedea luând masa în restaurantul tău și vor dori să încerce și ei experiența. Cu cât mai mulți influenceri lucrezi, cu atât mai mulți oaspeți vei avea!
  3. Fă campanii de like & share. Cum reach-ul organic este aproape inexistent pe Facebook, folosește-te de promoțiile de genul „like&share” pentru a-ți populariza restaurantul. Ideea de bază este de a le oferi oamenilor ceva în mod gratuit, cu condiția ca ei să dea like și să distribuie mai departe postarea.
  4. Promovează conținutul generat de oaspeți. Este una din cele mai bune metode de a dezvolta o relație de prietenie cu clienții tăi. Cum poți face asta? Printr-un concurs foto prin care îți inviți oaspeții să posteze pe Facebook o poză cu preparatul lor preferat din meniu (sau chiar cu ei, în timp ce iau masa la restaurant). Tot ce trebuie să facă este să dea tag paginii tale de Facebook. Iar în schimb, poți acorda un premiu câtorva dintre participanți (un discount de 10% sau un preparat gratuit). Același timp de concurs îl poți desfășura și pe Instagram, doar că în acest caz poți chiar gândi un hashtag (#) special pe care să îl folosească. Astfel nu doar îți fidelizezi clienții, dar și atragi unii noi.
  5. Lansează promoții exclusiv online. Dacă ești activ pe rețelele sociale, poți veni cu reduceri speciale adresate celor care te urmăresc în online. Spre exemplu, un discount de 25% acordat pe baza unui cod postat pe Facebook. Sau a unei „parole” speciale.

 

#IDEE: E-MAIL MARKETING

E-mail marketing este o altă metodă grozavă de a-ți promova restaurantul și promoțiile pe care le-ai pregătit – fie că e vorba de concursuri, discount-uri, preparate speciale, evenimente și tot așa… Dar pentru asta trebuie să ai o bază de date. Cu Restograf manager ai acces la Cartea de Oaspeți, așa încât să ai o bază de date actualizată, cu toate informațiile despre clienții tăi. Adrese de e-mail mai poți strânge și printr-un pop-up de abonare afișat pe site, sau printr-o campanie de social media. Odată ce ai strânse adresele de e-mail, poți pune la cale oferte speciale pe care să le trimiți prin e-mail sau newsletter. Este cea mai bună metodă de a-ți anunța ofertele și de a ajunge, țintit, la persoanele de interes pentru tine. (Află și cum ar trebui să arate newsletter-ul de restaurant). Iată ce ai putea include:

  1. Specialități din meniu. Fie că vorbim de preparate în ofertă limitată, care se schimbă săptămânal sau lunar, îți poți anunța oaspeții despre existența acestora în meniu printr-un simplu e-mail care să le atragă atenția și să le stârnească curiozitatea, făcându-i să revină în restaurant.
  2. Evenimente viitoare. Dacă te-ai hotărât să organizezi un eveniment special (precum cele despre care vorbeam mai sus), trimite un newsletter prin care să le dai de veste tuturor.
  3. Noutăți exclusive – în mod similar, dacă urmează să lansezi meniul pentru un nou sezon sau dacă ai un invitat special în restaurant, anunță-i întâi pe cei care sunt incluși în baza ta de date.
  4. Discount-uri. Mulțumește-le clienților fideli și arată-le cât de mult îi apreciezi oferindu-le un discount din când în când – de exemplu, 10% reducere la următoarea masă servită în restaurant, sau un desert gratuit.

 

#IDEE: SMS / PUSH NOTIFICATIONS

  1. SMS-urile au o rată de deschidere mai mare decât orice altă metodă de comunicare. Așa că este o metodă excelentă de a le oferi oaspeților discount-uri sau remindere la momentul potrivite. Ai grijă doar să nu o faci prea des, căci altfel vei trece repede la categoria „spam”.

