Măsuri de siguranță pe care trebuie să le iei

Într-o situație de criză, cum este cea pe care o trăim zilele acestea în contextul coronavirusului, te vezi confruntat cu o mulțime de decizii pe care, ca manager de local, trebuie să le iei. Iar în perspectiva redeschiderii ușilor pentru oaspeți, trebuie să găsești cele mai bune metode de reluare a activității. De la organizarea și dezinfectarea spațiului, până la siguranța personalului și a oaspeților, totul trebuie gândit dinainte.

În acest capitol vei afla ce poți face pentru a gestiona situația în localul tău, ce măsuri pentru organizarea și dezinfectarea spațiului să iei, reguli de urmat pentru siguranța angajaților și a oaspeților, de ce aspecte ar trebui să țină seama supervizorii și managerii, dar și ce măsuri speciale trebuie să iei pentru serviciul de livrări.

CAPITOL SUSȚINUT DE

CE POȚI FACE PENTRU A GESTIONA SITUAȚIA ÎN LOCAL

Trecerea din on-line înapoi în off-line presupune măsuri speciale de siguranță, în condițiile în care pericolul COVID-19 este încă departe de a fi îndepărtat. Localurile sunt spații frecventate de un număra mare de persoane care vin să ia masa, să servească un pahar și să socializeze. În contextul actual, acest lucru poate ridica mari semne de întrebare în rândul oaspeților, dar și al angajaților.

După o perioadă extrem de grea, în care multe localuri s-au închis sau au fost nevoite să schimbe complet modelul de business, e greu uneori să-ți mai păstrezi optimismul, să mai vezi luminița de la capătul tunelului. Însă chiar dacă a trebuit să faci față unor provocări mai mari ca niciodată, un lucru este sigur: această situație nu va dura la nesfârșit. Și ușor-ușor se va putea relua activitatea, vei putea redeschide ușile și primi oaspeți. Însă adaptarea la noua normalitate presupune și schimbări și, mai ales, adoptarea unui set de reguli și proceduri așa încât să activitatea să se desfășoare în condiții de siguranță atât pentru oaspeți, cât și pentru angajați.

Pentru a putea controla lucrurile, trebuie să abordezi situația cu multă atenție. Stabilești exact ce măsuri concrete trebuie să iei. Dă dovadă de flexibilitate și anunță și instruiește personalul cu privire la deciziile luate.

Trei pași importanți pentru a gestiona situația provocată de coronavirus în restaurant

 

PASUL 1: COMUNICĂ CE PLANURI AI

Transmite-le un mesaj oaspeților tăi. Transmite-le mesaje clienților prin care să le transmiți câteva informații. De exemplu, spune-le că urmezi îndeaproape recomandările autorităților și că iei măsurile de siguranță recomandate.

De asemenea, specifică, concret, care sunt acele măsuri. Spre exemplu: „Aveți acces la dezinfectat cu alcool în toate zonele importante ale restaurantului. Vă rugăm să le folosiți. De asemenea, renunțăm la zona de bufet pentru moment”. Sau „Avem grijă de siguranța ta și dezinfectăm toate suprafețele la fiecare două ore. Starea de sănătate a personalului nostru este atent monitorizată”. Atrage-le atenția că, dacă nu se simt bine, cel mai bine este să stea acasă.

Pregătește-ți personalul. Starea de nesiguranță și incertitudinea nu fac decât să alimenteze panica. Corect este să comunici cu ei și să le spui ce se poate întâmpla pe viitor. Cea mai bună metodă este de a fi cât mai transparent!

 

PASUL 2: MINIMIZEAZĂ IMPACTUL

Sporește măsurile de igienă. Asigură-te că pui la dispoziția oaspeților dezinfectant pe bază de alcool în cât mai multe zone din restaurant. De asemenea, personalul trebuie să se spele pe mâini, în mod obligatoriu, la fiecare jumătate de oră (dacă nu chiar mai des). Toaletele, mânerele ușilor, suprafețele trebuie dezinfectate riguros și frecvent.

Diminuează riscul. Chiar dacă asta înseamnă să mai elimini din locurile disponibile, mesele trebuie amplasate la o distanță de cel puțin doi metri.

