Primii pași pentru deschiderea unui local

Drumul către deschiderea unui local este unul pe cât de incitant, pe atât de plin de provocări. Și te poți pierde ușor în hățișul de noțiuni și activități pe care le presupune un astfel de proces. De aceea este important să te organizezi foarte bine și să stabilești o ordine pe care să o urmezi.

În acest capitol vei descoperi cum să-ți definești conceptul de brand și să-ți construiești o imagine de succes, cum să alegi locația perfectă pentru localul tău, cum să faci cercetarea de piață și de ce este un pas important, care sunt actele necesare pentru înființarea firmei, ce trebuie să includă planul de acțiuni pre-opening, dar și de ce autorizații și licențe ai nevoie pentru a demara activitatea.

Definirea conceptului de brand. Cum să-ți construiești o imagine de succes

Fie că deschizi o primă locație sau ai decis că este momentul ca restaurantul tău să treacă printr-un proces de rebranduire, este important să-ți creezi o imagine de succes. Iar pentru asta, trebuie să știi care sunt elementele cheie pentru a deveni cu adevărat un brand.  

Fiind un alt restaurant în această galaxie impresionantă a ospitalității, cum faci să te diferențiezi de toți ceilalți? Răspunsul constă în construirea unei identități puternice de brand și marketing deștept. Iar lucrurile nu sunt chiar atât de simple pe cât ai putea crede și presupune mult mai mult decât a găsi un nume care „prinde” și un logo interesant. Brandul restaurantului rezonează cu clienții, loializându-i, așa încât să-și dorească să retrăiască experiența pe care tu le-o oferi.

Dar înainte de a intra în detalii desprecum cum anume să-ți construiești o imagine de succes și să faci din restaurantul tău un brand, hai să stabilim exact ce înseamnă, de fapt, brandingul unui restaurant, de ce ai nevoie de o strategie și care sunt elementele care îți aduc popularitate.

Ce înseamnă să devii un brand?

A-ți crea o imagine puternică în rândul clienților presupune, de fapt, ca restaurantul tău să devină în ochii acestora un nume și o prezență unică, pentru a te diferenția de competiție. Această identitate unică nu doar că te va deosebi de ceilalți, dar te va face remarcat, te va scoate în evidență, ceea ce se va reflecta în încrederea pe care clienții o au în brandul și imaginea restaurantului, ajutându-te să-ți formezi o clientelă fidelă.

Sunt mai multe strategii la care poți recurge, dar cele mai importante aspecte sunt cele legate de logo, amenajarea localului, numele restaurantului, specialitatea acestuia, reclame și prezență în social media.

Branding-ul unui restaurant include atât strategia de comunicare, cât și toate tipurile de materiale de comunicare de care restaurantul are nevoie. Iar în realizarea unui branding corect, trebuie implicați o serie de specialiști. Echipa minimă este compusă dintr-un Art Director (creativ) + Graphic Designer + Copywriter.

Strategia unui brand reprezintă poziționarea în piață, modul de comunicare (tonul vocii, tipul de client căruia te adresezi, felul în care o faci). Din strategie face parte si numele brandului, care trebuie să exprime valorile companiei și ce este important pentru oaspeți în relația cu brandul.

Manualul de brand este un document ce prezintă toate declinările brandului: logo, culorile folosite, poziționarea în raport cu paginile, fonturile, exemple de materiale grafice standard, atât în comunicarea internăi, cât și în comunicarea externă (meniu, exemplu de ofertă, grafica șervețelelor, a plicurilor de tacâmuri, a pliculilor de zahăr / sare / piper, naproane, a casetei luminoase de la fațadă, alte elemente de semnalistică interioară, cărți de vizită etc.).

Materialele de brand. Pe lângă materialele ilustrate în Manualul de brand, localul va avea nevoie și de alte diverse materiale de brand. Acestea trebuie să respecte indicațiile din manualul de brand. Iar pentru a obține o comunicare corectă, cel mai bine este să colaborezi cu un graphic designer, prin intermediul Departamentului de Marketing.

De ce ai nevoie de o strategie de imagine?

Ce te face pe tine unic, ca persoană? Poate ochii, sau înălțimea, șarmul personal ori felul în care te îmbraci și te comporți. În mod similar, orice restaurant are nevoie de o personalitate care să-l definească, iar construirea unei imagini de brand este modalitatea prin care poți obține acest lucru. De ce?

  • Câștigi un plus de valoare.Atunci când reușești să-ți construiești o imagine de success, devii un nume demn de luat în seamă. Asta înseamnă că oamenii nu te mai văd doar ca pe un alt local în care merg să ia masa, ci știu că au ajuns în locul potrivit – acolo unde le sunt satisfăcute exigențele culinare și unde au parte de o experiență deosebită.
  • Îți creezi identitatea de brand.Ceea ce presupune și o anumită coerență în mesajele pe care le trimiți clienților prin campaniile de marketing și prin intermediul celorlalte canale.
  • Obții mai multă credibilitate. Dacă ai în plan ca la un moment dat să te extinzi, vei putea intra mult mai ușor pe o piață nouă în momentul în care ai devenit un nume sau ai o reputație în fața clienților.

Care sunt elementele cheie?

Imaginea restaurantului tău nu se construiește peste noapte. Și nici nu are o singură componentă. În schimb, reflectă efortul depus de-a lungul anilor pentru a forma o anumită percepție în rândul clienților, cu ajutorul a mai multor elemente.

  • Numele & logo-ul.Denumirea pe care o alegi și modul în care o reprezinți grafic ar trebui să fie în concordanță cu filozofia de brand și să creeze o identitate vizuală. Imaginează-ți un lanț de pizzerii denumit „Pizzerie tradițională italiană”. E un nume atât de generic, un clișeu! Lungimea numelui, ușurința în pronunție și caracterele de literă folosite toate acestea influențează percepția și definesc restaurantul ca fiind casual, formal, modern sau tradițional. Alege un nume scurt, concis, unic și, cel mai important, ușor de ținut minte.
  • Sloganul transmite, pe scurt, promisiunea pe care o faci clienților. Setează, de asemenea, standardul la care vrei ca oamenii să-ți perceapă brandul și ce așteptări să aibă.
  • Fiecare lucru pe care clienții îl văd în restaurant îi reflectă imaginea – de la veselă, pahare, la calitatea mobilierului și finisaje, și până la iluminat și decorațiuni – toate trebuie să fie în concordanță cu prețurile din meniu și brandingul stabilit.
  • Și pentru că vorbeam de meniu, formatul, listarea ingredientelor, prețurile – toate aceste elemente trebuie să fie în armonie și cât se poate de clare.
  • Uniforma personalului. Angajații sunt imaginea brandului, iar ceea ce poartă reflectă personalitatea restaurantului. Costumele și ținuta personalului nu sunt doar oglinda localului, ci piese cheie de care să ții cont.

Ce pași trebuie să faci?

Acum că am stabilit ce este și de ce ai nevoie de o imagine de brand, hai să vedem cum îți atingi obiectivul.