 

Alte idei, pe scurt:

  1. Înregistrează-te pe un site de rezervări online. Imaginează-ți că cineva este în căutare de idei pentru o cină specială. Și își dorește să încerce un loc nou, în care nu a mai fost, dar nu vrea să riște să fie dezamăgit. Intră pe Restografși te găsește acolo – vede poze din restaurant, află specificul, locația, website-ul, programul, poate vedea meniul și citi review-urile altor clienți. Dacă îi place, poate rezerva o masă în câteva secunde. Sună foarte bine, nu? Astfel te expui mereu la potențiali clienți noi.
  2. Profită de Sărbători. Găsește idei creative pe care să le implementezi în preajma Sărbătorilor, așa încât să atragi „petrecăreții” la tine în restaurant. Profită cât mai mult de sezon, pentru că în aceste perioade oamenii sunt dispuși să cheltuie mai mulți bani și să iasă mai mult la restaurant. Spre exemplu, în apropierea Crăciunului, poți organiza propriul „calendar de Advent” (că tot a început această idee să prindă și în România) și introdu în meniu câte un preparat nou în fiecare zi.
  3. Optimizează-ți site-ul!Așa încât să apari pe primele locuri în căutările locale.
  4. Vizitează companiile din apropiere și fă-le o ofertă pentru masa de prânz, spre exemplu. Funcționează în special pentru restaurantele aflate în apropierea clădirilor de birouri.
  5. Promovează calitatea ingredientelor. Oaspeții aleg deseori un restaurant pe care îl percep ca fiind atent la ingredientele folosite. De ce crezi că au așa succes localurile care mizează pe ingrediente bio, de sezon, luate de la fermieri locali? Așa că dacă te bazezi și tu pe asta, spune-o în gura mare peste tot – pe social media, pe site, în meniu etc.
  6. Garantează un serviciu rapid. În special dacă localul atrage mulți oaspeți la orele prânzului, aflați în pauza de masă. Și dacă știi că te poți ține de promisiune, garantează că le oferi masa gratuit dacă nu te înscrii cu comanda în 15 minute, de exemplu.
  7. Fă-ți un food truck. Chiar dacă implică costuri în plus, e o metodă bună de a-ți duce brandul în acele locuri în care oamenii nu au acces la el, în mod normal. În plus, dacă are succes, obții o sursă în plus de profit.
  8. Fă o campanie de promovare a unui preparat tradițional, uitat. Meniurile restaurantelor s-au schimbat mult în ultimii ani. Și multe produse tradiționale au ieșit din atenția consumatorilor. Așa că dacă ai un restaurant românesc, readu în meniu unul din preparatele noastre vechi, îndrăgite, care să le reamintească oaspeților de mesele luate la bunici. Au un succes grozav!

 

Canalul și timpul potrivit, la promoția potrivită

Pentru a-ți promova restaurantul, nu este suficient doar să gândești o promoție bine pusă la punct, ci și să folosești canalul potrivit pentru a o comunica oaspeților tăi, așa încât să fie eficientă.

Iată, așadar, care sunt mijlocele cele mai potrivite, în funcție de obiectiv.

 

Promoții în Social Media – pentru o imagine mai bună de brand

Printr-o simplă postare bună în online, poți atrage un nou client în restaurant. Aproximativ 75% din oamenii care răsfoiesc printre fotografiile cu diverse preparate spun că au ales următorul restaurant pe care să-l viziteze în funcție de imaginile pe care le posta pe rețelele de socializare.

Folosește Facebook, Instagram și Pinterest pentru a-ți expune preparatele și a strâni pofta utilizatorilor. Iar dacă vrei să dai drumul unei promoții pentru lansarea unui nou meniu sau promovarea unui eveniment pe care-l găzduiești, transform-o într-o campanie plătită. Sunt ușor de setat și, cu imaginea și mesajul potrivit, costul per click poate fi destul de mic.

 

Newslettere și SMS – pentru fidelizare

E-mailurile sunt o abordare mai personală și o metodă foarte bună de a interacționa cu oaspeții tăi. Atunci când le trimiți un newsletter, nu uita că subiectul principal trebuie să funcționeze ca un „cârlig” care le reține atenția. Te poți folosi de acest mijloc pentru a comunica diverse anunțuri, remindere, oferte sau mesaje.

Ce e important:

  • Trimite e-mailul la momentul potrivit, atunci când oaspeții tăi sunt cel mai activi (în mod normal, serviciul de newsletter poate oferi astfel de date);
  • Conținutul vizual trebuie să arate foarte bine! În funcție de asta, destinatarul va parcurge mesajul sau va trece mai departe, la următorul. Găsești multe template-uri gata făcute, on-line, sau poți crea unul personalizat.

