Metode de creștere a vânzărilor și promoții specifice

Deși pandemia de COVID-19 a venit cu provocări nemaiîntâlnite până acum, a însemnat totodată și o oportunitate de a explora noi produse și servicii pe care le poți oferi oaspeților într-un mod interesant. E mai important ca oricând să evaluezi oferta din meniu și să te asiguri că te folosești eficient de toate resursele pe care le ai.

De aceea, îți arătăm ce opțiuni ai la îndemână pentru a crește numărul de comenzi prin oferte atractive, cum să te promovezi în online, dar și exemple de promoții și oferte eficiente.

CAPITOL SUSȚINUT DE

CUM SĂ CREȘTI NUMĂRUL DE COMENZI PRIN OFERTE CREATIVE

Vechile reguli privind obiceiurile de consum s-au schimbat forțate de împrejurări. Oaspeții nu mai pot ieși la restaurant cum o făceau în mod normal, nu mai pot sărbători evenimente importante așa cum o făceau altădată și întreaga experiență de a lua masa în oraș a fost cu totul redefinită. În loc să rămână blocate, negând că realitatea e alta, restaurantele au ocazia de a se schimba, de a găsi noi metode inventive de a intra în contact cu oaspeții lor.

Oferă-le clienților fideli produse noi

Oamenii vor în continuare să se conecteze cu cei dragi și să experimenteze lucruri noi, chiar dacă trebuie să o facă de la distanță și în propriile case. Și, ca de obicei, au nevoie de mâncare bună. Acum e momentul să identifici noi oportunități de a ajunge la ei prin produse care le satisfac nevoile și prin care, totodată, îți popularizează brandul.

  1. Adresează-te familiilor

Multe familii caută în continuare metode distractive de a-și amuza copiii sau de a se implica în tot felul de activități comune, păstrând totodată regulile de distanțare socială. Adaugă în oferta ta preparate care să-i includă pe toți – de la copii, la animale de companie

  • Seturi de plastilină. O soluție inedită pentru a reduce risipa și de a a-ți crea totodată imaginea unui local family friendly este de a folosi resturile de făină, ierburi și condimente, pentru a crea un set de plastilină complet naturală, organică, pentru copii.
  • Seturi pentru decorat prăjituri. Pentru o activitate pe care toată familia să o facă împreună și să se distreze, poți include în ofertă seturi pentru decorarea prăjiturilor care să includă aluat de prăjituri, glazură și tot felul de ornamente comestibile.
  • Gustări pentru prietenii patrupezi. Poate pare o idee cam ciudată, dar multe restaurante din străinătate au inclus în ofertă preparate dedicate animalelor de companie (fie că vorbim de oase, măduvă sau urechi de porc, spre exemplu). De ce? Pentru că sunt mulți iubitori de animale și o astfel de ofertă li se va părea amuzantă, dar și utilă. Dacă ei tot își comandă mâncare, de ce nu ar lua ceva și pentru prietenul blănos?!
  1. Experiențe gourmet „ambalate”

Pentru cei care nu se pot bucura de o vizită în localul tău, poți pregăti tot felul de pachete cu bunătăți „din cămară”. Pur și simplu ambalezi la borcan tot felul de sosuri, dulcețuri sau siropuri. Le poți vinde la pachet de 3-5 borcane și să schimbi mereu oferta un interval de 2-3 săptămâni. Ce fel de preparate să incluzi? Spre exemplu mixuri de condimente speciale, confit, chutney, pate de ficat, dulcețuri, siropuri, ketchup, suc de roșii, zacuscă etc. Depinde de sezon și ce găsești la piață.

  1. Coșuri de cumpărături

Profită de renumele localului tău și de autoritatea bucătarului pentru a le oferi clienților coșuri de cumpărături gata să fie livrate. Folosește-te de produsele pe care le ai deja în stoc și include ingrediente și preparate pentru care ești cunoscut (ca de exemplu un anume tip de sos) pe lângă carne, brânzeturi, legume și fructe etc. Spre exemplu: un kit cu șase chiftele de burgeri și chifle, un sos preparat în local, un pui întreg, fructe și legume, băuturi răcoritoare și o limonadă gata preparată.

Mai mult, te poți parteneria cu fermieri locali pentru a vinde ouă bio, unt de casă sau microplante.

Și încă o idee… Ai văzut prin supermarket cutii cu legume și fructe gata tăiate și ambalate? Nu e o idee rea să vinzi salata alături de ingrediente gata porționate și tăiate, pentru a fi „asamblată direct de către client”.