  1. Definește-ți brandul. Cu alte cuvinte, cine ești, ce faci și de ce o faci. Aceasta este fundația pe care îți vei construi strategia de imagine. Stabilește ce priorități ai, ce ți-ai dori să oferi clienților, ce tip de mâncare, ambient și care este natura serviciilor. Apoi hotărăște cum ai vrea să te poziționezi în piață. Vrei să fii perceput ca un restaurant de familie care oferă mâncare de calitate la prețuri accesibile, ca un local modern în care se întâlnesc tinerii profesioniști, sau ca un restaurant de lux?
  1. Poziționează-te corect.Și aici ne referim la modul în care vrei să fii perceput de clienți, la a defini acel aspect care îți aduce un plus de valoare incomparabil. Fă o analiză riguroasă a competiției – inclusiv a site-urilor, SEO, identitate de brand și publicitate. Aflând cum te poți diferenția de ceilalți, te va ajuta să dezvolți o strategie de marketing și de branding, așa încât să ajungi mai ușor la clienți.
  1. Fii consecvent.Lipsa de coerență în imagine poate aduce mari deservicii restaurantului și e posibil ca unii clienți să nu îți mai calce pragul a doua oară. Ar trebui ca viziunea pe care o ai să se reflecte în fiecare aspect – de la logo-ul de pe ușă, până la personal, de la muzică la decor, de la meniu la servire. Și chiar mai departe, la site-ul restaurantului, modul în care comunici pe rețelele sociale și îți faci reclamă.
  1. Spune o poveste. Una bună! Povestea lui Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, născut la o mica fermă din sudul Suediei, care a început la vârsta de 5 ani prin a vinde chibrituri și a reușit să dezvolte una dintre cele mai de succes companii din lume, încă îi fascinează pe oameni. Povestea pe care o construiești în jurul brandului tău, îi dă viață și naște o conexiune emoțională cu oaspeții restaurantului tău. Așa că dacă ai o „istorie”, folosește-o!

5.Găsește-ți vocea. Testul suprem pe care îl ai de dat este de a reuși să ajungi cu adevărat la clienții tăi, să-i atragi și să-i fidelizezi. Din acest punct de vedere, internetul deschide ușa către o mulțime de oportunități. Website-ul restaurantului este oglinda brandului tău – aici poți afișa fotografii, conținut relevant, meniul și alte informații utile. Îți poți spune povestea sau chiar include testimoniale de-ale clienților. Similar, canalele de social media te ajută să intri în contact cu publicul țintă pe platforme unde ei sunt deja, având ocazia de a-ți etala atuurile și de a te promova zilnic. Iar odată ce ai acumulat o bază de clienți fideli, aceștia se pot transforma în ambasadori ai brandului tău.

1.1.2.1 Cum alegi locația perfectă pentru localul tău

 

Mulți oameni visează să-și deschidă un restaurant de succes. Iar cuvântul cheie aici este „de succes”. În majoritatea situațiilor, calea către reușită începe de la alegerea corectă a locației.

Atunci când ai găsit locul perfect, poți considera că deja ai parcurs jumătate din drumul către succes. Locația e la fel de importantă ca meniul sau servirea! Cât încă ești în stadiu de concepere a planului de afaceri, trebuie să te gândești foarte bine care ar fi locația ideală. Ține cont de câțiva factori cheie.

  1. Accesibilitate și vizibilitate

Multe localuri primesc o mulțime de oaspeți chiar dacă nu au cea mai bună mâncare sau cea mai grozavă servire (gândește-te la restaurantele din apropierea Turnului Eiffel sau Colloseum). Dar pentru că zonele respective au trafic pietonal intens, nici nu au nevoie să depună eforturi prea mari.

Desigur, locația perfectă nu înseamnă neapărat centrul orașului. Dar e important ca locul respectiv să fie ușor accesibil și să se afle într-o zonă cu mulți pietoni. În plus, gândește-te la toate mijloacele prin care oaspeții pot ajunge la restaurant – transport public, pe jos, cu bicicleta, cu mașina. Gesturi simple, ca montarea unui rastel stradal pentru parcarea bicicletei de exemplu, pot face o mare diferență.

De asemenea, ar trebui să poți da ușor indicații despre cum se poate ajunge la local, să fie ușor de găsit. Una e să zici „Bd. Central nr 15, vizavi de București Mall”, alta e să zici „Str. Roma 75. O luați pe Str. Milano, iar la capătul străzii, după trecerea de pietoni, faceți la dreapta, apoi mai mergeți 100 m și o luați la stânga și peste 200 m veți găsi restaurantul nostru.”

De asemenea, cele mai bune locații sunt cele care pot fi ușor observate de cei care trec pe lângă ele. Oamenii văd localul, le stârnește curiozitatea și decid să-l viziteze. Amplasarea stradală, o bună signalistică, sunt extrem de importante. Evită aleile închise și străzile cu sens unic.

  1. Acces la zone de parcare

Să recunoaștem, oamenii sunt comozi. Iar dacă au mașină, vor prefera mereu să o folosească, decât să ia un mijloc de transport în comun. Așa că, la modul ideal, un local ar trebui să aibă propria parcare pentru oaspeți.

În orașele mari însă, accesul la o zonă de parcare este dificil. Și tocmai de aceea e și mai important! Deși o astfel de locație poate fi dificil de găsit (mai ales în centru), e un lucru de care ar trebui să ții cont și un adevărat atu atunci o găsești. Desigur, majoritatea nu alege restaurantul la care să meargă în funcție de acest criteriu. Dar, pe de altă parte, e posibil ca după ce dau 2-3 ture cu mașina și nu reușesc să parcheze, să renunțe și să plece.

 

  1. Populație și date demografice

Înainte de a decide unde să deschizi localul, trebuie să ai o idee despre cine ar putea fi clienții. Date pe care ar trebui să le cunoști sunt: densitatea de populație, grupe de vârstă, venituri salariale, număr zilnic de trecători prin zonă etc.

Pentru a determina aceste lucruri poți face un studiu de piață profesionist (deși trebuie să știi că nu sunt chiar ieftine) sau să obții date de la Camera de Comerț. Desigur, mai există și varianta în care îți colectezi singur cât mai multe date – mergi cât mai mult în zona respectivă, observă oamenii din împrejurimi, intră într-un local învecinat și numără, efectiv, numărul de oaspeți, observând și tipologia lor.

Trebuie să iei în calcul și dacă ei se înscriu în targetul tău. Spre exemplu, dacă vrei să deschizi un restaurant de fine dining, are sens să alegi o locație frecventată mai mult de tineri și studenți? Nu. Dacă vrei să ai o terasă sau un local cu muzică live, are sens să alegi un loc aflat într-o zonă liniștită, rezidențială? Nu.

Ca și amplasare zonală în oraș, ai putea începe prin a-ți concentra atenția pe zone precum: centrul orașului, centre de afaceri și zone cu mari corporații, universități, spitale, zone verzi, zone istorice, cele aflate în apropierea unui lac sau râu, zone de shopping etc.

  1. Competiție

Nu subestima niciodată importanța pe care o are analiza competitorilor. Fă o listă cu toate localurile aflate în aceeași zonă și vezi care se adresează aceluiași segment de oaspeți ca și tine. Află ce vând și ce prețuri practică.

Când ajungi la o listă scurtă de locații pe care le vizezi, ține cont cu atenție de competiție. Află cât mai multe informații despre ei, verifică-le site-ul, paginile de social media, vezi ce a apărut în presă despre ei. Fă-le o vizită în local iar apoi pune-ți următoarele întrebări:

  • Ce ți-a plăcut și ce nu ți-a plăcut în local?
  • Se adresează acelorași oaspeți ca și tine?
  • Dacă nu, care e targetul lor?
  • Cât de aglomerat e restaurantul în orele de vârf?
  • Cum își prezintă preparatele din meniu?
  • Cum e mâncarea?
  • Cum e paltingul?
  • Au ceva unic de oferit?
  • Care e capacitatea localului?
  • Care e atmosfera?
  • Care sunt perioadele lor cele mai aglomerate?

Apoi determină care sunt acele elemente prin care te poți diferenția și cu ce vii în plus, ce le poți oferi oaspeților și nu găsesc la competiție. Ține cont că e de preferat să eviți un război al prețurilor sau orice alt gen de conflict.

Dacă conceptul tău este prea asemănător cu unul deja existent în zonă, acesta poate fi un dezavantaj. Dacă te-ai hotărât să deschizi o pizzerie, spre exemplu, dar deja mai sunt alte trei în cartier, vei avea o luptă grea de dus cu cei care deja și-au format o clientelă fidelă. Pe de altă parte, dacă vinzi mâncare libaneză, spre exemplu, poți profita de faptul că pizzeria vecină deja atrage un număr mare de clienți și poate o parte din ei vor să încerce și ceva diferit.