Fă verificări de rutină. Managerul trebuie să verifice zilnic dacă angajații se simt bine sau au vreun simptom de boală (ori dacă vreo persoană apropiată de-a lor se simte rău). De asemenea, în cazul în care vreunul din membrii echipei nu se simte bine, trebuie să sune și să anunțe acest lucru, fără a mai veni la serviciu. Este foarte important ca persoanele bolnave să stea la domiciliu!

Același lucru trebuie făcut și în cazul oaspeților. Postează mesaje pe rețelele sociale, pe site și pune afișe în restaurant prin care să atragi atenția clienților. Poate fi ceva precum „Dacă prezentați simptome de boală, cel mai bine este să amânați vizita în restaurant”.

 

PASUL 3: PREGĂTEȘTE-TE CÂT POȚI DE BINE

Limitează cheltuielile. Din punct de vedere al achizițiilor, este evident că în perioada următoare ar trebui să te limitezi strict la ceea ce este absolut necesar. Orice investiție trebuie amânată.

Continuă cu livrările. Orice sursă extra de venit este binevenită. În plus, chiar dacă localurile se redeschid, muți oaspeți vor fi în totuși precauți și vor prefera să evite vizitele la restaurant și să comande în continuare mâncare acasă. Gândește promoții, discount-uri și încearcă să atragi cât mai multe comenzi.

În concluzie… reluarea activității și revenirea oaspeților înseamnă mult mai mult decât să atârni un semn cu „Deschis!” pe ușă și trebuie puse la punct o mulțime de detalii operaționale. Pentru asta, ghidează-te după următorul set de bune practici pe care ți-l prezentăm în capitolele următoare (pe care, desigur, îl poți adapta în funcție de propriile nevoi).

 

ORGANIZAREA ȘI DEZINFECTAREA SPAȚIULUI

Pentru a putea redeschide în siguranță, trebuie să actualizezi politica restaurantului și procedurile operaționale pentru a fi în concordanță cu regulile și măsurile impuse de autorități. Iar asta înseamnă adoptarea unor măsuri de protecție și de distanțare socială.

  • Creează un mesaj informativ prin care să atragi atenția că accesul în local nu va fi permis persoanelor care prezintă simptome asociate cu COVID-19 și afișează-l într-o zonă cu maximă vizibilitate. Fă un triaj observațional la intrarea în local a oaspeților, așa încât să interzici accesul celor cu semne vizibile de infecție respiratorie.
  • La intrare, pe mese și la grupurile sanitare trebuie să existe dispozitive cu biocide avizate, așa încât oaspeții să se poată dezinfecta pe mâini, precum și afișe informative cu privire la modul de utilizare.
  • Stabilește circuite cu sens unic dacă este posibil, ce trebuie parcurse de clienți astfel încât să se minimizeze contactele între oaspeți (de exemplu: înspre și dinspre toaletă). Semnalizează direcția de mers pe benzi pentru a facilita circulația, menținând în același timp distanța fizică între clienți de 1,5 m.
  • Sala de mese trebuie organizată în așa fel încât să existe un spațiu de minimum 2 metri între mese. Numărul de persoane așezate la aceeași masă va fi de maximum 6 oaspeți (excepţie de la această regulă fac membrii de familie).
  • Asigură respectarea distanței între ocupanții meselor alăturate prin amplasarea meselor pe principiul „o masa ocupată, una liberă” în spațiile interioare, și respectarea distanţei de minimum 2 m între ocupanţii scaunelor meselor alăturate în spaţiile exterioare.
  • În funcție de amplasarea meselor, stabilește numărul maxim de locuri care pot fi ocupate și afișează-l într-un loc vizibil, la intrare. Ține cont că ocuparea locurile se face pe bază de rezervare anterioară sau cu înscrierea oaspeților la sosire în registrul de clienți.
  • Personalul trebuie să poarte măști de protecție, pe toată perioada zilei, în special la servire, și își va dezinfecta mâinile înainte de fiecare servire. Masca trebuie poziționată în așa fel încât să acopere nasul și gura. Îndepărtarea acesteia se va face prin atingerea exclusiv a elementelor de prindere din spate, evitând atingerea părții din față.
  • Portul măștii este obligatoriu și pentru oaspeți atunci când se deplasează în zonele comune ale localului.
  • Asigură o protecție suplimentară a produselor alimentare din vitrinele deschise sau bufete situate în spațiile de servire și consum, limitând accesul clienților la produse și preparate acestea fiind servite de personal care asistă servirea produselor din vitrine sau bufete;
  • Dacă în local plata se face la casa de marcat, instalează panouri de protecție din plexiglas.

