Designul meniului

Odată ce meniul este planificat, acesta trebuie publicat într-o formă sau alta. Iar aici ai mai multe variante – de la o simplă placă de meniu sau o foaie de hârtie tipărită, până la un meniu cu mai multe pagini, ori chiar o pagină online, accesibilă pe internet sau prin scanarea unui cod QR. De asemenea, va trebui să alegi atent fonturile, culorile și elementele grafice, așa încât să te asiguri că la final ai un meniu estetic, echilibrat, eficient și funcțional.

Descoperă principiile generale de psihologie a meniului, formatele uzuale, cum să alegi culorile și fonturile cele mai potrivite, cum să descrii preparatele și să folosești fotografiile, dar și sfaturi practice pentru un meniu de succes.

Unul dintre primele lucruri la care se uită un client înainte de a decide să mănânce la un restaurant este bineînțeles meniul. Dacă meniul pare fad, aglomerat, greu de parcurs sau neîngrijit, este posibil ca oaspetele să gândească la fel despre mâncare și să decidă să mănânce în altă parte.

Primul lucru pe care trebuie să îl iei în considerare atunci când creezi designul meniului este că ar trebui să-ți dea posibilitatea de a-l actualiza cu ușurință. Unele localuri își schimbă meniul odată cu sezonul și chiar dacă nu vrei să faci același lucru, ia în calcul că schimbările vor apărea oricum și în funcție de furnizorii cu care lucrezi sau de realitățile la care trebuie să te adaptezi. Ținând cont de acest lucru, ai câteva variante…

CAPITOL SUSȚINUT DE

Cine „desenează” meniul

Un designer grafic. Prima variantă pe care ar trebui să o iei în calcul este un designer grafic care să transpună în realitatea viziunea și conceptul pe care tu le ai în minte. Ideal e să găsești o persoană care are experiență în meniul de restaurant și care înțelege psihologia clientului. Avantajul este că o astfel de persoană are cunoștințele și abilitățile de a crea un design unic și va face atâtea modificări câte sunt necesare până ești mulțumit de rezultat. În plus, știe foarte bine detaliile tehnice și de calitate pe care trebuie să le îndeplinească. Dezavantajul este că va trebui să apelezi la el ori de câte ori vrei să faci o modificare în meniu.

Agenție versus freelancer. Ai posibilitatea de a lucra cu o agenție de design sau cu un freelancer. Agențiile sunt mai degrabă o opțiune pentru lanțurile de restaurante, care au un buget mare și își permit proiecte deosebite. Agențiile sunt însă costisitoare, așa că alternativa este un freelancer, care nu te va costa atât de mult. În plus, îți va acorda aceeași atenție, mai ales că interesul va fi să-i devii client fidel. Poți lucra pe bază de contract, la un preț fix stabilit din start, sau îl poți plăti în funcție de orele lucrate.

Software de design. Este varianta cea mai convenabilă din punct de vedere costuri. Un astfel de soft îți permite să-ți personalizezi meniul plecând de la un template predefinit, lucrat deja de un designer. Colecțiile conțin de obicei destul de multe variante din care să alegi, iar folosirea lor este intuitivă, așa încât oricine să poată lucra în programul respectiv. Avantajele sunt costul redus, poți face oricând actualizări și modificări, nu mai îți bați capul cu un designer extern și nici nu îți trebuie cine știe ce abilități de designer. Dezavantajul este că necesită timp și va trebui să introduci manual fiecare produs din meniu, plus că va trebui să faci ceva încercări până ajungi la varianta ideală.

 

Principii generale de psihologie a meniului

Atunci când construiești meniul este bine să ții cont de datele colectate prin studii, de-a lungul timpului, despre factorii care influențează alegerile oaspeților. Astfel, prin anumite elemente de design, poți contribui la creșterea vânzărilor – ori acesta este, în definitiv, obiectivul oricărui proprietar de local.