  1. Îndulcește-i cu un desert

Fă-o cât mai ușor pentru oaspeții tăi să se bucure și acasă de desertul lor preferat din restaurant, în orice moment al săptămânii oferindu-le kituri care să includ tot ce le trebuie.

Spre exemplu, poți crea un pachet pentru a găti o plăcintă delicioasă – incluzi un aluat gata preparat, care mai trebuie doar copt, precum și restul de ingrediente (fructe, cremă etc.). La fel, poți livra aluat pentru tot felul de biscuiți, brioșe etc.

  1. Adu-le acasă experiența unei mese în oraș. Cu toate măsurile de distanțare socială care împiedică oaspeții să vină în local, e mai important ca oricând să găsești metode unice de a le livra o experiență deosebită. Iată câteva idei:
  • Pachete tematice. Adună laolaltă produse neașteptate în jurul unei teme și vinde-le sub forma unui kit sau a unui pachet special. Spre exemplu un pachet cu preparate ideale pentru un picnic, sau care să le reamintească de vacanța de vară (cu tot felul de preparate grecești, italienești și așa mai departe).
  • Kit-uri DIY. Așa cum menționam într-un articol precedent, e vorba de kituri care includ rețeta și toate ingredientele gata măsurate și perfect porționate, gata de a fi gătite acasă. Este o metodă ideală de a te adresa celor care iubesc mâncarea din localul tău, le place să gătească și vor să găsească noi activități distractive.
  • Pachete de familie. În loc să oferi preparate a la carte, vino cu meniuri care să se adreseze întregii familii. Fă pachete pentru 4-6 persoane care să includă mai multe feluri de mâncare. Spre exemplu: supă, friptură cu garnitură, salată și desert.
  • Kit-uri pentru cocktailuri. Și despre acestea am mai vorbit anterior ca fiind o metodă de a-ți crește profitul. Pune la punct diverse kituri care să includă toate ingredientele necesare pentru ca oaspeții să-și poată pregăti băutura acasă și include în pachet rețeta pe care o au de urmat.
  1. Pachete cadou. Distanțarea socială a perturbat inclusiv felul în care familiile vin laolaltă. Aniversările, zilele de naștere, sărbătorile – toate petrecute în formulă restrânsă. Dar oamenii își doresc în continuare să fie conectați cu cei dragi, chiar dacă virtual, de la distanță. Și atunci le poți oferi posibilitatea de a face cadouri interesante, sub forma unei mese gata pregătite. Fă-le ocazia să plaseze astfel de comenzi la care să adauge un bilețel de „La mulți ani!” sau orice alt mesaj doresc să transmită. E, practic, o adaptare a clasicelor vouchere cadou.

 

ONLINE-UL, PIATRA DE TEMELIE PENTRU UN SERVICIU DE LIVRĂRI PROFITABIL

Ospitalitatea este esența unei experiențe la restaurant. Dacă în mod tradițional acest lucru implică interacțiune directă cu oaspeții, când vine vorba de livrări trebuie să găsești metode noi de a mulțumi clienții. Iar pentru a te diferenția de competiție și a crește vânzările, trebuie să gândești ca un marketer digital.

Pentru a-ți promova eficient localul trebuie să te conectezi cu oaspeții tăi digitali acolo unde își petrec timpul pe internet. Strategia de comunicare va trebui să se bazeze pe ceea ce știi deja despre ei. Spre exemplu, dacă majoritatea sunt tineri, va funcționa foarte bine să te promovezi pe Instagram. Dacă sunt trecuți de 35 de ani, atunci ia în calcul mesaje prin SMS; email și Instagram pentru a le prezenta ofertele tale.

Crearea unei relații puternice cu clienții din online înseamnă câștigarea unor oaspeți fideli, mai multe comenzi și, implicit, mai mult profit (valoarea comenzii este de obicei dublă în cazul clienților fideli, față de cei noi). Și asta înseamnă să comunici constant, zilnic, ofertele pe care le ai în mediul on-line: pe social media, website și e-mail.

 

Stabilește-ți prezența în on-line

Restaurantele înseamnă comunitate. Iar asta ar trebui să se aplice și la spațiul virtual pe care-l construiești în jurul brandului tău. Pe măsură ce oaspeții se orientează tot mai mult către lumea digitală, e important să ai o prezență puternică în on-line și o identitate care iese în evidență. Cele trei medii asupra cărora trebuie să-ți concentrezi timpul, energia și resursele sunt site-ul, platformele de social media și site-urile cu review-uri (precum Restograf).