  1. Mărimea contează!

Chiar și cele mai mici bistrouri sau cafenele au nevoie de un spațiu adecvat pentru bucătărie, păstrarea alimentelor și un spațiu de birou. La fel cum un restaurant are nevoie de un spațiu de așteptare sau un bar, spre exemplu. Ceea ce pare inițial ca un spațiu mare ce poate fi folosit, odată echipat și compartimentat, poate fi insuficient pentru a opera un local.

Mărimea spațiului influențează dimensiunea bucătăriei și a sălii de mese, prețul chiriei și costurile la utilități. O bucătărie mai mică poate duce la mai multe accidente de muncă, dar una mai mare te va costa mai mult.

În teorie, spațiul ar trebui împărțit astfel:

  • 40-60% din spațiu este destinat oaspeților;
  • 30% ocupă bucătăria;
  • 12% spațiu pentru prepararea efectivă a mâncării (restul spațiul fiind alocat echipamentelor);
  • Depozitare și birouri administrative în spațiul rămas liber.

Și încă ceva: dimensiunile localului ar trebui să fie aliniate cu conceptul ales. Dar fii realist cu privire la ce nevoie ai (și ce îți poți permite) înainte de a semna contractul de închiriere.

  1. Siguranța înainte de toate

Unul din primii pași atunci când alegi locația este să afli dacă clădirea respectivă este sigură. Are bulină roșie? Corespundă tuturor măsurilor de siguranță (ieșire de incendiu, sisteme antiincendiu, acces pentru persoanele cu dizabilități, toalete etc.)? Sunt lucruri importante și nu trebuie trecute cu privirea!

  1. Prețul

Ultimul, dar cu siguranță nu cel din urmă aspect de care să ții cont e prețul. Dacă un spațiu îndeplinește toate condițiile, dar depășește bugetul, uită de el! Cel mai sigur este să alegi acele locații pe care știi cu siguranță că ți le vei putea permite. Desigur, dacă ai un fond de rezervă și poți suplimenta oricând din propriul buzunar în cazul în care profitul nu acoperă cheltuielile, atunci nu ai de ce să-ți faci probleme. Dar altfel, oricât de mult îți place, dacă e prea scump mai bine cauți în continuare.

Cum e mai bine: să cumperi sau să închiriezi spațiul?

Probabil ai deja o idee dacă urmează să cumperi sau să închiriezi spațiul pentru localul tău încă dinainte de a începe să cauți locația. Pentru că, până la urmă, totul depinde de finanțele de care dispui.

Noi luăm în discuție avantajele și dezavantaje de a cumpăra spațiul, dacă aceasta este varianta pe care o preferi. Și îți spunem și care sunt pașii pentru a închiria o locație – pentru că cel mai probabil asta vei face, mai ales că majoritatea spațiilor disponibile sunt de închiriat, nu de vânzare.

Și ține minte: este important să lucrezi cu adevărați profesioniști, indiferent că vorbim de agent imobiliar, avocat, jurist sau notar!

Avantaje și dezavantaje în cumpărarea spațiului

Dacă ai opțiunea de a alege între a închiria sau a cumpăra un spațiu, te poți considera norocos. În condițiile în care 95% din spațiile comerciale sunt de închiriat, șansele să găsești o locație de vânzare sunt mai mici.

A cumpăra un spațiu înseamnă să-ți asumi un angajament pe termen lung. Și este o opțiune pe care ar trebui să o ia în calcul doar cei cu experiență în administrarea unui local, cei care dispun de un capital semnificativ, sau care au un anumit renume și sunt personalități care cu siguranță pot atrage un număr mare de oaspeți.

În primul rând trebuie să ții cont de abilitatea locației de a atrage clienți. O proprietate atractivă dintr-o destinație populară de vacanță, sau care este în cadrul unei comunități aflate în creștere și nu are prea mulți competitori, poate fi o investiție bună. Dar asta înseamnă să faci o cercetare amănunțită de piață. Chiar și așa, dacă ai totuși variante de a cumpăra, sunt câteva avantaje și dezavantaje de care să ții cont.

Avantaje

  • Investești bani în propriul spațiu și plătești rate pentru proprietatea ta, nu a altuia. Mai ales că majoritatea prețurilor la chirie sunt comparabile cu ratele la bancă. În plus, odată achitat împrumutul, spațiul este al tău.
  • Nu mai ai de-a face cu proprietari și manageri de spațiu, sau cu creșteri neașteptate de prețuri la chirie.
  • Ai mai multă libertate de a face ce vrei cu spațiul tău atâta vreme cât respecți reglementările legale.
  • De cele mai multe ori, valoarea proprietăților crește în timp. Așa încât, dacă decizi la un moment dat să vinzi spațiul, sunt șanse mari să obții profit.
  • Poți închiria spațiul dacă decizi să închizi restaurantul.

Dezavantaje

  • E posibil să faci un compromis în ceea ce privește localizarea; proprietățile aflate în zone comerciale, populare, nu sunt de vânzare de obicei.
  • Ca proprietar al spațiului, ești responsabil de întreținere și reparații. Aceste costuri se adună de-a lungul timpului și îți pot afecta venitul dacă nu le gestionezi bine.
  • Investiția inițială este mai mare.

Închirierea spațiului

Majoritatea noilor proprietari de restaurante preferă să închirieze locația. În primul rând pentru că astfel pot investi capitalul în echiparea sau modernizarea bucătăriei, în designul sălii de mese și, mai ales, în promovarea noului local.

Dar înainte de a semna un contract de închiriere, fă-ți temele!

 

Principalele avantaje și dezavantaje ale închirierii spațiului

Întotdeauna trebuie să fii atent la comisioanele percepute, la taxa pe serviciu, costuri operaționale etc.; dar, în general, chiria este un cost fix în funcție de care îți poți face anumite previziuni.

Avantaje:

  • Cost fix;
  • Opțiuni pentru viitor;
  • Cheltuială de capital mai mică;
  • Flexibilitate de a investi banii disponibili în salarizare, dezvoltarea meniului, fidelizarea oaspeților și marketing.

Dezavantaje:

  • Limitări în privința amenajării;
  • Termeni specifici de închiriere și posibil costuri mai mari la reînnoirea contractului;
  • Schimbările care au loc în zona de proximitate pot afecta afacerea;
  • Suportarea costurilor, în caz de închidere a localului.

 

Ce trebuie să includă contractul de închiriere

Deși fiecare contract comercial de închiriere este unic, așa încât să corespundă tuturor cerințelor părților implicate, sunt câteva puncte care ar trebui să se regăsească în înțelegerea scrisă. Ca de exemplu:

  • Durata contractului. Multe dintre contractele comerciale de închiriere se încheie pe o perioadă de 5-10 ani.
  • Prețul chiriei și condiții de creștere a prețului. Trebuie să stabiliți în avans dacă prețul include plata asigurărilor, taxele pe proprietate, costuri operaționale / taxe pentru servicii, plata utilităților, metode de plată sau dacă toate aceste lucruri trebuie să le achiți separat.
  • Garanție și condiții de returnare a sumei. Proprietarul poate cere în avans o sumă ca garanție că îți vei achita obligațiile financiare. Trebuie să stabilești clar condițiile în care această sumă va fi returnată și ce acoperă.
  • Descrierea și dimensiunea spațiului.
  • Care este politica în caz de îmbunătățiri și modificări ale spațiului. E posibil ca în contract să existe anumite restricții și limitări cu privire la modificările pe care le poți aduce spațiului. De aceea e important să știi în amănunt care sunt acestea. Spre exemplu, la terminarea contractului, trebuie să lași spațiul exact așa cum l-ai găsit?

De asemenea, trebuie să te asiguri că la finalizarea contractului vei putea lua tot ce ai achiziționat pentru a îmbunătăți locația (ca de exemplu, corpuri de iluminat, aparatură, echipamente etc.).