 

Măsuri pentru dezinfectare

Este o mare diferență între a curăța și a dezinfecta. Dacă simpla spălare a suprafețelor îndepărtează doar urmele de mâncare și grăsime, dezinfectarea acestora reduce numărul de agenți patogeni care ar putea fi prezenți pe respectivele suprafețe. Pentru a fi eficiente, curățarea și dezinfectarea ar trebui făcute în 5 pași: se curăță și se îndepărtează urmele de mâncare de pe suprafețe; se spală bine; se clătesc; se dezinfectează; se lasă să se usuce la aer. Totul în restaurant trebuie să fie curat, dar în special suprafețele folosite la prepararea alimentelor trebuie dezinfectate frecvent (o dată la cel mult patru ore).

În plus, toate suprafețele din restaurant care sunt atinse frecvent de mai multe persoane trebuie, de asemenea dezinfectate de cât mai multe ori pe zi – fie că vorbim de bar, mânerele ușii de la intrare sau de la toalete etc. Ce poți face este să furnizezi angajaților soluții dezinfectante, pe care să le folosească pentru a curăța astfel de suprafețe, precum și tastatura, tableta, telecomenzile, birourile etc., înainte de a le atinge.

 

Câteva reguli „de aur”

  1. Dezinfectarea suprafețelor. Trebuie dezinfectate frecvent, cu produse biocide avizate, toate spațiile, facilitățile, echipamentele și ustensilele utilizate pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și servirea alimentelor. La fel și zonele unde sunt serviți oaspeții și grupurile sanitare, precum și suprafețele atinse în mod repetat de către angajați sau clienți, cum ar fi mânerele sau butoanele ușilor, mesele și scaunele, meniurile, ecranele POS, dispenserele de săpun lichid sau dezinfectant, robineții sau butoanele pentru acționarea apei, cuierele și orice alt spațiu accesibil clienților. Dezinfectarea ustensilelor și a tacâmurilor se poate face și prin alte mijloace, cum ar fi sterilizare prin temperatură sau UV.

Dezinfecția meselor trebuie făcută după fiecare grup de oaspeți, cu produse biocide avizate/autorizate, care necesită un timp minim de contact. De asemenea, toate spațiile/suprafețele unde au acces clienții, precum și ustensilele utilizate în timpul servirii mesei trebuie dezinfectate cu produse biocide avizate.

  1. Întreținerea curățeniei și dezinfectarea podelelor. Recomandăm măturarea umedă pentru început, întrucât acest procedeu previne ridicarea prafului și asigură îndepărtarea eficientă a acestuia. După măturare se va proceda la spălarea podelelor cu soluție de curățare dezinfectantă. Aceste procedee trebuie repetate în fiecare dimineață și seara, precum și ori de câte ori este nevoie pe parcursul zilei.
  2. Aerisirea frecventă și curățarea periodică a filtrelor de aer. Se recomandă aerisirea cât mai frecventă a incintelor, prin deschiderea ferestrelor și/sau ușilor. Ai însă grijă să respecți cu un program de întreținere a echipamentelor de climatizare în concordanță cu recomandările producătorului. Curăță și schimbă filtrele pentru sistemele centralizate de aer condiționat și curăță frecvent filtrele de la sistemele de ventilație din lifturi (dacă e cazul), întrucât acestea adună o mulțime de bacterii și alergeni care pot produce numeroase probleme de sănătate.
  3. Gestionarea deșeurilor. Recipientele pentru colectarea deșeurilor trebuie să fie prevăzute cu capac și pedală. Recomandăm utilizarea unor saci mai mari decât volumul recipientului pentru a preveni ruperea acestuia în momentul schimbării și pentru a putea fi transportat în siguranță.

