Norme de protecția muncii în bar

Chiar dacă munca în cadrul barului este relativ mai sigură comparativ cu bucătăria unui restaurant, accidente se pot întâmpla oricând. Și depinde de tine să impui un set de reguli așa încât atât angajații, cât și clienții tăi să fie în siguranță. Află care sunt cauzele pentru majoritatea incidentelor care apar, dar și cum pot fi evitate.

Într-un local, principalul responsabil pentru siguranța angajaților și a oaspeților este managerul. Și chiar dacă majoritatea normelor și procedurilor care trebuie respectate în bucătărie sau bar sunt, în general, reguli de bun simț, sunt și alte aspecte reglementate prin lege care sunt obligatorii. Din păcate, deseori se întâmplă ca astfel de reguli să fie trecute cu vederea, deseori din neștiință. De aceea este important să le cunoști și să te asiguri că sunt respectate.

CAPITOL SUSȚINUT DE

Reguli de siguranță generală

Atunci când faci lucrurile corect, tu și echipa ta vă asigurați că lucrați în siguranță și în final toată lumea are de beneficiat din asta. Accidentele apar din mai multe motive, dar cel mai adesea cauzele principale sunt ignoranța sau neglijența. Fiecare membru al echipei trebuie să fie mereu preocupat de propria sa siguranță, precum și de siguranța celor din jurul său.

Iată o listă scurtă a măsurilor de siguranță pe care trebuie să fie respectate în orice zonă de lucru:

  • Nu te juca! Poate pare ciudat, dar micile glume și jocuri reprezintă una dintre principalele cauze de rănire la locul de muncă și poate fi motiv de concediere.
  • Nu lucra niciodată sub influența drogurilor sau a alcoolului, deoarece ești un pericol pentru tine și pentru colegii tăi de muncă.
  • Acordă o atenție deosebită obiectelor în funcțiune – cum ar fi echipamente, cărucioare, butoaie de bere și diferite sticle.
  • Nu alerga în zonele de lucru. Barul este o zonă în care se pot vărsa frecvente lichide (iar suprafața poate fi alunecoasă) sau se pot sparge diverse obiecte din sticlă.
  • Fii atent în îndeplinirea sarcinilor tale.
  • Evită să îți accidentezi spatele, manevrând corect obiectele și ridicându-le cu atenție

 

Tipuri de accidente frecvente în bar și cauzele lor

Proprietarii și managerii de bar trebuie să se preocupe constant de sănătatea, siguranța și securitatea echipei! Standardele slabe de protecție a muncii îi expun pe angajați și pe clienți la riscuri de rănire gravă, ceea ce înseamnă implicit o productivitate mai slabă și un moral scăzut al personalului. Din aceste motive trebuie să cunoști foarte bine legislația în domeniu și să poți aplica practic informațiile, asigurându-te totodată că membrii echipei tale respectă standardele corespunzătoare de siguranță și securitate.

Foarte importantă este autoevaluarea echipei și feedback-ul lor în ceea ce privește amplasarea echipamentelor și ușurința de a le folosi, dacă set-up-ul barului îi ajută să fie mai productivi sau, din contră, îi încurcă.

Peste 90% dintre accidente pot fi prevenite. Există trei reguli de bază privind siguranța în bar care, dacă sunt respectate și aplicate corect, reduc semnificativ riscul de accidentare.

  1. Nu alerga! Graba este unul din principalele motive care cresc probabilitatea de apariție a unui accident.
  2. Concentrează-te la ceea ce faci! Cei care sunt ușor distrași sau care nu își concentrează atenția asupra sarcinilor pe care le efectuează sunt un pericol pentru ei înșiși și pentru ceilalți din jurul lor. Distragerea atenției de către colegi, problemele personale sau lipsa de interes pot duce la accidente grave în bar.
  3. Respectă toate regulile pentru manevrarea echipamentelor. Nu folosi niciodată aparatura sau utilajele altfel decât este specificat în instrucțiuni.

În bar, menținerea unui mediu de lucru sigur este responsabilitatea tuturor, iar regulile de bază trebuie respectate pe tot parcursul zilei de lucru.

Deși activitatea în bar este considerată o ocupație destul de sigură, există cu siguranță pericole nu numai în prepararea băuturilor, ci și în alte sarcini conexe. Cele mai frecvente accidente în bar sunt tăieturile, alunecările și întinderile musculare.