 

  • Partea responsabilă de reparații și de mentenanță. Fie că vorba de curățenie, reparații, întreținerea spațiilor de parcare, intrare, spațiile exetrioare, îngrijirea spațiilor verzi, deszăpezire, trebuie să fie foarte clar în sarcina cui sunt aceste lucruri.
  • Termeni de reînnoire a contractului. Repercursiunile pe care le are imposibilitatea de a prelungi contractul te pot pune într-o poziție imposibilă. Costul pe care întreruperea afacerii și mutarea localului l-ar avea ar trebui să te facă să fii foarte atent dacă lucrurile sunt cât se poate de clare la acest capitol din contract.
  • Metoda de a gestiona plățile trecute de termen.
  • Fond de rulment.
  • Cum va fi folosită proprietatea.
  • Reguli privind signalistica. Trebuie să știi unde poți afișa firma de la intrare și orice alt element de afișaj. Fațada externă trebuie să fie astfel proiectată încât să respecte normele. Mentenanța acestora probabil va pica în sarcina ta. Va trebui să specifici dimensiunile, designul, materialul și locația panoului exterior și să ai acordul proprietarului înainte de instalarea sa.
  • Termeni de subînchiriere. Această clauză stabilește dacă ai dreptul sau nu să subînchiriezi spațiul dacă vei decide la un moment dat să faci acest lucru.
  • Partea responsabilă în caz de dezastre și calamități.
  • Condiții în care proprietarul poate intra pentru a repara / inspecta/ examina proprietatea.
  • Condiții la încetarea contractului, termeni de forță majoră și penalități în caz de încetare a contractului înainte de termen.
  • Soluționarea litigiilor.

Important!Apelează la un avocat care să revizuiască contractul înainte de semnare.

 

Strategii de negociere a contractului de închiriere

Odată ce ai demarat negocierile pentru contractul de închiriere, trebuie să știi la ce să fii atent așa încât să fie o înțelegere profitabilă pentru ambele părți. Iar găsirea unui compromis acolo unde lucrurile nu par a se pune de acord este esențial pentru o avea o bună relație cu proprietarul.

Atunci când negociezi contractul, trebuie să ai în minte trei lucruri:

  • Dacă nu ești expert, angajează unul. E important să înțelegi toate obligațiile legale și nu vrei să te bazezi strict pe ceea ce-ți spune proprietarul.
  • Contractul pornește de la nevoile celui care închiriază spațiul și trebuie să știi care îți sunt drepturile așa încât să îți susții clauza.
  • Totul este negociabil. Nu te lăsa intimidat de tot felul de termeni și clauze legale. Ai dreptul să negociezi eliminarea sau adăugarea anumitor condiții din contract.

Ponturi pentru a negocia un contract care să-ți fie favorabil

  1. Evaluează și negociază perioada contractului

Deși specialiștii recomandă (în special în cazul start-up-urilor) să închirieze spațiul pe perioade mici la început (1-2 ani), pentru un restaurant / bar/ cafenea, locația este extrem de importantă și ar trebui să nu se schimbe frecvent. Ce poți face este să negociezi termenii de prelungire a contractului.

Dacă ai deja experiență în domeniu, atunci poți negocia din start un contract pe o perioadă mai lungă.

  1. Cunoaște prețul chiriilor din zonă

Fă o cercetare de piață și identifică cu ce prețuri se închiriază proprietățile asemănătoare din zonă. Ține cont de factori precum trafic, parcare și eventualele îmbunătățiri ale spațiului. Astfel poți negocia prețul corect.

De asemenea, încearcă să minimizezi sau să îngheți creșterile anuale de chirie, dar și să negociezi garanția depusă și să verifici condițiile în care ți se returnează banii.

 

  1. Negociază costurile operaționale

Anumite contracte lasă în sarcina chiriașilor responsabilitatea de a repara și întreține spațiile comune. Dacă proprietarul vrea să îți asumi aceste costuri, negociază o chirie anuală ușor mai mare, așa încât el să preia aceste sarcini.

În plus, pe baza pe evaluării tale inițiale asupra locației, probabil ai deja o idee și un cost estimativ pentru îmbunătățirile pe care va trebui să le aduci localui, ceea ce iar te va ajuta în negocierea contractului. În fond, dacă tu renovezi, trebuie să primești în schimb anumite beneficii.

Revizuiește toate clauzele și adaugă câteva în favoarea ta

Anexele include clauze adiționale și toate contractele au astfel de înțelegeri scrise. Și aici ai posibilitatea de a interveni ți de a aduce modificări care să te avantajeze. Doar pentru că există un anumit paragraf în contract, asta nu înseamnă că nu poate fi schimbat sau eliminat.

Citește cu atenție:

  • Clauze legate de prețul chiriei: creșteri automate de preț, deducerea lucrărilor de renovare etc.
  • Descrierea locației: asigură-te că spațiul este descris în detaliu și include orice problemă de acces
  • Termene: contractul intră în vigoare din momentul în care este semnat, așa că specifică date diferite pentru asumarea diverselor obligații, așa încât să nu fii obligat la plata lor mai devreme de termen
  • Modificări și îmbunătățiri ale spațiului: condițiile de a modifica, îmbunătăți, renova spațiul este un aspect important și complex, așa că aici poate fi nevoie de mai multe negocieri. Fii atent cine trebuie să plătească și care este impactul asupra chiriei.
  • Poți adăuga o clauză prin care proprietarul să nu poată închiria un alt spațiu cuiva care ar putea fi un competitor direct

 

Revizuiește clauza de finalizare a contractului

Spre exemplu, poți negocia o perioadă de grație în cazul în care nu mai poți plăti chiria, dar și penalitățile aplicabile în caz de încetare a contractului înainte de termen. Întreabă dacă ești obligat doar la plata chiriei pe o lună, sau trebuie să achiți întreaga sumă până la data de finalizare a contractului.

Reține că e important să-ți cunoști drepturile, dacă vrei să ai succes. Și apelează întotdeauna la un specialist în negocierea contractelor.

Cum faci cercetarea de piață și de ce este un pas important

 

Industria restaurantelor este una extrem de competitivă și e influențată constant de preferințele și obiceiurile mereu în schimbare ale oaspeților. De aceea, una din „pietrele de temelie” atunci când pui bazele unui local este cercetarea de piață. Cu ajutorul ei poți luați anumite decizii de business, identifici și înțelegi audiența și competiția, așa încât să intri în „luptă” cu armele potrivite.

Atunci când pornești o afacerea, cunoașterea clienților este unul dintre cele mai importante aspecte. Dacă nu știi cine îți sunt oaspeții, nu ai cum să le oferi ceea ce-și doresc. Nu știi ce tip de mesaj de marketing să ai și cum să te promovezi. Nu știi ce nevoi au și cum le poți satisface și nici dacă vor fi dispuși sau nu să-și cheltuie banii pe ceea ce le oferi.

Cercetarea de piață înseamnă și să analizezi și să înțelegi diverse aspecte ale industriei în care vrei să intri. Deși poate pare complicat, nu este atât de dificil și este punctul de plecare în afacerea pe care vrei să o deschizi. O analiză corectă te ajută să:

  • identifici tipul de oaspeți pe care îi poți atrage;
  • stabilești ce tip de mâncare să servești;
  • faci previziuni financiare;
  • selectezi cele mai bune canale de marketing și campanii;
  • stabilești care ar putea fi cele mai aglomerate ore și perioade de servire.

Iată, pas cu pas, care sunt pașii pe care ar trebui să-i faci.

 

  1. Identifică și înțelege-ți clienții

Poate ți-ai format deja o idee despre tipul de oaspeți pe care ai putea să ai, sau, mai bine zis, cum i-ar plăcea să fie. Dar realitatea poate fi diferită. Pentru a avea o afacere profitabilă însă, trebuie să știi cu siguranță cine vor fi clienții tăi. Iar dacă ai un anumit concept definit, atunci trebuie să găsești o piață în care localul va avea succes. Altfel riști să vii cu o ofertă care nu este de interes pentru clienți.

