Ce informații trebuie să apară în meniu

La o primă vedere, răspunsul la această întrebare e simplu: lista de preparate și băuturi pe care oaspeții le pot comanda și la ce prețuri. Doar că meniul reprezintă, de fapt, mult mai mult și trebuie privit ca o carte de vizită a localului.

Află care sunt informațiile care trebuie să apară în meniu, dar și ce alte elemente poți include.

Când reușești să construiești meniul corect, acesta poate fi componenta cheie în procesul de decizie al oaspeților și motivul pentru care cineva încearcă oferta ta sau decide să nu o facă. Un meniu proiectat cu succes va vinde felurile de mâncare pe care vrei să le vinzi (în special pe cele cu cea mai mare marjă de profit), va crește comenzile pentru aperitive, feluri principale și deserturi, va asocia cât mai bine mâncărurile cu băuturile și, nu în ultimul rând, va facilita întreg procesul de selecție al clienților, așa încât să poată alege ușor și rapid ce preparate vor să consume.

Iată așadar cele mai importante elemente care trebuie să se regăsească într-un meniu, de la informații obligatorii până la cele care te pot ajuta să influențezi pozitiv percepția oaspeților.

CAPITOL SUSȚINUT DE

Informații conform legii

Meniul este principalul mod prin care un restaurant își prezintă produsele în fața clienților care i-au trecut pragul. Modelul, forma, stilul sau culorile – toate sunt la latitudinea ta. Ceea ce este însă obligatoriu și nu poate fi eliminat dintr-un meniu este partea legală, acele informații pe care un local trebuie să le prezinte în mod obligatoriu.

Așadar, elementele de bază sunt următoarele:

  • denumirea preparatului;
  • ingrediente / descriere;
  • posibili alergeni;
  • preț.

 

Denumirea preparatului

Atunci când cineva vine pentru prima oară în localul tău, nu știe ce gust au preparatele. Și atunci, comandă mai degrabă după denumirile și descrierile lor. Aici ai libertate absolută. Dar ține cont că denumirile pe care le alegi trebuie să fie ușor de reținut sau dacă nu, să rezoneze. Studiile arată că oaspeții tind să comande mai des produse cu nume lungi sau exotice.

 

Descrieri excelente

Revenim la exemplul clienților care iau pentru prima oară masa în localul tău. Trebuie să li se facă poftă doar citind descrierea preparatelor! Și pentru asta trebuie să găsești cuvintele potrivite, care să creeze emoție și chiar să-i transpună în momentul în care vor savura acel fel de mâncare. Desigur, asta în timp ce le furnizezi totodată toate informațiile necesare despre ce conține preparatul respectiv.

Să zicem că ai în meniu Cheesecake. O listezi așa, pur și simplu? Nu! O faci într-un mod mai descriptiv, cu referiri la gust și senzații pe care le trezește. Are note subtile de scorțișoară? Are un blat crocant de biscuiți delicioși din graham și o aromă proaspătă, văratică? Orice ingredient mai deosebit folosești la un preparat, el trebuie menționat în descrierea din meniu. Spre exemplu, ai putea spune ceva de genul „Cheesecake fin și catifelat, cu un strat de cremă răcoritoare și acrișoară, așezată pe un pat crocant de biscuiți de graham cu o aromă subtilă de scorțișoară”. Sună bine, nu?

De asemenea, ori de câte ori ai ocazia, include originile preparatului sau sursa de inspirație. Astfel clienții au senzația că au mai multă putere de decizie și, totodată, că primesc mai mult pentru banii pe care-i plătesc. În plus, prin descrieri dai dovadă de autenticitate, ceea ce este un mare plus.

Mai ales în restaurantele de fine dining, unde rețetele sunt adevărate opere de artă, bazate pe tot felul de combinații de ingrediente, poți include chiar descrieri mai elaborate, de genul: „Nn preparat în memoria bunicii mele, în care se regăsesc toate elementele care îi erau atât de dragi o dată cu vestirea anotimpului călduros – cidru românesc, frăguțe sălbatice și cremă de zmeură bătută din tel”.

În special în online e bine să ai descrieri amănunțite, pentru că nu există un ospătar care să dea informații suplimentare.

Poți folosi denumiri tradiționale sau regionalisme dacă se potrivesc, pentru a adăuga un pic de fler autentic. Adăugarea unui ingredient mai puțin utilizat va face ca oaspetele să întrebe ce este, ceea ce-i oferă ospătarului posibilitatea de a descrie felul de mâncare mai detaliat – și eventual să-l și vândă.