 

Alunecări, împiedicări și căzături

Toate acestea laolaltă reprezintă a doua cea mai frecventă cauză de apariție a accidentelor în bar. Aproximativ 75% dintre accidentări sunt declanșare din cauza dezordinii și a obiectelor lăsate în drum. De aceea este important ca barmanul să fie bine organizat și să așeze la loc fiecare obiect pe care îl folosește. Și pentru că în bar se întâmplă frecvent ca lichidele să fie vărsate pe jos, e important ca podeaua să fie antiderapantă.

Tăieturi

Chiar dacă în bar poate nu se folosesc cuțite la fel de mult ca în bucătărie, ele sunt totuși instrumente necesare. Și multe accidente apar atunci când diverse produse sunt tăiate sau folosite pentru a fi integrate în băuturi (de exemplu, când se feliază fructe pentru cocktailuri sau limonade). Gravitatea rănilor poate fi însă redusă la minimum dacă se ține cont de reguli de bază, acordând atenție regulilor de siguranță corespunzătoare și urmând proceduri adecvate de lucru. Odată dezvoltată abilitatea de a folosi la modul profesionist un cuțit, tăierile accidentale nu ar trebui să mai apară foarte des. Cu toate acestea, când și dacă apar, acestea trebuie tratate corect și fără întârziere.

Arsuri si opăriri

Uneori echipa nu este conștientă de riscurile pe care le implică manevrarea recipientelor cu apă clocotită, lichide fierbinți, abur, sau a echipamentele sub presiune. De aceea trebuie acordată o atenție deosebită când sunt atinse cu mâna suprafețe fierbinți sau când se lucrează cu lichide foarte calde. Arsurile necesită mai mult timp pentru a se vindeca și sunt mai dureroase decât tăieturile.

Întinderi musculare

De obicei, întinderile musculare nu sunt la fel de grave precum alte tipuri de leziuni, dar sunt dureroase și pot necesita întreruperea activității. Acestea apar mai ales atunci când sunt cărate obiecte prea grele sau când sunt ridicate în brațe în mod necorespunzător. Majoritatea întinderilor musculare nu necesită îngrijire medicală, dar necesită timp și îngrijire pentru a se vindeca corect. Asigură-te că echipa ta este instruită corespunzător.

 

Sfaturi de siguranță pentru barmani

Dacă echipei tale îi sunt reamintite regulile de mai jos, atunci și locul de muncă va fi unul mai sigur. Iată câteva sfaturi de care echipa ta ar trebui să țină cont:

  • Nu transporta mai mult decât poți duce. Cere ajutor! Pentru a căra și muta obiecte de peste 50 de kilograme, e nevoie de cel puțin două persoane.
  • Atunci când ridici cutii, butoaie, gheață și alte mărfuri grele, folosește-te de musculatura picioarelor, nu a spatelui.
  • Atunci când așezi obiecte grele, nu te apleca din spate, ci îndoaie picioarele.
  • Așază paharele în rafturi, nu le stivui pe bar.
  • Nu folosi pahare sau veselă ciobite sau crăpate.
  • Dacă trebuie să arunci un pahar spart sau o sticlă, folosește mai multe straturi de hârtii și aruncă sticla doar la coșul desemnat pentru sticle.
  • Folosește un făraș și o mătură atunci când cureți sticlă spartă.
  • Alternează mâna folosită pentru agitarea și turnarea băuturilor pentru a permite mușchilor și articulațiilor să se odihnească puțin.
  • Încearcă să agiți cocktailurile la înălțimea pieptului sau a taliei, nu peste cap sau umăr.
  • Când este posibil, evită să îndoi încheietura mâinii inutil – când torni băutura, încearcă să folosești tot brațul, în loc să îndoi doar încheietura mâinii. La început poate părea ciudat, dar va reduce stresul la care este supusă încheietura mâinii.
  • Folosește shaker-ul de cocktail la distanță de zona capului.
  • Clătește-te pe mâini după ce tai sau storci lămâi pentru a evita iritarea pielii.
  • Dacă poți, folosește dopuri pentru urechi din spumă.
  • Nu lăsa niciodată cuțitele în apă.
  • Nu încerca să prinzi un cuțit care cade.