Conceptul restaurantului – tipul de meniu, prețurile practicate, atmosfera, trebuie alese astfel încât să atragi un anumit tip (sau tipuri) de clienți care să-ți devină oaspeți. Pentru asta ar trebui să știi următoarele date demografice:

  • Vârsta medie
  • Starea civilă
  • Venit mediu
  • Media de membrii ai unei familii
  • Nivel de educație
  • Prețurile medii la chirie și proprietăți
  • Trenduri demografice
  • Vânzările medii de mâncare și băutură
  • Companii din zonă

De asemenea, ia în calcul și existența altor afaceri care atrag clienți în zonă – precum universități, școli, spitale sau parcuri industriale.

Cum obții aceste date?

Cea mai simplă metodă este să vizitezi personal zona și să iei masa la unul din restaurantele învecinate. Fii atent la tot în jurul tău și notează tot ce observi, așa încât să poți analiza datele după aceea. Orice detaliu contează – câți pietoni trec prin zonă, cât de aglomerat e cartierul, dacă predomină casele sau apartamentele, mărcile de mașini parcate pe stradă, ce alte business-uri sunt în apropiere și ce tip de localuri.

Apoi cercetează în detaliu competiția – ia masa la fiecare și fotografiază meniul, uită-te la segmentul de prețuri, vezi cât de bună este servirea, care sunt orele cele mai aglomerate etc. Vom vorbi imediat și despre competiție.

Dincolo de observațiile personale, poți sta efectiv de vorbă cu alți proprietari de localuri din zonă sau cu agenți imobiliari pentru a afla ce tip de oameni trăiesc, lucrează sau iau masa în cartierul respectiv. De asemenea, diverse studii și date poți găsi la Institutul Național de Statistică sau la Camera de Comerț  sau poți contracta o firmă specializată care s colecteze datele.

Segmentarea pieței

Deși pare ceva complex, practic tot ce trebuie să faci este să împarți oaspeții în mai multe categorii de persoane, grupuri pe care le targetezi. Fiecare segment poate avea caracteristici diferite și îți poate cumpăra „produsul” din motive diferite. Astfel poți face diferite campanii de marketing care să se adreseze unei anumit categorii și să personalizezi oferta pentru fiecare segment.

  1. Studiază conceptul

Analiza tipului de concept pe care vrei să te axezi te va ajuta să targetezi corect audiența, să le înțelegi preferințele și să îți dai seama cum ar reacționa la un anumit tip de ofertă.

Spre exemplu, dacă vrei să deschizi un restaurant casual, află cum percep oamenii un astfel de concept și cât de bine funcționează în zona aleasă de tine. Conceptul este cel care te va diferenția de restul localurilor din piață și te va ajuta să atragi oaspeți.

  1. Analizează competiția

Analiza competiției este o tehnică excelentă de a-ți face cercetarea de piață. E important să știi dacă mai e loc sau nu pentru restaurantul tău în zona unde vrei să funcționeze. Mai întâi, uită-te la competiție. Numără câte localuri există deja în apropiere și ce tip de ofertă au pentru oaspeți (specific). Mergi și ia masa la cât mai multe dintre ele, în zile și la ore diferite, ca să-ți dai seama cam care este numărul mediu de clienți. Acordă atenție deosebită localurilor care au un concept asemănător cu al tău și vezi ce tip de oaspeți atrag, care sunt orele lor cele mai aglomerate (asta te va ajuta să stabilești programul de funcționare și cât de mare ar trebui să fie echipa). Stai de vorbă cu proprietarii și înțelege ce fac, ce nu fac și de ce. Uită-te la detalii precum designul de meniu pe care l-au ales sau ce prețuri practică la diverse preparate.

Ce ar trebui să afli:

  • Ce fel de mâncare și băutură servesc
  • Ce categorie de prețuri practică
  • Dacă oferă sau nu livrare la domiciuliu
  • Ce tip de oaspeți atrag
  • Cum este amenajat spațiul
  • Ce tip de ambianță are
  • Cât de bună este servirea

Astfel îți poți da seama imediat dacă există o anumită nișă pe care poți intra – spre exemplu, un local vegetarian sau un bistro care să ofere alternativă pentru masa de prânz într-un restaurant clasic.

  1. Locația

Amplasarea localului este un element definitoriu, pentru că determină abilitatea de a atrage oaspeți. Trebuie să te asiguri că găsești o locație care are vizibilitate, este ușor accesibilă și atractivă pentru tipul de oaspeți pe care vrei să-i ai. Locația și conceptul trebuie să fie complementare, iar alegerea zonei ar trebui să se bazeze în primul rând pe datele demografice.

  1. Ține cont de trendurile pieței

Observă care sunt schimbările care au loc în industrie, trendurile din domeniu și previziunile. Astfel îți vei da seama către ce anume se îndreaptă lucrurile și poți veni cu o ofertă care să satisfacă noile cerințe ale oaspeților. Este cea mai bună metodă de a identifica posibilele oportunități, dar și amenințări care ar putea afecta profitabilitatea afacerii.

1.1.4 Acte necesare pentru înființarea firmei

 

Indiferent de tipul de activitate pe care dorești să o desfășori, primul pas este înregistrarea la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul județului în care prestezi activitatea. În cele ce urmează vom detalia tipurile generale de localuri reglementate de legea română, actele necesare pentru înființarea societății, precum și tipurile de societăți ce pot fi create. Și îți oferim și informații mai specifice cu privire la codurile CAEN necesare pentru derularea diferitelor activități.

Legislația în vigoare clasifică unitățile de alimentație publică în două tipuri, după cum urmează:

  1. Unități de alimentație publică incluse în structurile de primire turistice, reglementate de prevederile O.G. nr.58/1998, privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România, cu modificările și completările ulterioare.

În această categorie se includ restaurantele indiferent de tipul acestora, baruri, cofetării, patiserii, unități de tip fast-food, amplasate în stațiuni turistice și care fie funcționează ca unități de sine stătătoare, fie în cadrul unor structuri cu funcțiuni de cazare, se supun unei proceduri de clasificare în funcție de caracteristicile constructive, de dotările şi serviciile prestate, în conformitate cu prevederile H.G. nr.1267/2010, privind eliberarea certificatelor de clasificare, a licenţelor şi brevetelor de turism, cu modificările și completările ulterioare.

  1. Unități de alimentație publică, altele decât cele incluse în structurile de primire turistice, reglementate de prevederile cuprinse în H.G. nr.843/1999, privind încadrarea pe tipuri a unităţilor de alimentaţie publică, neincluse în structurile de primire turistice.

În această categorie intră:

  • restaurantele clasice;
  • restaurantele specializate (pescăresc, vânătoresc, rotiserie, zahana, lacto-vegetarian, familial);
  • restaurantele cu specific (cramă, cu specific local, cu specific național, cu specific internațional);
  • braserii/bistro-uri;
  • berării;
  • grădini de vară, terase;
  • baruri (bar de zi, de noapte, club, cafe-bar, bufet-bar);
  • unități de tip fast-food (autoservire, bufet expres, pizzerie, snack-bar, cofetărie, patiserie).

 

  1. Forme de organizare juridică

Așa cum spuneam la începutul acestui capitol, constituirea unei societăți comerciale se face prin intermediul Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul județului în care dorești să prestezi activitatea.

În eventualitatea în care nu ai timpul sau cunoștințele necesare pentru a parcurge etapele constituirii și înregistrării unei societăți, poți apela, contra cost, la firme sau persoane autorizate care vor întocmi toate documentele necesare.

Pentru desfășurarea activității de alimentație publică se poate opta fie pentru o entitate cu personalitate juridică sub forma unei societăți comerciale, fie pentru o entitate fără personalitate juridică sub forma unei persoane fizice autorizate sau întreprindere individuală.