 

SIGURANȚA ȘI CONDUITA PERSONALULUI

De la monitorizarea constantă a stării de sănătate a angajaților, până la măsuri pe care trebuie să le iei pentru a asigura acest lucru, dar și ce reguli trebuie să respecte, gestionarea personalului trebuie să se bazeze pe un set de proceduri bine puse la punct.

În primul rând, și cel mai important, orice angajat manifestă semne de boală trebuie să stea acasă. Acesta poate reveni la muncă doar în cazul în care nu a mai avut febră sau stare subfebrilă de cel puțin 24 de ore, în absența medicamentelor antitermice. Ideal ar fi să prezinte un aviz medical în momentul în care revine la serviciu, însă ține cont că în aceste zile cabinetele medicale sunt extrem de aglomerate!

Deși, probabil, nu e ceva ce vrei să auzi, ia în calcul că unii dintre angajați pot fi nevoiți să stea acasă pentru a îngriji un membru al familiei sau dacă nu au cu cine lăsa copilul cât școlile sunt închise.

Asigură-te că nu lipsesc săpunul și soluțiile dezinfectante pe bază de alcool (care să conțină 70-95% alcool) și amplasează-le în cât mai multe puncte din restaurant. Reamintește-le angajaților cât de importante sunt măsurile de igienă și că trebuie să se spele frecvent pe mâini, cu săpun, timp de cel puțin 20 de secunde. Deși pare exagerat, poți afișa chiar și postere cu astfel de mesaje. De asemenea, pune-le la dispoziție șervețele umede dezinfectante (dar asigură-te că acestea nu sunt șervețele antibacteriene, ci unele pe bază de alcool).

Atenție! Trebuie să instruiești, sub semnătură, personalul cu privire la regulile generale de igienă ce trebuie respectate, precum și la măsurile de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 (cum ar fi igiena mâinilor, distanțarea fizică, evitarea atingerii ochilor, nasului și a gurii etc). De asemenea, trebuie să te asiguri de supravegherea stării de sănătate a angajaților prin încheierea de către medicul de medicina muncii a fișelor aptitudini și interzicerea manipulării alimentelor de către cei ce nu dețin aceste documente.

 

Monitorizarea sănătății angajaților

Angajații bolnavi sau cei care prezintă simptome de infecție respiratorie nu au voie să se prezinte la muncă și trebuie să rămână acasă. La intrarea în tură supervizorul/managerul va verifica temperatura angajaților, precum și prezența simptomelor de răceală. Dacă un angajat prezintă simptome ale unei boli respiratorii (tușește, respiră greu etc.), sau dacă astfel de simptome apar în timpul programului, trimite-l acasă imediat. Temperatura normală a corpului uman este de 37 de grade Celsius. Aceasta poate varia în funcție de persoană sau de perioada din zi, însă vom considera stare febrilă orice temperatură care va depăși 37.3 grade Celsius. Vă recomandăm achiziționarea unui detector de temperatură corporală.

 

Reguli de respectat de către angajați

Personalul se va deplasa către și de la locul de muncă respectând o conduită responsabilă. Dacă utilizează mijloace de transport în comun pentru deplasare, aceștia vor purta obligatoriu mască de protecție și se vor asigura că nu stau față în față cu alte persoane. Pe cât posibil, recomandăm crearea turelor în așa fel încât angajații să nu fie nevoiți să se deplaseze în perioadele aglomerate.

Angajații trebuie să respecte normele de igienă și să se spele corect pe mâini, cu apă și săpun, timp de cel puțin 20 de secunde, ori de câte ori este nevoie.

Pașii corecți sunt după cum urmează:

Dacă apa și săpunul nu sunt la îndemână, recomandăm folosirea unei soluții de igienizare pe bază de minim 70% alcool. Trebuie evitată atingerea ochilor, nasului și gurii cu mâinile neigienizate.

Pentru manipularea mărfurilor și a altor produse din exterior, recomandăm folosirea mănușilor de protecție de unică folosință, care trebuie obligatoriu aruncate după utilizare. Odată folosite, acestea trebuie să fie prelucrate ca și cum ar fi potențial contaminate – prin urmare recomandăm folosirea unui coș de gunoi dedicat special aruncării mănușilor uzate. Golirea acestuia se va face în condiții de maximă siguranță, fără a se atinge sub nicio formă conținutul.