 

Practici de siguranță în bar – conflicte și violență

Prevenirea și gestionarea situațiilor agresive sau cu potențial violent reprezintă, din păcate, una din îngrijorările principale în industria ospitalității și în special în baruri (din cauza consumului excesiv de alcool).

Principalele tactici utilizate pentru prevenirea violenței sunt comunicare corectă, cu fermitate și corectitudine. Stabilește proceduri clare și asigură-te că se menține o atmosferă plăcută. Fii prietenos, dar profesionist.

Monitorizare și supraveghere – învață să recunoști din timp semnalele de alarmă precum schimbarea comportamentului clienților sub influența alcoolului, grupuri mari care discută în contradictoriu etc.

Strategii de aplanare a conflictului – îndepărtează-te de zona tensionată, stai calm și nu răspunde niciodată la provocare, fii asertiv și nu agresiv.

 

Sfaturi pentru prevenirea accidentelor în bar

Implementând tehnici de siguranță adecvate se poate reduce numărul de probleme legate de siguranța în muncă. Asigură-te că toți angajații sunt bine instruiți cu privire la procedurile de siguranță.

Iată câteva sfaturi pentru a vă menține lucrătorii în siguranță la bar, tavernă sau pub:

  • Evită supraaglomerarea din spatele barului.
  • Amenajează un spațiu de stocare adecvat, astfel încât zona din spatele barului să nu fie aglomerată.
  • Folosește covorașe și vopseluri antiderapante pe podele.
  • Asigură-te că toți membrii echipei poartă încălțăminte antiderapantă.
  • Stabilește și apoi verifică un program de curățare a podelei.
  • Achiziționează indicatoare de podea umedă.
  • Proiectează spațiul de lucru astfel încât articolele cele mai frecvent utilizate să fie pe rafturile cele mai accesibile.
  • Ai grijă ca zonele de lucru și depozitare să fie bine luminate.
  • Stabilește care este coșul pentru sticlă spartă și capace ascuțite.
  • Instruiește echipa cu privire la metodele de a ridica în siguranță obiectele grele.
  • Nu folosi prelungitoare în bar.
  • Păstrează cablurile și prizele.
  • Verifică în mod constant starea stingătoarelor de incendiu.
  • Păstrează materialele de curățat și alte substanțe chimice în recipientele lor originale.
  • Verifică încuietorile și alarmele de lucru. Ia în considerare adăugarea de camere de supraveghere.

 

Folosirea ustensilelor ascuțite

  • Nu încerca să prinzi un cuțit care îți pică din mână sau alunecă de pe masa de lucru.
  • Folosește întotdeauna cuțitul cu vârful îndreptat în jos și cu muchia de tăiere depărtată de corp.
  • Nu vorbi niciodată în timp ce ții un cuțit în mână. Dacă începi să gesticulezi ar putea exista consecințe grave.
  • Indiferent ce tip de cuțit folosești, când tai cu el ține-l depărtat de corp.
  • Nu introduce niciodată un cuțit în apă fierbinte, deoarece asta poate cauza fisuri în mânerul de lemn.
  • Nu băga niciodată mâna în apă cu săpun pentru a căuta un cuțit.
  • Folosește întotdeauna un tocător. Nu tăia niciodată pe metal.
  • Așază cuțitele în sertarele destinate cuțitelor.
  • Când cureți sau ștergi un cuțit, asigură-te că marginea ascuțită este depărtată de corp.
  • Folosește întotdeauna un cuțit ascuțit – astfel nu e nevoie să pui presiune prea mare și șansele să-ți alunece în lateral sunt mai mici.
  • Taie întotdeauna cu o mișcare de înainte și înapoi, nu pe direcție descendentă.
  • Nu folosi cuțitul pe post de deschizător de sticle sau cutii.
  • Asigură-te întotdeauna că mânerul nu conține grăsimi sau alte substanțe alunecoase.
  • Când tăi obiecte rotunde, cum ar fi portocale, taie-le pe o bază plată, astfel încât să stea în poziție și să nu se deplaseze atunci când sunt tăiate.