Psihologia meniului implică utilizarea unei varietăți de tehnici, de obicei bazate pe cercetări despre modul în care oamenii citesc un meniu și fac alegeri cu privire la cheltuirea banilor. Câteva exemple de psihologie în proiectarea meniului includ:

  • plasarea elementelor mai importante acolo unde privirea oaspeților se îndreaptă prima oară;
  • folosirea elementelor grafice (precum casete și chenare) pentru a atrage atenția asupra anumitor preparate;
  • afișarea prețurilor într-un mod care încurajează consumul produselor de către clienți și le menține atenția asupra mâncării, nu asupra prețurilor. Ca de exemplu: evitarea simbolurilor valutare și a punctelor de suspensie între preparat și preț, precum și evitarea alinierii prețurilor pe coloane (așezate unele sub altele, pe verticală), ceea ce poate determina oaspeții să cheltuiască mai puțin.
  • folosirea unor termeni descriptivi atractivi pentru preparatele din meniu, pentru a încuraja vânzările.

 

Ținând cont de toate aceste lucruri, iată câteva puncte importante în designul meniului:

  • Ține cont de tiparele comportamentele în ceea ce privește urmărirea cu privirea a meniului.
  • Împarte meniul în secțiuni logice.
  • Folosește fotografiile cu moderație.
  • Ia în considerare utilizarea ilustrațiilor.
  • Nu include simbolurile valutare.
  • Folosește chenare grafice pentru a atrage atenția asupra anumitor preparate.
  • Alege culorile și fonturile potrivite.

 

Formate uzuale de meniu

Meniurile vin în multe forme și dimensiuni, iar mai nou, din cauza pandemiei de COVID-19, multe localuri au scos meniurile fizice și le-au mutat în online. Scanezi un cod QR și meniul se încarcă pe ecranul telefonului mobil.

Iată care sunt cele mai folosite modele efective de meniu.

  1. Meniul tip ziar sau pe o singură pagină

În ziua de astăzi aceste tipuri de meniu sunt cele mai des folosite în localurile din întreaga lume. Pe măsură ce restaurantele încep să înțeleagă importanța meniului din punct de vedere al marketingului, pentru creșterea vânzărilor, acest model a devenit un format preferat de mulți. De obicei este pe suport cartonat, de dimensiuni generoase, care-ți permit să te joci cu diferite moduri de prezentare ale preparatelor. Ai posibilitatea de a lista toate preparatele din bucătărie și chiar să adaugi sugestii pentru a-i ghida pe clienți să comande produsele care-ți aduc cea mai mare marjă de profit.

De obicei, acest meniu vine împreună cu un meniu separat pentru băuturi și este, de cele mai multe ori în format A3 sau A2, îndoit la mijloc pentru a lua forma unui ziar.

Meniurile pe o singură pagină (deci nu cele tip ziar) sunt utile mai ales în cazul restaurantelor de fine dining, celor care practică meniuri la preț fix, sau restaurantelor farm-to-table care schimbă constant meniul în funcție de sezonalitatea ingredientelor. Principalele avantaje este că oaspeții pot alege mai ușor ce să comande. Dezavantajul este că poți include un număr mai mic de preparate.


Meniul tip carte
 

Acest meniu este folosit îndeosebi în restaurantele care servesc o gama foarte variată de produse și este necesar un meniu cu mai multe pagini (de obicei format A4) pentru a avea loc toate.

Dacă te-ai decis să mergi în această direcție și să oferi foarte multe articole în meniul tău, nu uita că este important ca toate acele produse să fie disponibile constant pentru clienți.

Un dezavantaj pentru restaurantele care au un astfel de meniu este că transmit multă informație către oaspeți și riscă să creeze confuzie. Pe lângă asta, studiile arată că este mult mai greu pentru un client să se decidă asupra comenzii sale, deoarece opțiunile sunt multiple. Și chiar dacă a decis să comande un preparat, când a dat pagina deja este asaltat de o altă listă de preparate. Astfel, crește timpul de decizie și odată cu el și posibilitatea ca tu, proprietar de restaurant, să fi reușit să convingi oaspetele să comande produsele pe care vrei să le vinzi. Din acest motiv, multe restaurante care au meniu tip carte oferă și un meniu al zilei / un meniu cu oferte speciale, cu preparate pe care bucătăria vrea să se asigure că vor fi văzute și comandate de clienți.