Înființarea unei entități cu personalitate juridică, se face în baza Legii nr.31/1990, Legea societăților comerciale, într-una din formele prevăzute de aceasta și anume:

  • Societatea cu Răspundere Limitată (SRL):
    • Plafonul minim pentru capitalul social subscris este de 200 lei;
    • Numărul asociaților nu poate fi mai mare de 50;
    • Asociații răspund în limita capitalului subscris;
    • Capitalul social este divizat în părți sociale egale, care nu pot fi mai mici de 10 lei și care nu sunt, de regulă, transmisibile altor persoane (nu sunt titluri de valoare negociabile).
  • Societatea pe Acțiuni (SA):
    • formă de societate comercială în cadrul căreia acţionarii răspund numai până la concurenţa capitalului social subscris.
    • capitalul social este divizat în acțiuni, care sunt negociabile și transmisibile
    • societatea se constituie dintr-un număr minim de 2 asociați , denumit acționari

plafonul minim pentru capitalul social subscris este de 90.000 lei

  • Societate în Nume Colectiv (SNC):
    • capitalul social este divizat în părţi de interes, care nu sunt reprezentate prin titluri
    • obligaţiile societăţii sunt garantate cu patrimoniul social şi cu răspunderea nelimitată şi solidară a tuturor asociaţilor.
    • asocierea se bazează pe deplina încredere a asociaţilor
    • capitalul social nu este reglementat într-un anumit cuantum de lege, asociaţii sunt liberi să stabilească întinderea capitalului social şi a aporturilor fiecărui asociat
  • Societate în Comandită Simplă (SCS):
    • este o formă de societate comercială caracterizată prin existenţa a două categorii de asociaţi: asociaţii comanditaţi (cei care dețin calificarea necesară și conduc societatea) şi asociaţii comanditari (cei care pun la dispoziție resursele).
    • creditorii societăţii se vor îndrepta mai întâi împotriva acesteia pentru obligaţiile datorate şi ulterior se vor putea îndrepta împotriva asociaţilor comanditați care răspund nelimitat și solidar pentru obligațiile sociale. Asociații comanditari răspund doar în limita capitalului social subscris.
    • Plafonul minim pentru capitalul social subscris este de 200 lei;
  • Societatea în Comandită pe Acțiuni (SCA), se caraterizează prin:
    • Plafonul minim pentru capitalul social subscris este de 90.000 lei;
    • Acționarii sunt de 2 tipuri:
      • Comanditații, răspund solidar și nelimitat și administrează în mod direct societatea.
      • Comanditarii, răspund numai în limita aportului adus la societate și nu au dreptul de a administra societatea.

Înființarea unei entități fără personalitate juridică se face în baza prevederilor O.U.G. nr.44/2008, privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale și anume:

  • Persoană fizică autorizată (PFA):
    • Anumite activităţi economice necesită îndeplinirea unor condiţii de pregătire profesională şi/sau de atestare a pregătirii profesionale conform prevederilor art. 5, alin. (2) din O.G. nr.99/2000, privind comercializarea produselor și serviciilor de piață precum și art. nr. 1 din Anexa cuprinsă în Ordinul 1225/2003, prin care se specifică că serviciile de alimentație publică se desfașoară numai cu personal specializat. Pentru obținerea unei autorizații în alimentația publică în calitate de P.F.A, solicitantul este obligat să facă dovada calificării în domeniu, atestată prin diplomă sau alt certificat de absolvire.
    • Poate angaja, în calitate de angajator persoane cu contract individual de muncă încheiat în condiţiile legii.
    • Este asigurată în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi are dreptul de a fi asigurată în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi al
    • asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile prevăzute de lege.
  • Întreprindere individuală (Î.I.):
  • Întreprinderea individuală are aceleași carateristici ca o Persoană Fizică Autorizată.
  • Întreprindere familială (Î.F.)
    • Este constituită din 2 sau mai mulţi membri ai unei familii.
    • Membrii unei întreprinderi familiale pot fi simultan PFA sau titulari ai unor întreprinderi individuale. De asemenea, aceştia pot cumula şi calitatea de salariat al unei terţe persoane care funcţionează atât în acelaşi domeniu, cât şi într-un alt domeniu de activitate economică decât cel în care şi-au organizat întreprinderea familială.
    • Membrii unei întreprinderi familiale sunt asiguraţi în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi au dreptul de a fi asiguraţi în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi al asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile prevăzute de lege.
    • Diferența pentru întreprinderea familială este că nu poate angaja terţe persoane cu contract de muncă, activitatea revenind exclusiv în sarcina celor care o constituie.
  1. Coduri CAEN necesare pentru desfășurarea activității

Codurile CAEN reprezintă clasificarea activităţilor din economia naţională, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea clasificării activităţilor din economia naţională, actualizat prin Ordinul nr.337/2007.

Codurile CAEN specifice activității localurilor sunt detaliate mai jos:

Alimentație publică:

  • 5610 – Restaurante, aici fiind incluse activități precum: restaurant, bufete expres, restaurant fast – food, pizzerie, unități de alimentație care servesc pentru acasă, vânzători ambulanți la tonete de înghețată, cărucioare mobile care vând mâncare, prepararea hranei la standuri în piețe.
  • 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, incluzând: baruri, bodega, saloane de servit cocktail-uri, discoteci (unde servirea băuturilor este predominantă), berării, cafenele, baruri care servesc sucuri de fructe, standuri mobile de vânzare a băuturilor.

Alimentație colectivă

  • 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente – această clasă include asigurarea serviciilor de alimentație bazate pe aranjamente contractuale cu clientul, în locația specificată de acesta în vederea organizării unui eveniment.
  • 5629 – Alte activități de alimentație n.c.a.
    • furnizori de servicii de alimentație pentru contractori;
    • activitatea unităților de alimentație concesionate în cadrul bazelor sportive și al unităților similare;
    • activitatea cantinelor sau bufetelor.

În cazul întreprinzătorilor care doresc deschiderea unui club, discoteci, restaurant etc., în care se intenționează a se desfășura anumite programe artistice precum recitaluri de muzică live sau alte spectacole de gen, această activitate nu se poate desfășura în baza codurilor CAEN de mai sus, fiind necesar în acest caz și autorizarea codului CAEN 9001- Activități de interpretare artistică (spectacole).

De asemenea, trebuie menționat faptul că în cazul în care un operator economic desfășoară activitatea prevăzută de codul CAEN 5510 – Hoteluri și alte facilități de cazare similare, poate desfășura activitate de alimentație strict în baza codului CAEN respectiv, fără a fi necesar adăugarea codului 5610 – Restaurante sau 5630 – Baruri, cu condiția ca serviciile de alimentație oferite să se adreseze doar clienților care sunt cazați în respectiva structură de cazare.

  1. Acte necesare pentru înființarea unei entități cu personalitate juridică

Ca și operațiune preliminară în vederea înființării unei entități cu personalitate juridică, aplicantul trebuie să depună o cerere pentru verificarea disponibilității și rezervarea denumirii acesteia. Acest lucru se face prin depunerea unei cereri de verificare disponibilitate şi/sau rezervare firmă, fie on-line, în cadrul portalului ONRC disponibil la adresa https://portal.onrc.ro, la ghișeele unităților teritoriale ale acestora, sau, după caz, prin poștă, e-mail sau fax.

Urmare a acestei operațiuni, în eventualitatea în care denumirea aleasă este disponibilă, ONRC va emite dovada verificării disponibilităţii şi rezervării firmei, valabilă timp de 3 luni de la data emiterii.