 

Asigură-te că podelele nu sunt alunecoase

  • Podelele umede sunt periculoase. Păstrează-le uscate!
  • Ridică sau șterge imediat orice obiect vărsat, în special apă sau alte lichide similare.
  • Când se varsă lichide, cere unui coleg să urmărească zona și să-i avertizeze pe ceilalți cu privire la pericol, în timp ce altul merge să aducă un mop.
  • Suprafețele mici și ude pot fi presărate cu sare pentru a asigura aderență până la curățarea lor.
  • Nu alerga!
  • Nu lăsa niciodată ustensile pe podea. Cineva sigur se va împiedica de ele.
  • Păstrează toate culoarele de trafic libere și fără cutii, coșuri de gunoi, echipamente portabile sau mopuri lăsate la întâmplare.
  • Când ștergi podelele, șterge câte o zonă pe rând.
  • Utilizează covorașele de cauciuc.
  • Fii atent unde ții extinctoarelor, să fie la îndemână. Toată lumea trebuie să învețe cum și când să le folosească.

 

Folosirea obiectelor din sticlă

  • Atenție la manipularea paharelor și a vaselor din sticlă, porțelan sau ceramică!
  • Când transporți porțelan, ceramică și sticlă dintr-un loc în altul, fii atent și pășește cu prudență.
  • Nu păstra articolele din sticlă sau alte porțelanuri care sunt ciobite sau crăpate.
  • Dacă bănuiești că există sticlă spartă în apă cu săpun, întâi scurge apa și mai apoi îndepărtează cu atenție bucățile cu un prosop de hârtie.
  • Nu arunca sticla spartă în coșurile de gunoi.
  • Stabilește care este coșul pentru sticlă spartă.
  • Asigură-te că echipa folosește doar coșul desemnat pentru sticle sparte.

 

Depozitarea în siguranță

  • La deschiderea cutiilor sau a lăzilor, scoate cuiele. Nu le îndoi.
  • Depozitează întotdeauna materialele grele pe rafturile inferioare, apoi materialele cu greutate medie și articolele ușoare pe rafturile superioare.
  • Păstrează spațiul de depozitare cât mai curat, așa încât riscul de incendiu să fie redus, și să nu fie nici un mediu prielnic pentru dăunătoare (șobolani, gândaci etc.).
  • Asigură-te că becurile nu reprezintă un pericol. Ca măsură de precauție împotriva incendiilor, nu depozita obiecte la mai puțin de 45 cm de bec.
  • Folosește scări, nu cutii sau scaune, pentru a umbla la rafturile înalte. Nu sta niciodată pe cele două trepte superioare ale scării.
  • Aruncă deșeurile în mod corespunzător.
  • Dacă porți mănuși în timp ce elimini deșeurile, trebuie să îndepărtezi mănușile murdare după ce ai terminat treaba și, la întoarcerea la locul de muncă, să te speli și să dezinfectezi mâinile.
  • Nu împinge gunoiul cu mâna goală sau cu piciorul

 

Manipularea obiectelor grele

  • Atunci când ridici obiecte grele, ține spatele drept, dar nu neapărat vertical.
  • Ține obiectul aproape de corp.
  • Îndoaie genunchii înainte de a te ridica.
  • Ridică folosind forța picioarelor, nu a spatelui.
  • Cere ajutor pentru ridicarea sau mutarea oalelor și containerelor grele.

 

Bune practici de ordine și curățenie

Ordinea și curățenia exemplară sunt cea mai sigură metode de a preveni accidentele și a avea un loc de muncă cât mai sigur. Astfel poți remedia multe nereguli, înainte ca ele să conducă la rănirea angajaților.

Regulile de bază sunt următoarele:

  • Nu bloca ieșirile.
  • Înlocuiește becurile arse în zonele de lucru, alei și ieșiri.
  • Menține podelele și zonele de lucru, treptele și scările curate, uscate și fără urme de ulei.
  • Asigură-te că trusa de prim ajutor este la îndemână și poate fi accesată cu ușurință.
  • Acordă atenție semnelor și afișelor de atenționare – acestea trebuie să fie în stare bună și cât mai vizibile.

 

Echipamentul individual de protecție

Pe lângă atenția acordată pericolelor mecanice din bare, este important ca toți angajații să folosească îmbrăcămintea adecvată și echipamentul de protecție corect.