 

Optimizează-ți site-ul

Optimizarea website-ul este un aspect esențial atunci când implementezi un serviciu de comenzi online, așa încât clienții să te poată descoperi ușor și să găsească exact ceea ce-și doresc. Promovează prin toate canalele de care dispui faptul că efectuezi livrări, pentru a da de știre oaspeților tăi că le pui la dispoziție un nou serviciu. Așa atragi mai multe comenzi și obții mai mult profit.

Reține că cel mai important este să ai un site optimizat atât pentru desktop cât și mobil. Altfel, cei care accesează pagina de pe telefon vor naviga pe un site care se încarcă greu, sacadat, și asta e foarte frustrant. Și cum cele mai multe comenzi se fac de pe mobil… fă tu socoteala!

(Mai multe despre optimizarea site-ului găsești în capitolul „Strategii de marketing și PR”).

 

Pune accent pe social media

Rețelele sociale au fost mereu o unealtă incredibilă pentru a-ți promova localul în fața oaspeților. Însă odată cu pandemia de COVID 19, a devenit un mediu cu atât mai important, care îți permite să comunici mai ușor noutățile despre restaurant, politica de primire a oaspeților în local și eventualele modificări de program și funcționare.

Primul pas este să te asiguri că informațiile despre modalitatea de a plasa o comandă sunt actualizate pe toate profilurile din social media.

  • Adaugă link-uri în bio pe Instagram.
  • Postează pe Facebook despre ofertele pe care le ai și care este modalitatea prin care clienții pot comanda (direct din site, de pe platformele de livrări etc.).
  • Include un link către pagina de comenzi online în răspunsurile automate din Facebook Messenger – în Inbox, dă click pe „Automated Responses” și compune un scurt text care să se afișeze instant când cineva îți scrie un mesaj.
  • Asigură-te că link-urile sunt updatate în Google Afacerea mea.

E important ca datele de contact și informațiile să fie la zi pe toate rețelele sociale așa încât clienții să ajungă cât mai ușor la metoda de a plasa o comandă.

 

Al doilea pas este să-ți promovezi cât mai mult brandul în fața clienților potențiali, precum și a celor deja existenți, prin postări cu un conținut interesant, care să incite la interacțiune. Iată câteva trucuri de care să ții cont.

  • Fii cât mai sincer, până într-acolo încât să vorbești despre provocările la care a fost supus businessul în toată această perioadă.
  • Dă-le oaspeților asigurări în privința măsurilor de siguranță și de igienă pe care le iei în local și dă exemple concrete.
  • Include un call-to-action prin care să îndemni oaspeții să susțină localul fără a fi nevoiți să te viziteze fizic. Include link-uri către paginile din care pot da comenzi on-line sau către website-ul tău, precum și numerele de telefon, în fiecare postare.
  • Scoate în față promoțiile pe care le oferi – precum renunțarea la o valoare minimă a comenzii, ofertă de transport gratuit etc.

Dacă nu ai timp să creezi conținut nou pe care să-l postezi, adaptează materialele printate pe care le-ai făcut pentru a informa clienții cu privire la serviciul de livrări (precum flyere). Sau motivează urmăritorii să posteze conținut propriu, oferindu-le un discount sau un voucher cadou. Cel mai mare avantaj al rețelelor sociale este faptul că stârnesc o conversație, iar asta este una dintre cele mai puternice pârghii de marketing. Dacă un client postează ceva despre localul tău, prietenii lor vor vedea postarea și astfel vei fi expus către o audiență mai mare.

 

Fă o aplicație

Dacă livrezi în sistem propriu, atunci e important să investești în crearea unei aplicații mobile, care să ușureze procesul de comandă pentru clienți. Iar pentru a-i tenta să o folosească, poți gândi oferte exclusive pentru cei care comandă din aplicație. Un avantaj pentru clienți este că așa ar putea urmări mai ușor care este stadiul comenzii. De ajutor ar fi și implementarea unei opțiuni de chat online în cadrul aplicației, așa încât să te poată contacta ușor dacă au vreo problemă în plasarea comenzii, sau vreo întrebare anume.

 

Nu uita de e-mail marketing!

Cere-le clienților să se logheze cu adresa de e-mail pe site sau aplicație, pentru a putea plasa o comandă. Odată ce ai o bază de date, le poți trimite promoții personalizate prin e-mail. Spre exemplu, îi poți anunța că oferi discount-uri speciale într-o anumită perioadă, sau de orice altă ofertă ai în derulare. Newsletter-ul rămâne în continuare una din cele mai eficiente metode de marketing.