Ce acte sunt necesare pentru înființarea societății:

  • Cererea de înregistrare (original);
  • Anexa 1 privind înregistrarea fiscală – formular şi, după caz, Anexa 2 privind investiţia străină (original);
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere semnată de asociaţi sau de administratori din care să rezulte că persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii pentru activităţile precizate în declaraţia-tip (model 2 – original);
  • Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării firmei (original);
  • Dacă este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevăzut de art. 39 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (original);
  • Actul constitutiv (original);
  • Documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social. După înregistrare în registrul comerţului, Oficiul Registrului Comerţului va transmite documentul la organul fiscal din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a cărui circumscripţie se situează imobilul cu destinaţie de sediu social;
  • Dovezile privind efectuarea vărsămintelor aporturilor subscrise de asociaţi la capitalul social (copii), cu excepția societăților cu răspundere limitată;
    • Această dovadă poate fi obținută de către asociați mergând la banca la care își vor deschide contul împreuna cu cartea de identitate, dovada rezervării denumirii firmei, precum și cu suma reprezentând capitalul social de va fi subscris și vărsat.
  • Declaraţiile date pe propria răspundere, după caz, de către fondatori/administratori/cenzori sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numită administrator sau cenzor, din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile legale pentru deţinerea acestor calităţi (original);
  • Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie);
  • Specimenele de semnătură ale reprezentanţilor societăţii (original);
    • Specimenul de semnătură poate fi depus ca declarație notarială sau în prezența personalului de la ghișeul ONRC
  • După caz, declaraţia autentică pe propria răspundere a persoanei fizice cetăţean străin în nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice străine care nu este înregistrată fiscal în România, în original şi, după caz, traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public;
  • Avizul asociaţiei de proprietari/locatari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular-tip – original);
  • Dacă societatea desfăşoară activitate în afara sediului social şi a sediilor secundare, declaraţia-tip pe propria răspundere prevăzută de art.15 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare, semnată de asociaţi sau de administratori include declaraţia prevăzută de art. 17 alin. (6) din Legea societăţilor nr, 31/1990, nemaifiind necesară o altă declaraţie.avizul asociaţiei de proprietari/locatari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular-tip – original);
  • Dacă este cazul, mandatul pentru persoana abilitată să semneze actul constitutiv în numele şi pe seama fondatorului persoană juridică (copie certificată);
  • Împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original);
  • Declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice – formular – tip;

Depunerea actelor de mai sus poate fi făcută:

  • on-line, în eventualitatea în care deții un certificat calificat de semnătură electronică emis de o autoritate competentă;
  • fizic, la ghișeele teritoriale ale ONRC;
  • prin curierat sau poștă.

Toate formularele necesare, precum și detalii despre completarea acestora, se regăsesc pe pagina ONRC, accesând link-ul https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv.

Pentru a evita anumite greșeli în redactarea documentelor, noi recomandăm depunerea aceste acte direct la ghișeu. Totodată, există posibilitatea de a apela la societăți private, contra cost, care se ocupă în numele vostru de depunerea actelor și ridicarea dovezilor de înregistrare a societății în Registrul Comerțului.

  1. Acte necesare pentru înființarea unei entități fără personalitate juridică

Ca și operațiune preliminară în vederea înființării unei entități fără personalitate juridică, aplicantul trebuie să depună o cerere pentru verificarea disponibilității și rezervarea denumirii acesteia. Acest lucru se face prin depunerea unei cereri de verificare disponibilitate şi/sau rezervare firmă, fie on-line, în cadrul portalului ONRC disponibil la adresa https://portal.onrc.ro, la ghișeele unităților teritoriale ale acestora, sau, după caz, prin poștă, e-mail sau fax.

Urmare a acestei operațiuni, în eventualitatea în care denumirea aleasă este disponibilă, ONRC va emite dovada verificării disponibilităţii şi rezervării firmei, valabilă timp de 3 luni de la data emiterii.

Ce acte sunt necesare pentru înființarea unui PFA, ÎI, ÎF:

  • Cererea de înregistrare – (original);
  • Anexa 1 privind înregistrarea fiscală – (original);
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii (model 2);
  • Cartea de identitate sau pașaportul titularului PFA/ÎI, ÎF (fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul);
  • Declarație pe propria răspundere privind îndeplinirea condițiilor legale pentru desfășurarea activităților ca persoană fizică autorizată (formă olografă, original)
  • Înscrisul care atestă dreptul de folosință asupra sediului profesional/punctului de lucru – orice act juridic care conferă dreptul de folosință și/sau atestă afectațiunea specială a spațiului, în fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul;
  • Specimenul de semnătură al persoanei fizice autorizate (original);
    • Specimenul de semnătură poate fi depus ca declarație notarială sau în prezența personalului de la ghișeul ONRC
  • Documentele care atestă pregătirea profesională (fotocopii certificate olograf) şi/sau fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experiența profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale – detalii.

Depunerea actelor de mai sus poate fi făcută:

  • on-line, în eventualitatea în care deții un certificat calificat de semnătură electronică emis de o autoritate competentă;
  • fizic, la ghișeele teritoriale ale ONRC;
  • prin curierat sau poștă.

Toate formularele necesare, precum și detalii despre completarea acestora, se regăsesc pe pagina ONRC, accesând link-ul https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice/persoane-fizice-autorizate-pfa.

Pentru a evita anumite greșeli în redactarea documentelor, noi recomandăm depunerea aceste acte direct la ghișeu. Totodată, există posibilitatea de a apela la societăți private, contra cost, care se ocupă în numele vostru de depunerea actelor și ridicarea dovezilor de înregistrare a societății în Registrul Comerțului.

1.1.5.1 Organizarea activităților premergătoare deschiderii

Deschiderea unui restaurant (ca de altfel a oricărui tip de afacere) pune la încercare abilitățile oricui de organizare și manageriere. Iar pentru asta este imperativ să comunici eficient cu echipa ta.

Urmărește îndeaproape acțiunile care trebuie îndeplinite, delegă sarcinile oamenilor potriviți și stabilește termene de finalizare. Alocă suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor, mai ales că de multe ori e posibil să descoperi o mulțime de ramificații chiar și în spatele mai simple obiective. Și, mai presus de orice, organizează-te foarte bine!

Acțiuni prioritare

De îndată ce ai pus la punct toate formele de organizare juridică poți trece la următorii pași. Câteva lucruri care trebui bifate înainde de deschiderea localului sunt următoarele:

  1. Află tot ce trebuie să știi despre legislație, autorizații, licențe și ce asigurări îți sunt necesare așa încât să le poți procura din timp (găsești toate informațiile necesare în capitolul de Legislație)
  2. Deschide contul bancar al firmei.
  3. Fă-ți un website, pagini de Social Media (Facebook, Instagram) și o pagină în Google.
  4. Comandă și instalează un software de pontaj și organizare a turelor.
  5. Comandă din timp și alocă suficient timp pentru:
  • Mobilier, decorațiuni, corpuri de iluminat
  • Echipamente și aparatură
  • Tacâmuri, veselă, vase și ustensile pentru prepararea mâncării
  • Printarea meniului, a cărților de vizită, branduirea șervețelelor și a altor produse folosite
  1. Fă o listă cu toate proiectele de reamenajare, cine se ocupă de fiecare și data la care trebuie finalizate, precum și o listă cu materialele necesare.
  2. Folosește un organizator în care să treci toate deadline-urile pe care ți le-ai propus (spre exemplu, când trebuie să îți fie livrate diverse comenzi, când trebuie finalizate diverse proiecte de reamenajare, când trebuie instalate echipamentele, când ai stabilite anumite întâlniri și, desigur, data deschiderii).

1.1.5.2 Cum faci organigrama

Ai pus la punct o mulțime de detalii legate de deschiderea localului, dar mai e un lucru foarte important de făcut: să decizi care este numărul de angajați de care vei avea nevoie și care sunt pozițiile pe care le vor ocupa.

În industria HoReCa, rulajul mare de personal este o veșnică problemă. Schimbarea frecventă a angajaților te costă însă bani și timp, așa că e important să îi fidelizezi, să le oferi un mediu de lucru bun, cu salarii decente și beneficii care să-i facă să rămână alături de tine. Pentru că de ei depinde bunul mers al lucrurilor, fie că vorbim de servire, de operarea bucătăriei, inventar și așa mai departe. Poți afla tot ce trebuie să știi despre managerierea echipei în capitolul dedicat Resurselor Umane.