Toți membrii echipei trebuie să se asigure că:

  • Uniforma are mărimea potrivită.
  • Uniforma este curată și în stare bună, fără rupturi.
  • Mânecile sunt trase și au nasturii închiși.
  • Pantalonii sunt suficient de lungi pentru a acoperi glezna.
  • Echipamentele specifice de siguranță personală – cum ar fi mănuși și șorțuri, protecție auditivă sau ochelari de protecție – sunt purtate atunci când este necesar.

Pentru a te asigura că toată lumea este protejată, lista echipamentelor de protecție personală (EIP) ar trebui să includă următoarele elemente:

 

Îmbrăcăminte

Este formată din pantaloni și jachetă, cu toți nasturii prinși. Manșetele ar trebui să fie strânse, deoarece reprezintă un potențial risc de incendiu atunci când se lucrează cu arzătoare pe gaz deschise. Șorțurile trebuie să fie confecționate din materiale ignifuge, rezistente la flacără, care nu se topesc la căldură.

Încălţăminte

Cel mai bine este ca încălțămintea să fie robustă, confortabilă, și să ofere suficient suport pentru a nu cauza probleme de coloană. E important ca talpa să fie antiderapantă, iar încălțămintea să acopere laba piciorului.

Protecția mâinilor

Mănușile utilizate cel mai frecvent sunt mănușile din latex, din cauciuc natural, mănușile din cauciuc sintetic și mănușile din vinil. Este imposibil să faci distincția între mănușile din cauciuc natural și cele sintetice pur și simplu uitându-te la ele, de aceea citește cu atenție eticheta de pe cutie pentru a verifica din ce sunt făcute.

Protecție pentru ochi

Ochelarii sau măștile de protecție trebuie purtate ori de câte ori există riscul de rănire la nivelul ochilor.

Protecție pentru auz

Protecția auditivă aprobată trebuie purtată atunci când există condiții de zgomot ridicat. Astfel de condiții nu sunt specifice unui bar, dar pot asigura o protecție suplimentară atunci când nivelul de zgomot este constant unul ridicat.

 

Amplasarea utilităților

Asigură-te că întreaga echipă știe de unde se opresc utilitățile (apă, gaz, curent). În acest fel sunt pregătiți pentru o situație de urgență.

Electric

Reține locația panoului principal și învață cum să oprești alimentarea electrică în caz de urgență. Prelungitoarele, dacă trebuie utilizate, ar trebui să fie ordonate așa încât să nu se încurce. Astfel de cabluri trebuie lipite pe podea ori de câte ori este posibil, deoarece acest lucru va reduce șansa ca cineva să se împiedice de ele. Dacă trebuie să oprești alimentarea cu curent, anunță imediat un supervizor.

Apă

Reține locația robinetului principal. Dacă o țeavă se sparge, apa poate inunda spațiul de lucru și echipamentele. Dacă intră în contact cu tablouri sau prize electrice, apa poate provoca accidente grave. Dacă trebuie să oprești apa, anunță imediat un supervizor.

Alimentare cu gaz

Reține locul unde se află supapa de oprire/pornire a gazului în bucătărie. Scurgerile de gaz pot provoca o explozie care poate răni pe cineva sau poate provoca daune mari. Când mânerul supapei este paralel cu conducta de gaz, alimentarea cu gaz e pornită. Rotind mânerul supapei până ajunge perpendicular pe conducta de gaz) oprești alimentarea cu gaz. Dacă trebuie să oprești gazul, anunță imediat supervizorul.

 

Securitate și Sănătate în Muncă

În general, companiile apelează la firme specializate pentru dosarele de protecția muncii.

După caz, acestea pot să te ajute cu următoarele:

  • Elaborarea de instrucțiuni proprii pentru completarea și/sau aplicarea regulamentului de securitate și sănătate în muncă, ținând seama de particularitățile activităților și ale unității/întreprinderii, precum și ale locurilor de muncă/posturi de lucru, și difuzarea acestora în întreprindere și/sau unitate numai după ce au fost aprobate de către angajator;
  • Propunerea atribuțiilor și răspunderilor în domeniul securității și sănătății în muncă, ce revin lucrătorilor, corespunzător funcțiilor executate, care se consemnează în fișa postului, cu aprobarea angajatorului;
  • Verificarea însușirii și aplicării de către toți lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire și protecție, a instrucțiunilor proprii, precum și a atribuțiilor și responsabilităților ce le revin în domeniul securității și sănătății în muncă stabilite prin fișa postului;
  • Întocmirea unui necesar de documentații cu caracter tehnic de informare și instruire a lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă;
  • Elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea, în scris, a periodicității instruirii adecvate pentru fiecare loc de muncă în instrucțiunile proprii, asigurarea informării și instruirii lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă și verificarea însușirii și aplicării de către lucrători a informațiilor primite;
  • Elaborarea programului de instruire-testare la nivelul întreprinderii și/sau unității;
  • Asigurarea întocmirii planului de acțiune în caz de pericol grav și iminent, și asigurarea ca toți lucrătorii să fie instruiți pentru aplicarea lui;
  • Evidenta zonelor cu risc ridicat și specific;
  • Stabilirea zonelor care necesită semnalizare de securitate și sănătate în muncă, stabilirea timpului de semnalizare necesar și amplasarea conform prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 971/2006 privind cerințele minime pentru semnalizarea de securitate și/sau sănătate la locul de muncă;
  • Evidența meseriilor și a profesiilor prevăzute de legislația specifică, pentru care este necesară autorizarea exercitării lor;
  • Evidența posturilor de lucru care necesită examene medicale suplimentare;
  • Evidența posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesită testarea aptitudinilor și/sau control psihologic periodic;
  • Monitorizarea funcționării sistemelor și dispozitivelor de protecție, a aparaturii de măsura și control, precum și a instalațiilor de ventilare sau a altor instalații pentru controlul noxelor în mediul de muncă;
  • Verificarea stării de funcționare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgență, precum și a sistemelor de siguranță;
  • Efectuarea controalelor interne la locurile de muncă, cu informarea, în scris, a angajatorului asupra deficiențelor constatate și asupra măsurilor propuse pentru remedierea acestora;
  • Întocmirea rapoartelor și/sau a listelor prevăzute în Hotărârile Guvernului, inclusiv cele referitoare la azbest, vibrații, zgomot și șantiere temporare și mobile;
  • Evidența echipamentelor de muncă și urmărirea ca verificările periodice și, dacă este cazul, încercările periodice ale echipamentelor de muncă să fie făcută de persoane competente, conform prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 1146/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentului de muncă;
  • Identificarea echipamentelor individuale de protecție necesare pentru posturile de lucru din întreprindere și întocmirea necesarului de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecție, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1048/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecție la locul de muncă;
  • Urmărirea întreținerii, manipulării și depozitării adecvate a echipamentelor individuale de protecție și a înlocuirii lor la termenele stabilite, precum și în celelalte situații prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1048/2006;
  • Urmărirea realizării măsurilor dispuse de către inspectorii de muncă, cu prilejul vizitelor de control și al cercetării evenimentelor;
  • Colaborarea cu lucrătorii și/sau reprezentanții lucrătorilor, serviciile externe de prevenire și protecție, medicul de medicina muncii, în vederea coordonării măsurilor de prevenire și protecție;
  • Colaborarea cu lucrătorii desemnați/serviciile interne/serviciile externe ai/ale altor angajatori, în situația în care mai mulți angajatori își desfășoară activitatea în același loc de muncă;
  • Propunerea de sancțiuni și stimulente pentru lucrători, pe criteriul îndeplinirii obligațiilor și atribuțiilor în domeniul securității și sănătății în muncă;
  • Propunerea de clauze privind securitatea și sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări servicii cu alți angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatori străini;
  • Întocmirea unui necesar de mijloace materiale pentru desfășurarea acestor activități.
  • Alte activități necesare/specifice asigurării securității și sănătății lucrătorilor la locul de muncă. Activitățile legate de supravegherea stării de sănătate a lucrătorilor se vor efectua în conformitate cu prevederile art. 24 și 25 din legea 319/2006.