 

Cadourile atrag acțiuni imediate

Atunci când vrei să obții un rezultat sau o acțiune imediată din partea oaspeților tăi, cel mai bine este să le oferi în schimb un premiu sau un beneficiu. Acest tip de promoții funcționează foarte bine deoarece:

  • Stârnesc entuziasmul participanților și îi loializează;
  • Obții în mod organic mai multă interacțiune pe paginile de social media;
  • Poți atrage mai mult trafic în site;
  • Dacă implici influenceri în astfel de activități, poți ajunge la o audiență mai mare;
  • Nu implică costuri mari (în funcție de numărul de premii și de tipul acestora).

Vrei să ai rezultate excelente? Atunci treci peste metoda uzuală care implică „like&share” și găsește o sarcină distractivă pe care participanții trebuie să o îndeplinească, sau pune-le o întrebare la care să dea răspuns.

 

Evenimentele – cele mai populare promoții offline

Când vorbim de organizarea unui eveniment, acesta poate fi de două tipuri: extern sau in-house.

Evenimentele externe includ, spre exemplu, festivalurile de mâncare sau acțiunile de genul „pop-up stores” ori food-truck. Sunt o metodă foarte bună de a atrage clienți noi, de a le prezenta preparatele tale, de a atrage atenție sau a obține un feedback direct. Atunci când decizi la care eveniment merită să participi sau nu, trebuie să iei în calcul următoarele lucruri:

  • Numărul mediu de participanți la care se așteaptă organizatorii;
  • Dacă evenimentele lor trecute au avut succes sau nu;
  • Care a fost feedback-ul din partea celorlalți participanți din industrie;
  • Locația unde va avea loc – nu vrei să fie prea departe de restaurantul tău;
  • Taxa pe care trebuie să o achiți – e o sumă fixă, sau un comision pe care trebuie să-l dai organizatorilor?
  • Personalul de care vei avea nevoie.

 

Evenimentele interne sunt o cale foarte bună de a atrage mai mulți oaspeți în restaurant. Important este să alegi o tematică interesantă, ținând cont de preferințele clienților tăi. Spre exemplu, dacă ai o clientelă tânără, prind foarte bine serile de stand-up comedy, teatru live sau karaoke. Pentru oaspeții de vârste mai maturi, ar putea fi interesante cursurile de gătit sau degustările de vin.

Iată niște idei de la care poți pleca: seară de jocuri, proiecții de film, seri de poezie, karaoke, degustări de vin, seară de jazz, seri tematice (anii ’90, Halloween etc.), seara doamnelor sau stand-up comedy.

Promoțiile de Sărbători

Atunci când vorbim de Sărbători și zile importante din calendar, totul trebuie foarte bine planificat. Iată ce poți face de… Ziua Îndrăgostiților, spre exemplu.

De unde începi?

  • Organizează un eveniment care să dea startul promoțiilor de sezon;
  • Anunță acordarea unor discount-uri de loialitate și premii;
  • Profită de ocazie pentru a-ți promova serviciul de catering sau livrări;
  • Fă un concurs cu premii;
  • Lansează un meniu tematic;
  • Actualizează-ți site-ului așa încât să includă cele mai noi promoții.

 

Ce alte ocazii speciale poți găsi? Alege din lista de mai jos:

  • 9 februarie – Ziua Internațională a Pizzei
  • 14 februarie – Ziua Îndrăgostiților
  • 24 februarie – Dragobete
  • 1 Martie (Mărțișor)
  • 8 Martie – Ziua Femeii
  • Aprilie / mai – Paștele
  • 13 iulie – Ziua Internațională a Cartofilo Prăjiți
  • 30 iulie – Ziua Internațională a Prieteniei
  • 1 octombrie – Ziua Internațională a Cafelei
  • 31 octombrie – Halloween
  • 11 noiembrie – „Singles day”
  • 1 decembrie – Ziua Națională a României
  • 25 decembrie – Crăciunul
  • 31 decembrie – Revelionul

Făcute bine, promoțiile pot genera venituri consistente. Și poți câștiga mai mult atunci când ești dispus să oferi ceva la schimb. Într-o piață competitivă cum este cea a restaurantelor, barurilor și cafenelelor, este important să depui acel efort extra pentru a atrage oaspeții. Așadar inspiră-te din sugestiile noastre și nu uita că poți experimenta așa încât să afli ce „prinde” la clienții tăi.

Show