Cu toate acestea, poți folosi un astfel de meniu pentru a induce clientului ideea că restaurantul tău oferă produse de calitate. Aceste meniuri, la fel ca și cele tip ziar, vin într-o multitudine de forme – cu coperți ce pot fi din piele, pot fi cusute manual sau pot prezenta în interior povestea ta sau a locației tale.

Poți folosi acest tip de meniu pentru a purta oaspetele printr-o întreagă poveste, din momentul în care se așază la masă și până la desert.

  1. Meniul pe perete / tablă

Vei găsi acest tip de meniu în special în restaurantele farm to table, sau în locațiile unde meniul se schimbă zilnic, cum ar fi o cherhana pe malul mării sau în Delta Dunării.

Este un meniu eficient în a atrage privirile oaspeților. Dacă și persoana care se ocupă de clienți, ospătarul, știe cum să comunice eficient cu ei, succesul preparatelor este garantat.

  1. Meniul online sau prin cod QR

Libertate maximă. Asta câștigi prin acest tip de meniu. Marile avantaje ale acestui tip de meniu sunt flexibilitatea extraordinară pe care ți-o acordă (le poți modifica în funcție de ce produse ai disponibile, așa că poți jongla cu preparatele în fiecare zi), precum și costuri reduse atât cu crearea și designul meniului, cât și cu tipărirea sa. De asemenea, salvezi timp prețios nemaifiind nevoie de intervenția ospătarului pentru a aduce meniul.

Deși este o alternativă eficientă la un meniu fizic, trebuie avută grijă foarte mare la flow-ul de comandă, deoarece echipa ta trebuie să știe cât de important este ca o persoană să ghideze oaspetele spre ce ar trebui / dori să comande.

Acest tip de meniu merge cel mai bine în spațiile foarte mari și cu personal cât de cât restrâns.

Aplicațiile în care poți construi acest meniu sunt disponibile online și vin la pachet cu o mulțime de beneficii ale domeniului digital: codurile QR sunt o punte de legătură între experiența clienților online și offline. Astfel maximizezi expunerea și veniturile.

Meniurile (online) sunt adesea publicate pe site-ul web al unui local, distribuite pe rețelele de socializare sau pe pagina localului într-o aplicație de rezervări, precum Restograf.

  1. Meniul pe tabletă

Acesta este o combinație a meniurilor de mai sus. Restaurantul poate încărca un fișier cu meniul sau poate folosi aplicații speciale pentru a construi un meniu interactiv.

Cel mai mare dezavantaj al acestui meniu este costul și mentenanța.

 

Alegerea culorilor și a fonturilor

Fontul meniului și schema de culori ar trebui să reflecte tema restaurantului. De exemplu, dacă vei deschide un restaurant cu tematică grecească, culori vibrante precum albastru în combinație cu un fundal alb ar fi alegeri bune. Aceleași culori ar părea deplasate în meniul unui bistro francez sau al unui restaurant italian.

Idem pentru font. Un bistro francez poate avea un font clasic sau simplu, în timp ce un bar sportiv sau alt restaurant informal ar putea avea un font mai puțin formal sau jucăuș. Un designer grafic te poate ajuta aici și, în mod ideal, ar trebui să lucreze împreună cu cei care proiectează designul interior al spațiului, așa încât să existe coeziune între meniu și decor. Nu uita: recomandarea este să nu folosești mai mult de două fonturi.

 

Fontul trebuie să fie cât mai lizibil și să aibă o dimensiune echilibrată cu cea a dimensiunii meniului. Nici prea mare, nici prea mic – cea mai mică dimensiune ar trebui să fie undeva la 20-30 de puncte. Și evită să folosești majuscule. De asemenea, încearcă pe cât poți să eviți fontul cursiv și reține că oamenii citesc mult mai bine un text negru pe fundal alb.

