Cum să-ți faci un plan de marketing

Dacă vrei să faci lucrurile ca la carte, vei avea nevoie de un plan scris, detaliat, de marketing pentru restaurantul tău – fie că de-abia acum deschizi ușile pentru prima dată, sau deja ai experiență în domeniu.

Iată care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi atunci când faci planul de marketing – de la definirea obiectivelor și definirea profilului de clienți, până la identificarea canalelor de marketing și stabilirea bugetului.

Planurile de marketing pot părea intimidante la început, dar sunt extrem de versatile și o bună sursă de inspirație. Vei învăța să-ți vizualizezi obiectivele, să identifici limitările și să capitalizezi punctele forte. Pe termen lung îți sunt foarte utile și te ajută să sistematizezi ce ai de făcut.

1) Stabilește unde vrei să ajungi și care sunt obiectivele

Pentru a pune la punct un plan de marketing care să funcționeze, în primul rând trebuie să știi ce vrei să obții. Care e scopul final în ceea ce privește numărul de oaspeți, reputație și profit?

Pentru a obține venituri mai mari, există trei metode principale:

  • Să atragi oaspeți noi
  • Să crească valoarea medie a bonului de masă
  • Să încurajezi oaspeții să te viziteze mai des

Odată ce stabilești care este segmentul de care afacerea ta are mai multă nevoie, poți concepe un plan de marketing care să urmărească acel obiectiv. E o idee bună să le abordezi pe rând, dar nu e greșit nici să faci strategii pentru toate cele trei obiective deodată.

Etapizează întreg procesul și stabilește-ți obiective intermediare, cât mai specifice și cuantificabile, pe care să le bifezi de îndată ce au fost îndeplinite. Spre exemplu:

  • Avem în plan să creștem numărul de evenimente private de la unu la trei pe lună.
  • Vrem să aducem cel puțin 100 de oaspeți noi în restaurant până la finalul anului.

Astfel obții date măsurabile ca să-ți dai seama dacă ești pe drumul cel bun.

2) Definește profilul oaspeților

Cercetarea și datele colectate sunt esențiale! Ascultă-ți instinctul, apoi vino cu informații concrete pe care să construiești mai departe.

Una dintre practicile uzuale de marketing este de a creiona ceea ce se cheamă „audiență targetată” sau „customer persona”. Ai stat vreodată să te gândești în amănunt și să faci profilul a două-trei tipuri de clienți cărora te adresezi? Poate fi un lucru dificil de făcut, din moment ce restaurantele au oaspeți extrem de diverși. Și nu vrei să restrângi profilul lor prea mult. Dar va trebui să o faci, pentru că nu poți comunica în același fel cu o tânără de 23 de ani ca și cu un bărbat de 45 de ani. Își petrec timpul liber în mod diferit, au interese diferite etc.

Așadar, primul lucru pe care trebuie să îl faci e să definești clientul ideal. Dă-i un nume, vârstă, sex, gândește-te la ce job are și ce funcție. Câți bani câștigă? Apoi treci la nivelul următor. Fă o listă cu revistele și cărțile pe care le citește. Gândește-te ce site-uri vizitează și ce bloguri urmărește. Dacă ar avea o oră în plus pe zi, ce ar face cu ea? Unde își face cumpărăturile? Care sunt temerile sale cele mai mari? Unde iese în oraș? Ce alte restaurante frecventează?

Odată ce ai făcut acest „portret robot”, gândește-te cum relaționează cu business-ul tău. Cum alege restaurantul la care să ia masa? Ce tip de experiență caută? Ce nevoie trebuie să-i satisfaci? Care sunt lucrurile pe care le-ar schimba, ce ar vrea să faci diferit? Care este rolul său în luarea unei decizii la ce restaurant să iasă (merge pe alegerea celorlalți, sau este cel care face propunerea)?

Mai departe, poți face același lucru pentru alte câteva tipuri de clienți. Scopul este a de învăța să vorbești pe limba lor. Și de a face un plan de marketing dedicat fiecăruia. Creând campanii targetate și mesaje potrivite, conversia va fi mai mare și, în final, vei economisi bani.