 

Cerințe minime privind situațiile de urgență

În cele ce urmează o să îți prezentăm ce documente trebuie să existe în fiecare local, în eventualitatea unui control I.S.U:

  1. Certificatul de Înmatriculare la Registrul Comerțului;
  2. Dovada curs Cadru Tehnic P.S.I. Toți angajații trebuie să urmeze un curs pentru a ști pașii ce trebuie respectați în aplicarea normelor P.S.I. (atât în cadrul formalităților de angajare, cât și periodic). Din punct de vedere legislativ, acest lucru este obligatoriu conform Metodologiei emise de Ministerul de Interne (http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/30724).
  3. Autorizație I.S.U., în funcție de suprafața deținută. Anumite localuri, în funcție de suprafața pe care își desfășoară activitatea, au nevoie de o autorizație emisă din partea I.S.U. Acest aspect este reglementat de H.G. 1739/2006 (http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/77665) actualizată cu H.G. 19/2014 (http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/154625) pentru aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu.
  4. Structura organizatorică în domeniul Situațiilor de Urgență. În eventualitatea unei situații de urgență, trebuie să existe un plan clar ce să conțină acțiunile ce trebuie să fie urmate de către fiecare angajat. Planul trebuie să fie creat în așa fel încât indiferent de situația de urgență care apare, fiecare să știe ce are de făcut pentru a se asigura că nici personalul și nici oaspeții nu vor avea de suferit. În funcție de tipologia localului tău, îți recomandăm să apelezi la o firmă specializată care te va ajuta pentru construirea acestei structuri.
  5. Dosarul privind normele S.S.M și P.S.I. trebuie să conțină datele necesare utilizate la instruirea personalului:
  • privind utilizarea focului deschis;
  • privind reglementarea fumatului;
  • modul de gestionare a resturilor menajere și a ambalajelor specifice activității desfășurate;
  • măsuri speciale care să contracareze efectele perioadelor de sezon rece, caniculare și/sau secetoase (dacă este cazul);
  • constituirea compartimentului de apărare împotriva incendiilor la nivelul localului;
  • desemnarea persoanei cu atribuții privind punerea în aplicare, controlul și supravegherea măsurilor de apărare împotriva incendiilor;
  • constituirea echipei de primă intervenție;
  • obligațiile conducătorilor sectoarelor de activitate în domeniul P.S.I.;
  • organizarea apărării împotriva incendiilor sau a calamităților naturale și măsurile necesare înlăturării efectelor negative produse de acestea;
  • numirea inspectorului de protecție civilă (dacă este cazul);
  • constituirea, organizarea și funcționarea celulei de urgență în domeniul protecției civile.
  1. Plan de intervenție trebuie să fie explicat cât se poate de clar și în detaliu tuturor angajaților pentru a ști cum să procedeze în eventualitatea apariției oricărei situații de urgență.
  2. Instrucțiuni pentru prevenirea incendiilor. Trebuie să te asiguri că ai următoarele verificări făcute de firme specializate:
    1. Buletin de verificări PRAM – acesta este emis în urma verificării instalației electrice, a tabloului electric, precum și a împământării. Realizarea acestui buletin trebuie să fie făcută de către electricieni autorizați, sau de către societăți autorizate pentru a emite acest de document.
    2. Verificări I.S.C.I.R. – și aceste verificări trebuie făcute tot de către personal/societăți autorizate și se referă la:
  1. Verificarea centralei termice și a instalației de gaz (o dată la 2 ani);
  2. Revizia centralei termice și a instalației de gaz (o dată la 10 ani);
  • Verificarea recipientelor sub presiune, a compresoarelor, lifturilor, etc., după caz.
    1. Stingătoare de incendiu – trebuie verificate anual, de către societăți autorizate și trebuie să fie conforme.
    2. Hidranți interiori și sisteme de detecție sau avertizare – aceste sisteme trebuie verificate periodic de către societăți autorizate.
    3. Pătură de incendiu – în bucătărie trebuie să existe pături speciale ce vor fi folosite în eventualitatea apariției unui incendiu.
    4. Trusă de prim ajutor – fiecare incintă trebuie să fie dotată cu o trusă de prim ajutor în termen de valabilitate/expirare.
    5. Utilizarea hotelor – pentru acestea trebuie să existe un contract de mentenanță care să asigurare curățarea lor o dată la șase luni.
    6. Detector de gaz – pentru fiecare spațiu în care se folosesc gaze, trebuie să existe instalat un detector de gaz avizat A.N.R.E.