Întotdeauna printează un prototip și roagă-ți prietenii și colegii să citească meniul pentru a te asigura că tipul fontului, dimensiunea și culorile folosite îl fac lizibil.

Un font cursiv sau italic dau meniului un aspect mai formal și solicită mai mult atenția oaspeților. Pe de altă parte, unele fonturi sunt mai jucăușe și mai ușor de citit. În funcție de brand și concept, poți opta pentru un anumit tip sau pentru altul.

De asemenea, fonturile serif (cu mici linii la marginea literelor) sunt de preferat pentru meniurile printate pentru că literele se disting mai ușor, în timp ce fonturile sans serif sunt mai potrivite pentru varianta online a meniului. Așa că o opțiune este să folosești fonturi diferite pentru meniul de pe site și cel fizic.

 

Culorile te pot ajuta să atragi atenția asupra anumitor preparate sau secțiuni din meniu. De asemenea, ajută clientul să grupeze vizual informația. Spre exemplu: dacă folosești culoarea roșie pentru a lista principalele categorii din meniu, atunci când clientul va vedea roșu va înțelege automat că aceea este o secțiune care face parte dintr-o anumită categorie. Dacă folosești albastru pentru chenarele în care expui specialitățile, când clientul va vedea albastru va înțelege că este o secțiune separată (și importantă) față de restul meniului.

O metodă bună de a atrage atenția fără a adăuga prea multe culori, este să ajustezi nuanța uneia singure. Spre exemplu, dacă alegi să listezi preparatele cu negru, poți adăuga descrierile cu gri, așa încât titlurile negre să fie mai proeminente.

Unde poți folosi culori: la denumirea preparatelor, la chenare, la elemente grafice și la specialități.

Evită să obosești privirea și nu folosi fundal, text, ilustrații puternic contrastante sau pe baz de combinații de culori saturate.

 

Fundal

Aici e ușor: fundalul trebuie să fie simplu. Nu vrei ca oaspeții să fie distrași de imaginea de fundal, în loc să fie atenți la preparatele listate în meniu. În plus, o astfel de imagine ar face textul mai puțin lizibil. Așa că mai bine alegi un fundal neutru, în culori pale.

Ce poți face, în schimb, e să folosești „spații negative” (sau spații goale) – acestea permit privirii să ia o pauză, așa încât clienții să poată asimila informația pe care tocmai au citit-o. Chenarele sau alte elemente grafice menite să atragă atenția asupra unui anumit preparat funcționează mai bine atunci când se pot evidenția într-un spațiu aerisit.

Așadar, nu aglomera meniul. Acordă suficient spațiu textului și elementelor grafice „să respire” și să transmită informația.

 

Împărțirea meniului în diferite secțiuni

Aruncă o privire la meniurile din majoritatea restaurantelor și vei vedea că au o structură secvențială: aperitive, supe, salată, feluri principale, apoi deserturi și băuturi. Însă acestea nu sunt singurele opțiuni disponibile.

Modalități de clasificare a preparatelor:

  • În ordine (așa cum spuneam mai sus), în ordinea în care ar fi comandate la masă: aperitive, feluri principale și desert.
  • Pe categorii – poți grupa preparatele în grupuri logice. Pe lângă aperitive, feluri principale și deserturi, ia în considerare categorii adiționale pentru salate, paste, fructe de mare și alte specialități. Cu alte cuvinte, după tipul de preparat pe care-l servești în diverse variante.
  • Pe coloane – folosește coloane și rânduri pentru a structura conținutul. Folosește coloane pentru a grupa produse într-o singură categorie (de exemplu, aperitive). Folosește rândurile pentru a separa fiecare preparat din meniu. La o primă vedere, meniu este mai ușor astfel de parcurs.
  • După cum pică privirea în pagină. Atunci când oaspeții se uită în meniu, privirea lor gravitează în mod natural asupra anumitor zone din pagină, de obicei în partea de sus. Consideră aceste zone ca fiind „cartierele de lux”, care vor găzdui cele mai populare și profitabile preparate. Cel mai vizibil loc este cel din dreapta sus, iar cel mai puțin citit este cel din stânga jos, de pe penultimele rânduri.