3) Definește particularitățile ofertei tale

Odată ce ai stabilit profilul oaspeților ideali, gândește-te la ce anume le oferi. Nu vorbim aici de preparatele sau băuturile din meniu, ci la motivul pentru care ar alege să ia masa la restaurantul tău și nu la altul. Care sunt acele motive? Care sunt acele temeri pe care le au și cum le satisfaci nevoile? Apoi gândește-te la trei-cinci promisiuni pe care le faci acestui client ideal.

Spre exemplu, să spunem că una din îngrijorări ar fi legată de opțiunile sănătoase din meniu. Caz în care promisiunea ar putea fi de genul „Folosim numai ingrediente proaspete, majoritatea de la producători locali”. Sau dacă au îndoieli legate de timpul de așteptare a mâncării, promisiunea ar fi „Ne pasă mai mult de timpul tău decât de-al nostru”. Și așa mai departe. Scopul acestor promisiuni este de a stabili misiunea și valorile brandului. Pe baza lor te vei diferenția de concurență și te vei defini în ochii oaspeților tăi.

Folosește această formulă, pentru început: [Denumirea restaurantului] [Promisiune]. Noi suntem [Descrie business-ul] care ajută [Clientul Ideal] [Descrie Nevoia].

Spre exemplu, așa ar putea arăta descrierea în planul de marketing:

GreenFood își surprinde clienții cu preparate deosebite, care răspund cerințelor unei diete vegetariene. Suntem un restaurant smart casual, care le oferă celor urmează o dietă sănătoasă un meniu bogat și variat, bazat pe opțiuni vegeteriene, vegane și raw vegane, toate create din ingrediente selectate cu mare atenţie, 100% naturale.

4) Identifică canalele de marketing pe care le vei folosi

Odată ce ți-ai definit oaspeții și oferta, va trebui să identifici cele mai bune canale de marketing și publicitate pe care să le folosești. Deși am vrea să-ți putem oferi așa ceva, nu există un singur răspuns corect la această întrebare. Diferă de la caz la caz și poate include social media, TV, display-uri outdoor, ad-uri printate, e-mail, aplicații, afilierea la alte platforme (precum Restograf), evenimente live etc.

Cel mai bine este să creezi un mix între toate acestea, să testezi diferite canale și să ai răbdare până când rezultatele încep să apară.

5) Stabilește bugetul

În mod evident, toate cele amintite necesită un buget alocat. Chiar dacă nu ai în plan să folosești ad-uri Google PPC (pay per click), Facebook sau alte tipuri de campanii mari plătite, marketingul tot necesită alocarea unor sume de bani. Și chiar dacă nu înregistrezi un profit pe cât ți-ai dori, tot nu-ți permiți să oprești acțiunile de promovare.

Atunci când pui pauză la marketing, pui pauză la business. Iar dacă Apple sau Nike, spre exemplu, încă investesc bani mulți în asta, deși sunt branduri recunoscute oriunde în lume, asta ar trebui să-ți spună ceva!

6) Alege echipa

Cine va crea tot acest conținut și cine va implementa strategia de marketing? Cine va superviza procesul și va fi responsabil de follow up? Ai nevoie de o persoană care să fie la curent cu trendurile în marketing, care să se poată ocupa de toată „bucătăria internă” pe care o presupun acțiunile de promovare. Cineva care să planifice lucrurile în avans, apoi să le implementeze pas cu pas. Iar pentru asta fie poți angaja pe cineva intern, fie poți externaliza serviciul și apela la o firmă specializată.

7) Pune totul cap la cap

Ultimul pas în crearea unui plan de marketing  este să pui totul în scris și să determini exact ce vei face. Iată câteva întrebări la care ar trebui să răspunzi:

  • Ce tip de campanie trebuie să fac în funcție de target-ul meu, de misiunea și valorile asumate?
  • Pe ce canale? Digitale? Social Media? Print?
  • Care este frecvența de promovare în funcție de buget?
  • Cum voi măsura rezultatele? Și pe baza a ce unelte?

Marketingul nu este static. Nu poți să implementezi azi ceva iar apoi să uiți de tot și toate. Este important să analizezi mereu performanțele și să observi când este nevoie să faci o schimbare sau să ajustezi planul. Astfel vei putea observa din timp semnalele de alarmă.

Și mai e ceva important. Nu privi marketingul ca pe o cheltuială, ci ca pe o investiție care te ajută să-ți atingi scopul!

Show