Situații diverse în care igienizarea este obligatorie:

  • la intrarea în tură;
  • după folosirea toaletei;
  • după suflarea nasului, tuse sau strănut;
  • după intrarea în contact fizic cu o persoană din afara restaurantului;
  • după încasarea notei și oferirea restului către client;
  • după debarasarea mesei;
  • înainte și după mersul la masă/fumat/pauză;
  • după manipularea materiilor prime, și a alimentelor crude;
  • după manipularea deșeurilor;
  • după realizarea operațiunilor de igienizare, curățenie a locației sau ustensilelor utilizate;
  • înainte și după utilizarea telefonului mobil, dacă acesta nu a fost igienizat corespunzător. Dacă este posibil, creează un program de pauze în așa fel încât să nu existe mai multe persoane aflate în pauză în același timp.

 

Reguli speciale pentru personalul angrenat în prepararea mâncării

  • Suprafețele de contact cu produsele alimentare, ustensilele, suprafețele de preparare a alimentelor și echipamentele pentru băuturi trebuie spălate, clătite și igienizate înainte și după utilizare.
  • Suprafețele atinse în mod repetat de către angajați sau clienți trebuie dezinfectate frecvent.
  • Podelele trebuie dezinfectate la fiecare început și final de program, precum și în timpul zilei.
  • În bucătărie/bar este obligatorie purtarea unor botoși de protecție de unică folosință (acoperitori pentru încălțăminte), pentru a preveni contaminarea spațiului.
  • Personalul va purta mănuși de protecție care vor fi schimbate de mai multe ori pe zi. Aceștia se vor spăla pe mâini înainte de a le pune, dar și după îndepărtarea acestora. Totodată, echipamentul complet va fi după cum urmează: halat de culoare deschisă, bonetă, mască de protecție, încălțăminte adecvată care trebuie să fie menținute într-o stare de igienă corespunzătoare.
  • Trebuie să asiguri distanțarea fizică între angajați, iar în cazul în care spațiile de preparare îngreunează păstrarea distanței, trebuie să institui măsuri alternative de protecție (ca de exemplu limitarea numărului de angajați care lucrează în același timp la o linie de preparare, distanțarea stațiilor de lucru, organizarea personalului în grupuri de lucru, asigurarea echipamentului de protecție etc.).

 

Reguli de curățare a meselor după plecarea oaspeților

  • Se strâng/debarasează toate resturile, paharele, vesela și tacâmurile de pe masă.
  • Resturile de mâncare vor fi aruncate în coșul pentru deșeurile menajere, iar vesela, tacâmurile și paharele vor fi lăsate în spațiul amenajat pentru spălare.
  • După ce masa este debarasată, se vor arunca/înlocui naproanele (dacă acestea există), iar apoi se va trece la dezinfectarea mesei și a scaunelor cu o soluție de minim 70% concentrație de alcool.
  • Recomandăm ca în această perioadă să nu lăsați pe masă obiecte promoționale (reclame, ziare, ghivece de flori, etc.) pentru a evita riscul de contaminare și totodată pentru a simplifica procesul de pregătire a mesei pentru următorii clienți.

Folosește checklist-uri! Găsești astfel de formulare în Anexă.

 

CE TREBUIE SĂ FACI PENTRU A ASIGURA SIGURANȚA OASPEȚILOR

Răspândirea coronavirusului se face prin picăturile de salivă – fie că o persoană intră în contact direct cu acestea sau atinge suprafețe contaminate și apoi duce mâinile la față. Tocmai de aceea, măsurile de prevenție rămân cea mai bună apărare.

Ce poți face este să le asiguri oaspeților tăi acces la substanțe dezinfectante (pe bază de alcool, minim 70%) și să te asiguri că igienizezi masa și obiectele pe care le-au atins, după ce aceștia părăsesc restaurantul.