Evidențiază felurile de mâncare speciale cu diferite elemente grafice pentru a indica recomandările restaurantului sau specialitatea bucătarului. Aceasta este o modalitate de a atrage atenția oaspeților asupra mâncărurilor populare sau a celor cu marje de profit ridicate.

În funcție de dimensiunea meniului, una sau două coloane asigură un aspect atractiv. Adăugarea mai multor coloane riscă să-l facă să arate ca anunțurile din ziare.

În ceea ce privește specialități zilei, le poți schimba cu ușurință printr-un meniu clar. Imaginile pot arăta grozav și e indicat să folosești fotografii de cea mai bună calitate, însă sunt și situații în care e mai bine să renunți la acestea (de exemplu, în cazul unui restaurant fine dining).

Sugestie: folosește culori, fonturi mai mari, deosebite, ilustrații și chenare, toate considerate adevărați „magneți” pentru privire, care să atragă atenția clienților.

 

Descrierea preparatelor

Deși e important să spui o poveste, încearcă să oferi descrieri la subiect. Principalul scop al unei descrieri este să explice clientului ce conține preparatul, cum a fost gătit și de ce vine însoțit. Dacă vrei să incluzi și alte informații, fă-o pe scurt și limitează-te la aspecte care diferențiază felul respectiv de toate celelalte existente pe piață, care scot în evidență măiestria bucătarului și orice alt atribut senzorial / cultural / nostalgic.

Oferă descrieri mai amănunțite pentru preparatele pe care vrei să le scoți în evidență, din care vrei să vinzi mai mult, și descrieri mai succinte preparatelor secundare.

Creează descrieri bazate pe:

  • Ingrediente – listează ingredientele din fiecare preparat, cât mai clar. De exemplu, în loc de „paste” specifică „spaghete”. În loc de „orez” scrie „orez brun” dacă ai folosit din acela.
  • Descrie stilul de preparare: folosește o descriere scurtă despre modul de gătire – precum ușor sărat, sote, marinat etc.
  • Folosește un limbaj descriptiv – vorbește despre preparatele folosind adjective care să facă trimitere la arome, senzații, referințe tradiționale, nostalgice etc.
  • Unicitate: identifică care sunt acele aspecte pe care oaspeții le caută în mod special la un preparat – fie că vorbim de origini bio, ingrediente locale, preparate făcute în casă etc., sau chiar procedee deosebite – precum slow cooked.

 

Folosirea fotografiilor

Asemenea chenarelor, fotografiile atrag atenția. În general, restaurantele elegante nu includ fotografii în meniu. Mulți oaspeți și bucătari deopotrivă asociază fotografiile multe cu localurile mai ieftine, deși sunt uneori folosite (cu măsură) și în cazul restaurantelor casual. Problema este că imaginile sunt subiective și nu orice fotografie va fi considerată atractivă de toată lumea. În majoritatea cazurilor, e mai bine ca oaspeții să vadă preparatul atunci când le este servit la masă, acompaniat de mirosul îmbietor și de ambianță, decât să aglomerezi meniul cu imagini.

Dacă alegi să folosești fotografii, apelează la ajutorul unui profesionist, care să facă fotografii excepționale, și limitează-te la o imagine sau două pentru fiecare categorie de preparate.

O variantă este să folosești ilustrații – acestea îndeplinesc obiectivul de a atrage atenția asupra unui anumit preparat, dar sunt mai ușor de adaptat la brand și, în general, mai atractive.

 

Sfaturi practice pentru un meniu de succes

Proiectarea unui meniu poate fi complexă, deoarece ai multe lucruri de luat în considerare, de la descrierea preparatului și a ingredientelor pe care să le enumeri, până la a găsi denumiri creative pentru preparate. Dar în final, tot ce-ți dorești atunci când tragi linie este ca oaspetele să comande un fel de mâncare care să fie pe placul lui, și de ce nu, cu o marja de profit ridicată pentru noi.