Și nu uita că meniul poate influența inclusiv percepția clienților asupra calității restaurantului, dar le și poate atrage atenția asupra anumitor preparate pe care vrei să pui accent mărind astfel profitul afacerii. În cazul acestor feluri de mâncare folosește adjective mai apetisante și plasează-le lângă preparate mai puțin atractive, cu o descriere mai mică, astfel încât contrastul să determine clientul să afacă alegerea corectă, cea pe care tu ți-o dorești.

 

Alergeni

Cei mai mulți proprietari de restaurante și bucătari fac tot posibilul să se asigure că oaspeții se simt bineveniți și în siguranță atunci când iau masa la unitatea lor.

Iar asta include și menționarea în meniu a diverșilor alergeni alimentari din rețete (atât online, cât și în meniul fizic).

Aproximativ 2% din populația globală este afectată de diferite alergii alimentare iar restaurantele care reușesc să gestioneze și să comunice informații despre alergeni au șanse mai mari de a atrage acest segment de clienți.

Cu toate acestea, deseori comunicarea se face greșit, iar gestionarea alergenilor alimentari în unele restaurante nu este chiar așa cum ar trebui, mai ales în zilele noastre.

Cea mai simplă acțiune pe care o poți lua pentru a evita eventuale situații problematice este să folosești declarații și notificări clare și precise cu privire la alergia alimentară. Mai ales că este și obligatoriu.

Afișează-le în locuri vizibile, în care clienții cu risc de alergii le pot vedea înainte de a face o rezervare sau de a comanda – pe tablă în fața restaurantului tău, la ușa din față, la începutul  meniului, în dreptul felurilor de mâncare care conțin diferiți alergeni și chiar și pe pagina de rezervare din wesite.

De nouă ori din zece, când un client vede o notificare de alergie alimentară, acesta va contacta ospătarul pentru a se informa cu privire la opțiunile sale. Personalul din bucătărie poate adapta rețetele și astfel să câștigi un client recunoscător, plus puncte bonus la reputație. Vezi mai multe informații legate de alergeni aici.

 

Gramaj

Conform legii, meniul trebuie să conțină gramajul final al preparatului. În funcție de tipul de preparat, poți trece gramajul final sau prețul per 100 g.

 

Preț

Prețul trebuie exprimat obligatoriu în lei. Unele restaurante folosesc ceea ce experții numesc „momeli”. De exemplu, pot plasa un articol cu adevărat scump în partea de sus a meniului, astfel încât celelalte feluri de mâncare să fie percepute ca având un preț mai rezonabil. Studiile arată că, de cele mai multe ori, oaspeții nu comandă nici cele mai scumpe, dar nici cele mai ieftine preparate, orientându-se de obicei către cele cu preț mediu în meniu. Și nu uita: nu așeza prețurile în coloană de la cel mai mic la cel mai mare și în niciun nu lega prețul de produsul căruia îi corespunde prin puncte de suspensie, căci în acest caz atenția va pica asupra prețurilor, nu asupra preparatelor. Mai bine este să le treci la finalul descrierii sau pe un rând mai jos, sub denumirea mâncării.

Tot la capitolul preț, ține cont că e de preferat să renunți la simbolurile valutare. Asta îi va face pe oaspeți să se gândească mai degrabă la mâncare decât la cost. Prețul este, fără îndoială, un factor important în procesul decizional, dar am constatat că eliminarea simbolurilor de preț oferă un design mai modern și mai curat.

 

Elemente grafice

Degeaba ai tu cele mai bune preparate și ai făcut cele mai frumoase descrieri, dacă vizual meniul tău nu este atractiv! În plus, nu uita că prin intermediul elementelor grafice poți impulsiona vânzarea anumitor feluri de mâncare.

 

Design atractiv

O copertă frumoasă, un fundal cu o textură deosebită, pe care meniul să fie tipărit așa încât să aibă un finisaj tactil… toate sunt elemente care atrag și îi face pe clienți să pună mâna pe meniu și să-l răsfoiască, chiar dacă nu le este foame. Este posibil să fi venit doar pentru o băutură, dar după ce vor vedea un meniu care arată foarte bine și poate chiar îi intrigă, ar putea comanda și ceva de mâncare.