Acum că am stabilit cât de important este să te folosești de expunerea pe care mediul on-line ți-o asigură, hai să vedem și ce tip de promoții să folosești așa încât cei care văd mesajele de pe rețelele sociale să și facă o comandă.

 

TIPURI DE PROMOȚII ȘI OFERTE PRIN CARE SĂ PROMOVEZI SERVICIUL DE LIVRĂRI

Chiar dacă restaurantele își reiau treptat activitatea, mulți dintre oaspeți vor fi în continuare precauți și nu vor reveni atât de ușor în localuri. Din acest motiv, e important să continui a promova serviciul de livrări.

Din fericire, nu e nevoie de un buget de marketing foarte mare pentru a veni cu oferte atractive pentru clienți. Noi îți sugerăm câteva tipuri de promoții care pot crește numărul de comenzi.

 

Scurt ghid de bune practici

Înainte de a-ți da câteva exemple concrete de oferte, trebuie să menționăm câteva principii generale, linii după care să te ghidezi în crearea lor.

  1. Oferă discount-uri atunci când lucrurile merg mai greu, nu când totul merge bine. Nu are sens să oferi o reducere atunci când cererea este oricum mare, pentru că atunci comenzile sunt la preț întreg. În schimb, vino cu promoții atunci când e nevoie să impulsionezi anumite aspecte ale business-ului. Spre exemplu, dacă ai o mulțime de comenzi pentru cină, dar prea puține la prânz, oferă discount-uri strict pentru acele ore.
  2. Adresează-te clienților prin intermediul mai multor platforme. Asta înseamnă să promovezi ofertele pe care le ai pe toate canalele de care dispui: prin newsletter, pe social media, în website dar chiar și în local. Cu cât mai vizibil este mesajul, cu atât șansele de a primi mai multe comenzi crește.
  3. Vorbește despre măsurile de siguranță pe care le iei. Este important ca oaspeții să știe ce măsuri igienice și sanitare iei pentru a proteja atât clienții, cât și angajații de coronavirus. Astfel oamenii se simt mai în siguranță atunci când comandă mâncare din localul tău. La fel, comunică toate aceste măsuri prin intermediul tuturor platformelor online.

 

Idei de promoții care funcționează bine pentru delivery și take-out

  1. Happy hours. De cele mai multe ori, numărul de comenzi scade între masa de prânz și cină și ce poți face este să impulsionezi clienții printr-o ofertă de prețuri speciale la comenzile plasate în aceste intervale orare, în care fluxul este mai lent (spre exemplu, între 16:00 și 18:00). O variantă este să oferi aceste discont-uri doar la comenzile care includ și o băutură alcoolică (așa încât să genereze profit mai mare).
  2. Meniu de prânz. Multe localuri oferă un meniu de prânz la preț special oaspeților care-i vizitează în local – un meniu compus din două-trei feluri de mâncare, la un preț foarte bun. De ce nu ai implementa această idee și când vine vorba de comenzi la domiciliu?! Spre exemplu, poți include în ofertă un aperitiv, un fel principal și o băutură.

Ținând cont că cele mai multe comenzi sunt, de regulă, pentru masa de seară (atât când vorbim de masa luată în restaurant, cât și acasă), o astfel de promoție încurajează comenzile și în orele mai puțin aglomerate.

  1. Concursuri în social media

Dă startul unui concurs pe Facebook sau Instagram și oferă ca premiu o masă gratuită sau un card cadou. Publică o postare despre concurs și spune-le urmăritorilor să dea tag unui prieten cu care le-ar plăcea să împartă masa, pentru a intra în concurs. Apoi livrează preparatele câștigătorului și prietenului desemnat de ei, facilitând astfel o masă… distanțată social, ca să zicem așa.

Un concurs derulat în social media este o metodă foarte bună de a genere awareness în privința ofertelor pe care le ai la livrare. Atunci când cineva dă tag unui prieten, te ajută astfel să împrăștii vestea și să-ți popularizezi brandul, făcându-te cunoscut la o audiență mai mare.

  1. Adresează-te familiilor

Pe lângă ofertele a la carte, concepe și oferte speciale pentru familii, care să includ mai multe preparate, în cantitate mai mare. Spre exemplu, propune un pachet format dintr-un pui la rotisor, trei garnituri, două sticle de suc și un desert. O idee este să le dai clienților și posibilitatea de a-și personaliza comanda, selectând dintr-o listă anume de preparate.