 

Meniul trebuie să fie ușor de parcurs

Oaspeții își doresc un meniu curat și simplu de urmărit. De aceea este important să ai descrieri de impact, dar scurte ale preparatelor. O fotografie calitativă oferă instantaneu clienților o perspectivă și setează așteptări pentru felul de mâncare pe care vrea să îl comande. Iar de multe ori anticiparea la vederea acelei imagini se transformă în poftă. Toate acestea pentru că „o imagine spune o mie de cuvinte”.

 

Folosește-te de curiozitatea oamenilor

Parcurgerea meniului ar trebui să fie fără efort și să le permită clienților să se decidă ușor. De aceea, este important să lași meniul să „vorbească”. Studiile arată că majoritatea oaspeților ar dori să comande mâncăruri recomandate sau specialități. Printre acestea se numără „Alegerea bucătarului”, „Cele mai populare preparate” și „Specialitatea bucătarului”

 

Preparate mai puține, dar bune

Multe restaurante preferă să includă în ofertă cât mai multe feluri de mâncare pentru a atrage noi clienți. Dar crește și profitul odată cu un meniu mai stufos? Nu prea, pentru că cu cât meniul este mai lung, cu atât alegerea e mai dificilă și durează mai mult timp.

Poate îți faci griji că vei pierde clienții dacă elimini unele preparate. Dar, de fapt, mai puțin înseamnă mai mult. Nu uita că poți oricând să adaugi sau să elimini un fel de mâncare din meniu. Așa că dă dovadă de flexibilitate în ajustarea meniului.

 

Adaugă și un meniu tematic

Acestea sunt din ce în ce mai la modă, odată cu globalizarea diferitelor sărbători internaționale (Sfântul Valentin, Halloween etc.). Din acest motiv, poți crea meniuri tematice în jurul unui astfel de eveniment, experimentând pe baza a ce-și pot dori oaspeții. De ce să nu creezi un meniu tematic pentru  ziua internațională a ciocolatei, sau a cafelei? E distractiv și atractiv pentru oaspeții tăi! Și nu e nevoie să modifici întreg meniul, ci doar să adaugi oferta și s-o pui la dispoziția lor în anumite zile. Astfel oaspeții vor veni înapoi să deguste preparatele tale, cel puțin din curiozitate dacă nu chiar din dorința de gusta din nou ceva ce au mâncat în alte țări, spre exemplu.

 

Prea multe imagini strică

A, stabilit că imaginile sunt o metodă bună de a stârni pofta. Dar asta nu înseamnă că este o idee bună să ai fotografii pentru toate. Imaginile sunt utile pentru a adăuga culoare și pentru a-ți expune felurile de mâncare populare sau cu marjă ridicată. Așa că, dacă vrei cu adevărat să folosești poze, nu abuza ci rezumă-te la „doze” mici. Textul tău trebuie să convingă mai mult decât imaginile!

 

Un meniu bun se vinde singur

Nu este ușor să scrii un meniu de succes. Și nici nu este o sarcină de care să te achiți cât ai bate din palme. Regula de aur este să fie scurt și cât mai simplu. Și folosește-te de trucurile care atrag privirea fix asupra preparatelor pe care vrei să le promovezi.

Postează fotografiile cu mâncare pe Instagram și Facebook, împreună cu meniul, pentru a le oferi clienților o perspectivă mai bună și promisiunea unei experiențe atractive. Un meniu bun, accesibil și vizual, ar trebui să ajute restaurantul să vândă mai mult și să le permită clienților să ia decizii mai rapide.

În final, reține că dacă mâncarea e sufletul restaurantului, meniul este inima lui. Și ca în multe alte aspecte ale acestei afaceri, parte din realizarea sa este știință, parte artă. Iar un meniu funcțional, estetic și în linie cu brandul tău va fi cea mai sigură cale de a face profit

Show