 

Focus pe anumite produse

Atrageți atenția asupra anumitor preparate încadrându-le cu un element grafic sau folosind o ilustrație. Poate fi vorba de preparate noi, locale sau cu marjă ridicată, ori de specialitățile restaurantului. Folosirea unui chenar este un mod eficient și simplu de a face acest lucru fără a folosi un design prea țipător. Cu toate acestea, nu exagera – prea multe chenare sau elemente grafice pot crea confuzie și, în final, toate acele preparate care ar trebui să iasă în evidență vor sfârși prin a trece total neobservate.

Nu uita, când vrei să atragi atenția asupra unei anumite categorii de preparate, pune-le în prim plan mai ales pe cele emblematice precum și pe cele care au cea mai mare marjă de profit (indiferent că vorbim de un aperitiv, un fel principal sau un desert).

 

Fotografii cu mâncare

Includerea în meniu a unor fotografii de calitate este o modalitate excelentă de a le arăta clienților cât de bine arată preparatele tale, mai ales dacă servești mâncare exotică, sau ai un plating creativ. Dacă decizi să adopți această variantă, este crucial să lucrezi împreună cu un fotograf profesionist, care are abilitățile și aparatura necesară așa încât pozele să fie cât mai calitative! În plus, e important ca acesta să înțeleagă conceptul de brand și ce anume îți dorești să obții. Nu e cazul nici să aglomerezi neapărat meniul cu fotografii pentru toate preparatele (căci atunci devine prea obositor), și neapărat să te asiguri apoi că ceea ce ajunge la mese este identic cu ce apare în imagine.

 

Spune o poveste!

Indiferent că îți cultivi propriile legume sau că ai un bucătar extraordinar care te-a ajutat să recreezi rețeta veche a bunicii – niciun detaliu nu poate fi prea nesemnificativ pentru a spune o poveste care vinde.

  • Modalități pentru a-ți construi povestea. Ai grijă să fie relevantă. Este povestea ta, dar o spui pentru a ilustra modul în care servești nevoile consumatorilor. Încheie povestea explicând modul în care aceasta duce la o experiență culinară superioară pentru oaspeți.
  • Povestea ta este personală. Interacționează cu clienții la nivel emoțional. Folosește un limbaj informal, dar totuși profesional – „noi”, „al nostru”, „noi”.
  • Ce e prea mult strică. Scopul final este ca povestea să nu fie mai mare de trei paragrafe și să fie din trei propoziții sau mai puțin.
  • Delimitează nu mai mult de două puncte specifice de diferențiere care vor atrage clienții la nivel emoțional. Acestea pot include orice – de la calitatea alimentelor la atitudinea de serviciu, până la preparatul casei sau chiar până la locație.
  • Povestea rezistă în timp. Asigură-te că poți continua această poveste și că te poți ridica la înălțimea ei pentru mult timp. Consumatorii apreciază stabilitatea și consistența unei povești în timp.
  • Autenticitate și transparență. Sunt doi factori esențiali pentru consumatorul de astăzi. Nu promite lucruri pe care nu le poți respecta!

 

Alte elemente pe care le poți include în meniu

Asocieri potrivite între mâncare și băuturi

Demonstrează-ți experiența prin asocierea preparatele cu băuturile potrivite, chiar cu etichete premium. Nu uita că oaspeții își doresc mereu să aibă parte de experiențe culinare deosebite, noi. Așa că de cele mai multe ori sunt dispuși chiar să cheltuiască ceva mai mulți bani dacă primesc în schimb ceva deosebit, dacă la final vor putea spune că au gustat un preparat nou și neobișnuit, sau că au descoperit ceva ce nu știau. Și chiar îți vor mulțumi că i-ai ajutați să descopere noul lor favorit.

 

Meniul pentru copii

Dacă printre clienții restaurantului tău se regăsesc familii cu copii, nu uita că o mare parte a procesului decizional al părinților este atribuită unui meniu de copii, meniu care arată bine și este îmbietor pentru aceștia. Asigură-te că oferta ta iese în evidență.

Copiii mici sunt la fel de flămânzi ca și părinții. Acesta este motivul pentru care ar trebui să acorzi o atenție deosebită preparatelor potrivite pentru copii și să te asiguri că nu oferi prea puține feluri de mâncare destinate (sau adaptabile) copiilor. Atunci când vorbim de preparate

Show