Iată care sunt principalele măsuri pe care trebuie să le iei:

  • Pune la dispoziția clienților dispensere cu soluție dezinfectantă, în locuri accesibile. Aceștia se vor dezinfecta obligatoriu de îndată ce au intrat în local. Informează-i asupra regulilor de igienă, dezinfectare și distanțare fizică, precum și a necesității limitării timpului de servire a mesei, acolo unde este cazul.
  • Accesul în locație se va realiza într-un număr limitat, astfel încât să poată fi respectată distanțarea socială recomandată de minim 1,5 metri între consumatori, cât și între personalul localului și clienți.
  • Pe cât posibil, încurajează plata cu cardul bancar contactless, întrucât bancnotele pot fi purtătoare de virusuri.
  • Evită, pe cât posibil, aglomerările de persoane la intrarea în local sau eventualele cozi de la grupurile sanitare.
  • Nu este permis transferul meniurilor, solnițelor, olivierelor și al altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienților de la o masă și, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosință.
  • De asemenea, este interzis consumul de produse stând în picioare, pentru a minimiza circulația clienților în interiorul unității.
  • Nu uita că trebuie să ai un registru de evidență a rezervărilor clienților astfel încât, în cazul apariției unui caz de îmbolnăvire, să existe date concrete așa încât să poată fi anunțați. Cu Restograf Manager e mai ușor să ții toate datele la un loc, în format digital, decât să folosești registre sau tabele excel. Ai acces la Cartea de Oaspeți digitală – baza ta de date cu toate informațiile necesare despre oaspeți.

 

Reguli de distanțare socială

Pentru a asigura distanțarea socială în cadrul localului, trebuie impuse anumite reguli:

  • Aranjarea meselor va trebui gândită în așa fel încât spațiul dintre acestea să fie de minim 2 metri.
  • Mesele vor fi cuplate în așa fel încât să nu existe un număr mai mare de persoane la aceeași masă, conform regulilor impuse de autorități.
  • Nu permiteți clienților alăturarea mai multor mese pentru a acomoda grupuri mai mari de persoane.
  • Bufeturile, salad-bar-urile sau alte operații care presupun utilizarea comună de ustensile de către mai multe persoane, trebuie evitate.
  • Stabilește circuite cu sens unic dacă este posibil, ce trebuie parcurse de clienți astfel încât să se minimizeze contactele între oaspeți (de exemplu: înspre și dinspre toaletă). Semnalizează direcția de mers pe benzi pentru a facilita circulația, menținând în același timp distanța fizică între clienți de 1,5 m.
  • Asigură respectarea distanței între ocupanții meselor alăturate prin amplasarea meselor pe principiul „o masa ocupată, una liberă” în spațiile interioare, și respectarea distanţei de minimum 2 m între ocupanţii scaunelor meselor alăturate în spaţiile exterioare.

 

SFATURI PENTRU SUPERVIZORI ȘI MANAGERI

Responsabilitatea pentru siguranța oaspeților și a angajaților revine, desigur managerului. El trebuie să se asigure că sunt implementate toate măsurile impuse de autorități și că sunt respectate regulile interne, suplimentare.

Totodată, este extrem de important ca în această perioadă angajații să fie informați corect și complet cu privire la măsurile care se impun pentru a proteja sănătatea lor, precum și a colegilor, prietenilor și familiei. Ei trebuie pregătiți fizic și emoțional pentru reîntoarcerea la muncă și e normal să fie îngrijorați pentru sănătatea lor și a familiei, dar și să aibă semne de întrebare cu privire la viitorul lor și al localului în care lucrează. De aceea se impune dezvoltarea unei strategii clare pentru gestionarea personalului, prin instruiri periodice și asigurarea unui suport continuu din partea managementului, pe tot parcursul zilei.