 

  1. Raport controale interne. Trebuie să iei în calcul faptul că aspectele enumerate în acest document trebuie verificate periodic, prin urmare, ești obligat să efectuezi controale pentru fiecare aspect în parte și să creezi un raport în urma constatărilor.
  2. Plan privind exercițiile de situații de urgență. O dată la șase luni, ai obligația de a efectua exerciții privind situațiile de urgență împreună cu tot personalul implicat, pentru a te asigura că fiecare cunoaște acțiunile pe care trebuie să le întreprindă. În urma acestora trebuie efectuat un proces verbal, care va fi atașat dosarului societății cu privire la normele P.S.I și S.S.M.
  3. Raport de Evaluare la sfârșit de an – bilanț instructaj. La finalul fiecărui an trebuie să creezi un raport de evaluare în care să evidențiezi toate neregulile constatate (dacă este cazul) și acțiunile întreprinse pentru fiecare situație în parte.
  4. Plan de Evacuare. Este un document care trebuie să fie afișat în fiecare incintă a localului tău. Acesta conține, pe lângă harta locației, direcțiile de urmat în eventualitatea unei evacuări de urgență, persoanele responsabile pentru urmărirea evacuării, precum și alte informații.
  5. Organizarea apărării împotriva incendiilor. Angajații trebuie să cunoască acțiunile ce trebuie întreprinse în eventualitatea unui incendiu. În acest sens, în funcție de fiecare spațiu în care își desfășoară activitatea, trebuie ca personalul să fie instruit pentru a putea acționa cât mai rapid în vederea evacuării persoanelor, precum și a bunurilor materiale.
  6. Fișe individuale de instructaj privind situațiile de urgență. Dosarul va trebui să conțină fișe individuale de instructaj pentru fiecare angajat în parte, semnate atât de aceștia cât și de persoana care a efectuat instructajul.
  7. Tematici de instruire pentru situațiile de urgență. Prin hotărâre internă, ori de câte ori este necesar, va trebui să creezi tematicile de instruire privind situațiile de urgență.
  8. Fișa obiectivului. Acest document trebuie să conțină, în funcție de specificul localului tău și a spațiilor interioare, date generale privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, date referitoare la construcţie/instalaţii/amenajări, date privind substanţele periculoase folosite (surse de risc), precum și organizarea apărării împotriva incendiilor/activităţii de protecţie civilă.
  9. Plan de apărare împotriva incendiilor
  10. Semne și indicatoare de evacuare și avertizare. Trebuie să ai în vedere faptul că fiecare spațiu în parte trebuie semnalat prin utilizarea unor elemente de semnalistică, cum ar fi:
  • Locul de amplasament al stingătorului
  • Deasupra prizelor va fi trecut voltajul
  • Acces interzis persoanelor neautorizate
  • Pericol de electrocutare
  • Fumatul interzis
  • Loc pentru fumat
  • Loc de adunare în caz de urgență
  • Punct de prim-ajutor
  • Hidrant

                    

  1. Luminobloc-uri aplasate deasupra ieșirilor de urgență. Fiecare ieșire de urgență trebuie să fie semnalizată luminos pentru a putea fi reperată imediat de către oricine în eventualitatea unei astfel de situații.
  2. Instrucțiunii proprii de afișat în locație. Pentru fiecare spațiu din locația ta trebuie să existe instrucțiuni specifice afișate:
  • instrucțiuni specifice încăperilor cu destinație administrativă;
  • instrucțiuni de apărare împotriva incendiilor la utilizarea gazelor naturale;
  • instrucțiuni de apărare împotriva incendiilor la exploatarea centralelor termice;
  • instrucțiuni de apărare împotriva incendiilor la spații de depozitare;
  • instrucțiuni de apărare împotriva incendiilor specifice instalațiilor electrice de forță și iluminat;
  • instrucțiuni de apărare împotriva incendiilor la colectarea și depozitarea deșeurilor și ale resturilor menajere.

Având în vedere practicile diferite ale inspectorilor de control, sfatul nostru este să te informezi asupra exigențelor inspectoratului teritorial pentru situații de urgență de care aparții. Având în vedere complexitatea tuturor acestor informații, cel mai bine este să apelezi la o firmă autorizată care să-ți ofere pachetul întreg al serviciilor de S.S.M. și P.S.I.

Un consultant care oferă pachetul complet de servicii este disponibil http://am5consulting.ro/

Show