Echipa de lucru

La fel cum în orice bucătărie există un Chef care prepară mâncarea alături de echipa sa și fiecare are un rol anume, și într-un bar există mai multe poziții și categorii diferite de personal. În acest capitol vom discuta despre fiecare post în parte și despre ce sarcini are fiecare, așa încât experiența oaspeților tăi să fie cât mai plăcută.

CAPITOL SUSȚINUT DE

Uneori barul este parte a unui restaurant. Alteori, este un local de sine stătător – precum un club de noapte, tavernă sau pub. Și fiecare oferă diferite forme de divertisment pentru clienți (spre exemplu trupe live, DJ, biliard sau chiar și petreceri tematice). Majoritatea însă includ în meniu cocktailuri, bere și vin, iar unele oferă chiar și un meniu scurt cu mâncare.

Pentru a avea un bar de succes (chiar și atunci când face parte din cadrul unui restaurant) este nevoie de munca susținută a întregii echipe. Barurile au cel puțin un barman și un ospătar. Desigur, în funcție de dimensiune și număr de clienți, sunt și localuri în care este nevoie de un număr mai mare de angajați. Cu toate că responsabilitatea principală revine de obicei barmanului, există multe alte roluri care sunt extrem de importante așa încât activitatea să se desfășoare cât mai bine iar băuturile să ajungă rapid la mesele clienților.

Fiecare local este împărțit în două zone de funcționare – zona din față (Front of House / FOH) și zona din spate (sau Back of House / BOH).

Zona din față (FOH) este formată din toate locurile accesibile clienților tăi, iar în această categorie intră și barul. Zona din spate (BOH) se referă la bucătărie și la spațiile de depozitare, zone accesibile doar angajaților.

De câți angajați este nevoie în bar?

Înainte de a enumera pozițiile cheie din local, să nu uităm că în funcție de dimensiunea și specificul localului tău vei avea nevoie de un număr diferit de oameni. Spre exemplu, un bar aflat într-o zona puternic circulată și cu aflux mare de clienți, va avea nevoie de o echipa mult mai mare în comparație cu un bar mic, unde o persoana ocupă mai multe poziții simultan.

În rândurile de mai jos am pregătit o listă cu pozițiile cheie din bar și responsabilitățile fiecărui angajat. Nu uita că în Anexă găsești toate manualele de lucru pentru fiecare poziție, procedurile de lucru și fișele de post.

 

Bar Manager

Este responsabil de a organiza și planifica întreaga activitate. Asta include inventarul de bar, crearea meniului de băuturi și a specialităților, managementul personalului de la bar, inventar și gestiune. Această poziție trebuie ocupată de cineva care are experiență (2-5 ani), care să fie la curent cu noutățile și trendurile din domeniu, să poată face sugestii oaspeții pornind de la preferințele lor și stăpânească foarte bine tot ce înseamnă activitatea la bar. Trebuie să fie pasionat de meseria lui, să fie sociabil, creativ și să știe cum să-și gestioneze echipa. 

 

Barman

Acesta mixează cocktailurile, servește bere și vin (în funcție de tipul de bar și de meniu), socializează cu clienții. În plus, un barman poate fi responsabil pentru menținerea curățeniei în zonei barului și pentru inventariere. Un barman acceptă plăți în numerar sau deschide bonuri în POS pentru oaspeți. Barmanul ar trebui să poată da detalii clienților despre fiecare băutură pe care o prepară. Prin urmare, cunoașterea aprofundată a meseriei este o condiție esențială.

Atunci când se adună multe comenzi, el trebuie să poată servi în continuare băuturile corect, dar și să întrețină oaspeții. Tocmai de aceea, nu trebuie să fie doar un bun profesionist, dar trebuie să fie și o persoană sociabilă. Meseria de barman poate fi stresantă, așa că trebuie să te asiguri că-și poate face treaba în orice condiții, și asta în timp ce poate în continuare să distreze clienții.

Ar trebui să cauți un barman care are cel puțin un an experiență, este sociabil și știe să lucreze rapid.

 

Ospătar

Chelnerii așază oaspeți la masă și preiau comenzi – fie de băuturi mixte, bere sau vin și chiar mâncare. Ospătarii transmit barmanului comenzile de băuturi și de multe ori sunt responsabili pentru ornarea unora dintre preparate (așază felia de lămâie sau paiul, de exemplu). Tot ospătarii curăță mesele dacă nu există un piccolo, eliberează mesele de pahare sau sticle goale de băutură și golesc scrumierele de pe terasă.

 

Ajutor de barman

Este ucenicul barmanului și de obicei este o poziție destinată celor care fac primii pași în această meserie. Printre responsabilitățile sale se numără turnarea băuturii în pahare, să aducă gheața, să spele și să șteargă ustensilele, paharele și, în general, să se asigure că în bar există tot ce trebuie pentru a funcționa.

Acesta păstrează barul aprovizionat cu toate cele necesare barmanului. Asta înseamnă absolut tot, de la pahare curate pentru vin sau bere, diferite ingrediente sau ustensile. Un ajutor de barman va aproviziona butoaiele de bere, va schimba robinetul pe butoi și va reface stocul de băuturi necesare barmanului.

Un astfel de angajat trebuie să poată lucra bine sub presiune, să aibă determinare, răbdare și să fie dornic să învețe.

 

Gestionar

Uneori, în cazul localurilor mari și aglomerate, există o persoană anume însărcinată cu gestionarea mărfii, cu responsabilități asemănătoare cu cele ale barmanului vis-a-vis de stocuri. Gestionarul să comanda de produse la furnizorii agreați, recepționează marfa conform facturii, verifică atât cantitativ, cât și calitativ marfa primită, după care înregistrează facturile în sistem. Tot acesta se asigură că se păstrează stocul optim de băuturi în depozit/bar și efectuează inventarul bilunar al tuturor produselor din gestiunea sa

Show