Reguli speciale care trebuie respectate în local înainte de redeschidere

  • Verifică starea de întreținere a tuturor spațiilor, a facilităților, echipamentelor, inclusiv a ustensilelor ce se utilizează pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și servirea alimentelor.
  • Revizuiește planurile și procedurile de igienizare, dezinfecție și de autocontrol pentru creșterea frecvenței acestor operațiuni și implementarea unor măsuri de bune practici de igienă bazate pe principiile HACCP.
  • Asigură-te că există suficiente produse biocide avizate/autorizate, necesare dezinfectării mâinilor, a spațiilor, facilităților, echipamentelor și ustensilelor.
  • Verifică stocurile de alimente și materii prime existente în local și elimină-le pe cele pentru care nu se poate garanta siguranța alimentară.
  • Revizuiește circuitele funcționale de producție și livrare acolo unde este cazul, astfel încât să se respecte măsurile de protecție sanitară pentru a împiedica posibila infecție cu coronavirus a personalului, dar care să nu afecteze siguranța alimentelor.
  • Întocmește un plan de prevenire a îmbolnăvirii care să cuprindă o evaluare completă a riscurilor ce pot apărea pe circuitul funcțional, de la depozitarea alimentelor, până la consumul acestora și desemnează o persoană care să implementeze acest plan. După ce ai finalizat măsurile luate, trebuie să păstrezi în local documente prin care să demonstrezi că au fost implementate aceste măsuri.

 

După reluarea activității

  • Asigură-te că se respectă planurile și procedurile specifice formulate în planul intern de măsuri pentru prevenirea răspândirii virusului.
  • Crește frecvența operațiunilor de curățenie și dezinfecție cu produse biocide avizate, pe bază de proceduri clar stabilite, a tuturor spațiilor, facilităților, echipamentelor și ustensile utilizate pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și servirea alimentelor, a sălilor unde sunt servite preparatele de oaspeți, precum și a grupurilor sanitare.
  • În cazul în care există suspiciuni sau cazuri confirmate de COVID-19 în rândul angajaților, trebuie să aplici măsuri de igienizare corespunzătoare în întreaga unitate, conform normelor în vigoare.
  • Organizează munca pentru a reduce la minim în timp contactul cu alte persoane și a asigura distanța fizică la locul de muncă.
  • Respectă obligațiile de raportare către autoritățile sistemului de sănătate publică și inspectoratelor de muncă, în conformitate cu legislația și practicile naționale.
  • Asigură-te că ai un plan de urgență pentru managementul absențelor personalului de la serviciu, în caz de îmbolnăvire, și că poți gestiona volumului de muncă crescut.

Pentru a fi siguri că toate aceste aspecte au fost acoperite, te poți ghida după checklist-uri care trebuie verificate pe tot parcursul zilei de către supervizori și/ sau manageri, după caz.

 

REGULI DE SIGURANȚĂ PENTRU SERVICIUL DE LIVRĂRI ȘI TAKE-AWAY

Tot mai multe restaurante oferă acum servicii de delivery sau opțiunea de take-out pentru clienți. Pentru a minimiza riscul de îmbolnăvire, este extrem de important să iei măsuri speciale de siguranță pentru livrări. De aceea e bine să pui la punct un anumit protocol sau metodologie.

Pornind de la siguranța angajaților, a alimentelor și, bineînțeles, a clienților, când vorbim de livrări la domiciliu în vremea coronavirusului nu trebuie să pierzi din vedere niciun amănunt!

Principalele măsuri de siguranță pentru livrări și take-out

  • Încurajează plățile cu cardul așa încât interacțiunea să fie redusă. Cel mai bine este ca livrările să fie de tip drop-off (livratorul lasă pachetul în fața ușii, sună, apoi se îndepărtează și așteaptă până când clientul ridică comanda).
  • Curăță și dezinfectează frecvent suprafețele folosite, cu substanțe speciale.
  • În cazul comenzilor de tip pick-up, limitează numărul persoanelor care au acces în restaurant, în același timp. Ideal ar fi să intre pe rând, câte un singur client.
  • Nu există dovezi că virusul se transmite prin mâncare. Însă o atenție specială trebuie acordată ambalajului.

 

Reguli în local

Respectarea normelor în materie de siguranță alimentară, optimizarea timpului de manipulare a mâncării, ambalarea corespunzătoare, folosirea pungilor și a recipientelor care se pot sigila, igienizarea strictă, toate sunt aspecte pe care trebuie să le ai în vedere atunci când oferi livrări sau pick-up din restaurant.