Acest tip de ofertă este perfectă pentru familiile moderne, cu un program încărcat și prea puțin timp la dispoziție pentru a-și prepara masa.

  1. Masa la birou. Deși sunt multe persoane care au posibilitatea de a lucra de acasă, sunt mulți și cei care merg zi de zi la birou. Iar dacă nu au posibilitatea de a ieși în pauza de prânz, asta nu înseamnă că nu pot mânca ceva bun! Desigur, oferta pentru masa de prânz nu va fi adresată strict celor care sunt la serviciu, dar este o bună metodă de a marketiza oferta.
  2. Cină romantică… acasă

Chiar dacă nu ies în oraș la restaurant, oamenii vor în continuare să marcheze momentele speciale printr-o masă deosebită. Așa că oferă-le meniuri cu preț fix pentru îndrăgostiți. Iar pentru a face oferta și mai atractivă, mai deosebită față de comenzile lor clasice, adaugă mici detalii precum un playlist tematic, lumânări sau o sticlă de vin. 

  1. Meniu gratis pentru copii

La fiecare comandă făcută de părinți, oferă un meniu gratuit pentru copii. Dacă dorești, poți impune o comandă minimă de la care intră în vigoare promoția – de exemplu „Comandă de minim 50 de lei și primești gratuit un meniu pentru copii”. Desigur, va trebui să incluzi preparate care sunt pe placul celor mici, dar corespund și exigențelor părinților. Dar oricum este o situație din care câștigă toată lumea – părinții profită de o reducere importantă, iar faptul că porțile pentru copiii sunt mici este și în avantajul tău (mai ales dacă asta atrage clienți în plus).

  1. Pachete speciale de sărbători

Orice zi de sărbătoare nu ar fi completă fără o masă îmbelșugată la care să se adune toți cei dragi din familie. Iar tu le poți oferi soluția ideală, care să-i scutească de timpul și efortul pe care îl implică prepararea unei mese pentru un grup numeros de rude și prieteni. Fă meniuri speciale, mai bogate, așa încât să le asiguri clienților o masă completă, deosebită, pentru evenimentele speciale – Crăciun, Paște, 1 Mai etc. Nu doar că așa au siguranța că fiecare preparat va fi gătit perfect, dau au și mai mult timp la dispoziție să se bucure de timpul liber împreună cu cei dragi, în loc să stea pe la cumpărături și multe ore în bucătărie.

  1. Oferte limitate în timp

Trimite-le mesaje prin SMS clienților fideli cu oferte limitate în timp. Spre exemplu, le poți oferi un desert din partea casei celor care fac o comandă în următoarea jumătate de oră, sau primilor 15 care folosesc codul „DULCE”. Astfel de promoții creează un sentiment de urgență care îi face pe oameni să acționeze imediat pentru a profita de o afacere bună, clienți care altfel poate nu ar fi avut intenția să comande în perioada următoare.

  1. Cocktailuri la cerere

De ce te-ai limita la mâncare, dacă ai posibilitatea să incluzi și băuturi alcoolice în meniu? Ambalează cocktailuri la sticlă și oferă-le clienților cuburi de gheață, paie și elemente decorative. Sau livrează kituri de preparare care să includă ingrediente deja mixate într-o sticluță, instrucțiuni de preparare, o apă tonică în funcție de rețeta aleasă și secrete de mixologie. Avantajul este că sunt mari șanse ca pe lângă băuturi, clienții să comande și ceva de mâncare. Plus că e o ofertă inedită, care le va stârni interesul.

 

Ce alte promoții poți oferi:

  • Livrare gratuită
  • 50% reducere la orice preparat sau la o anumită categorie de preparate (de exemplu burgeri, pizza etc.)
  • 1 + 1 gratis
  • Acumulare de puncte la fiecare comandă pe baza cărora oferi apoi discounturi
  • Un desert gratuit la orice comandă.

 

Cum știi dacă o promoție este eficientă?

Simplu! Verifici datele din sistemul POS. A crescut numărul de comenzi și valoarea bonului în perioada în care ai derulat o campanie? Atunci a funcționat! Iar dacă cumva ajuns vorba și prin on-line (pe bloguri sau diverse site-uri) e cu atât mai bine! Dacă nu ai făcut-o încă, setează alertele din Google ca să primești o notificare de fiecare dată când numele localului tău apare într-un articol on-line.

Dacă lucrezi cu o platformă de livrări on-line, participă cu fiecare ocazie pe care o ai la campaniile pe care ei le derulează și apoi cere-le date despre rezultatele obținute.

Show