Dacă ne referim la siguranța alimentelor, primul și cel mai important pas este respectarea normelor de igienă personală. Acum mai mult ca niciodată, spălarea corectă și frecventă a mâinilor este extrem de importantă și o regulă pe care trebuie să o respecte toți cei care ating alimentele și prepară mâncarea, dar și cei care se ocupă de livrare (dacă ai pus la punct propriul serviciu de delivery).

De asemenea, trebuie respectate normele de bază din bucătărie: alimentele crude nu trebuie să intre în contact cu cele gătite, mâncarea trebuie preparată la temperaturi corespunzătoare, iar toți cei din bucătărie trebuie să poarte mănuși.

O atenție deosebită va trebui să acorzi și genților care se folosesc pentru livrări și să le dezinfectezi după fiecare comandă dusă la client. În plus, asigură-te că ai o zonă anume dedicată pachetelor, așa încât acestea să nu intre în contact cu diverse obiecte ce ar putea fi contaminate. Și pune la dispoziția livratorilor soluții dezinfectante pentru mâini.

Nimeni nu trebuie să vină la muncă dacă nu se simte bine! Oricine manifestă simptome precum stare de vomă, diaree, usturime în gât, febră sau dificultăți la respirație, trebuie să stea acasă.

 

Cât despre ambalaje…

Gențile termoizolante folosite la livrări ar trebui să fie de o calitate cât mai bună, așa încât să păstreze mâncarea la temperatura optimă, cât mai mult timp. O idee bună este să ambalezi separat preparatele reci de cele calde.

În cazul comenzilor de tip pick-up, păstrează mâncarea caldă la o temperatură de 60°C până în momentul în care clientul ajunge să o ridice din restaurant. Și ține preparatele reci la o temperatură de maxim 5°C.

Perioada de livrare nu ar trebui să depășească două ore, așa încât preparatele să nu se altereze.

Pachetele și pungile trebuie sigilate (nu uita să verifici că ai pus tot ce era inclus în comandă!), pentru ca produsele să fie ambalate optim.

 

Comunică cu clienții tăi

Folosește-te de rețelele de socializare și de site-ul tău pentru a spune lumii despre măsurile de siguranță pe care le iei în această perioadă.

O idee ar fi ca la pachetul livrat să pui o etichetă pe care să treci ora la care a fost preluată comanda de livrator. Ba chiar ai putea include unele instrucțiuni despre cum se poate reîncălzi preparatul respectiv, dacă este cazul. Spre exemplu, le poți spune oaspeților tăi că: mâncarea trebuie consumată cât mai repede din momentul în care este livrată; resturile se pot păstra la frigider, timp de două zile, la o temperatură de maxim 5°C; dacă se servește cald, preparatul se poate reîncălzi la o temperatură de 75°C.

 

Alte reguli de urmat

  • Asigură-te că frigiderele sau containerele de transport sunt curățate și dezinfectate după fiecare utilizare.
  • La sfârșitul fiecărei zile vehiculele cu care s-a asigurat transportul către consumatori vor fi obligatoriu dezinfectate.
  • În cazul livrărilor efectuate prin servicii externalizate (platforme de livrări precum Tazz, Bolt, TakeAway, FoodPanda etc.) vei consemna într-un registru numele persoanei care a preluat comanda și orice alte informații necesare pentru realizarea trasabilității preparatelor, cum ar fi numărul de comandă, data și ora preluării, etc.
  • Pentru clienții care aleg opțiunea de pick-up a preparatelor, stabilește în local un spațiu dedicat pentru preluarea comenzilor. Astfel nu vor fi perturbate celelalte fluxuri operaționale și totodată se vor putea respecta regulile de distanțare în eventualitatea formării unor cozi de așteptare. Spațiul pentru preluarea comenzilor trebuie să fie vizibil și ușor accesibil de la intrarea în local.

 

Top 3 recomandări

  • Nu permite deschiderea produselor din momentul în care părăsesc bucătăria, până când sunt înmânate clientului. Pentru aceasta, recomandăm sigilarea pachetelor din momentul în care preparatul iese din linia de producție și până ajunge la consumatorul final.
  • Ambalarea alimentelor va fi făcută exclusiv utilizând ambalaje de unică folosință conform normelor în vigoare.

Roagă clienții să accepte pachetele fără să intre în contact cu livratorul.

Show