Dar până să ajungi acolo, hai să stabilim întâi care sunt oamenii de care ai nevoie în restaurant. În funcție de conceptul localului, e posibil să ai nevoie de 10 membrii în echipă, de 30 sau mult mai mulți de atât. Înainte de a pune anunțuri de angajare, fă-ți un plan cu toate pozițiile din restaurant pe care trebuie să le acoperi, în ordinea priorității.

Noi îți oferim un ghid general de la care să pornești și pe care îl poți adapta în funcție de nevoi.

Cele trei tipuri principale de job-uri

În general, angajații se înscriu în trei mari categorii: front of house, back of house și management.

  • Front of house se referă la toate zonele publice din local – sală de mese, bar, zona de recepție și toalete. Angajații din aceste zone lucrează în afara bucătăriei și sunt cei care au contact direct cu oaspeții: ospătari /chelnări /picoli, hostess, barmani, casieri, garderobieri etc.
  • Back of house se referă la acele zone în care clienții nu au acces – bucătărie, zone de preparare, birouri, depozit etc. Și aici intră tot personalul din bucătărie (Head Chef, sous chef, bucătari, spălători de vase și tot așa).
  • Managementul are de aface cu tot ce înseamnă bunul mers al restaurantului – de la operațiuni, proceduri, finanțe, inventar și așa mai departe. De asemenea, rolul lor este de a îmbunătăți comunicarea între front of house ți back of house, dar și de a asigura că oaspeții au parte de o experiență plăcută. În această categorie intră proprietarul, managerul de sală, managerul de bar, managerul de restaurant și personalul de la birouri (ca de exemplu cei de la contabilitate).

 

Lista de personal

Mai departe găsești o listă de poziții întâlnite de regulă în restaurant. În funcție de specificul localului și de mărimea lui, e posibil ca unele poziții să nu se regăsească în organigrama pe care o stabilești.

Director de restaurant

Aproape oricine poate învăța să lucreze într-un restaurant, dar când vine vorba de manager, lucrurile stau un pic altfel. Înainte de a angaja sau a promova pe cineva în această poziție, trebuie să te asiguri că este o persoană complet dedicată rolului său. Pentru că în sarcina sa pică să angajeze personalul, să îi instruiască, să știe când e cazul să înlocuiască un membru al echipei. De asemenea, trebuie să știe foarte bine tot ce ține de organizarea eficientă a activității, să cunoască furnizorii, să supervizeze gestiunea, să implementeze strategiile de marketing și, în general, cam tot ce mișcă în local, să supervizeze absolut tot. De aceea este esențială să aibă acumulată multă experiență.

Chef

În multe restaurante, atracția principală este Executive Chef-ul / bucătarul șef. El este cel care creează conceptul de meniu și rețetele, creează specialitățile, supervizează prepararea zilnică a mâncării și manageriază personalul din bucătărie. De el depinde, în mare măsură, succesul de care restaurantul se va bucura, de abilitatea lui de a le oferi oaspeților cele mai gustoase preparate, care se încadrează totodată în bugetul de care dispui.

Sous-chef

Este mâna dreaptă a bucătarului chef – cel care de asemenea supervizează activitatea bucătarilor și se asigură că rețetele sunt respectate. Ajută la prepararea mâncării, la plating, și e gata oricând să preia rolul de lider la nevoie. În multe privințe, această poziție necesită aceleași competențe, experiență și formare ca și a bucătarului șef.

Bucătari

În funcție de configurația bucătăriei și de meniu, un restaurant poate avea nevoie de la doi până la opt sau mai mulți bucătari de linie. Un bucătar de linie se referă, de fapt, la oricine se ocupă de o anumită stație din bucătărie (fie că e vorba de grill, de sotat, de prăjirea alimentelor, salate, deserturi și așa mai departe), fără ca asta să însemne neapărat că un bucătar este dedicat unei singure linii de preparate.

Pe lângă aceștia, în bucătărie sunt și ajutoarele de bucătari, cei care se ocupă de prepararea ingredientelor (curățarea legumelor, pregătirea cărnii, cântărirea ingredientelor, prepararea sosurilor etc.).

Chelneri / ospătari

Ei sunt cei care interacționează cel mai mult cu oaspeții. Preiau comenzile, servesc mâncarea și a băutura, oferă recomandări din meniu, răspund la orice întrebare de-a clienților, cer și oferă feedback. În mare măsură, ei sunt oglinda restaurantului, ce aceea este foarte important cum faci selecția personalului. Trebuie să fie persoane sociabile, politicoase, să aibă tact și diplomație, să fie bine organizați și să aibă o memorie excelentă.

Manager de bar

Este responsabil de a organiza și planifica întreaga activitate. Asta include inventarul de bar, crearea meniului de băuturi și a specialităților, managementul personalului de la bar, inventar și gestiune. Această poziție trebuie ocupată de cineva care are experiență (2-5 ani), care să fie la curent cu noutățile și trendurile din domeniu, să poată face sugestii oaspeții pornind de la preferințele lor și stăpânească foarte bine tot ce înseamnă activitatea la bar. Trebuie să fie pasionat de meseria lui, să fie sociabil, creativ și să știe cum să-și gestioneze echipa. 

Barman

Barmanii sunt experți în mixologie (arta de a prepara cocktailuri). Dacă localul tău are un bar, atunci trebuie să găsești un barman calificat. Pentru că atunci când se adună multe comenzi, el trebuie să poată servi în continuare băuturile corect, dar și să întrețină oaspeții. Tocmai de aceea, nu trebuie să fie doar un bun profesionist, dar trebuie să fie și o persoană sociabilă. Meseria de barman poate fi stresantă, așa că trebuie să te asigură că-și poate face treaba în orice condiții, și asta în timp ce poate în continuare să distreze clienții.

Ar trebui să cauți un barman care are cel puțin un an experiență, este sociabil și știe să lucreze rapid.

 

Alte categorii de personal necesar:

  • Host/Hostess. În restaurantele mai mari deoseori este angajată o persoană la recepție (host/hostess) care să întâmpine oaspeții. Practic, este prima persoană cu care oaspeții interacționează când intră în local. Tocmai de aceea, trebuie să le poată crea o primă impresie foarte bună. Trebuie să știe foarte bine să gestioneze rezervările, să înțeleagă politica de așezare a oaspeților la mese, să știe cum să gestioneze situații neprevăzute și să coordoneze fluxul de clienți. Și, desigur, să fie o persoană foarte plăcută și sociabilă.
  • Asistent manager de restaurant. Este „mâna dreaptă a managerului”, un fel de manager în training. În mod obișnuit, se ocupă de tot ceea ce managerul nu are timp să facă – ca de exemplu să aprobe schimburile de ture, să aloce zonele de servire ospătarilor, încasări etc. Practic, el trebuie să poată prelua oricând câte ceva din sarcinile managerului. La modul ideal, ar trebui să aibă o experiență de 3-5 ani în spate, să dețină cunoștințe în domeniu, să aibă experiență de lucru în restaurant, să fie foarte organizat și să aibă abilități bune de comunicare în echipă.
  • Este cel care încasează banii, operează casa de marcat, oferă bonul și restul corect, uneori chiar sugerează produse și interacționează cu oaspeții. O astfel de persoană trebuie să fie politicoasă, eficientă și promptă. Și, mai ales, de încredere!
  • Este responsabil cu debarasarea și așezarea mesei după fiecare rând de oaspeți. Ei trebuie să fie mereu atenți ca oaspeții să aibă pahare, tacâmuri, farfurii și să observe atent tot ce se întâmplă la mese. Tot ei trebuie să se asigure că la stațiile de servire sunt mereu suficiente șervețele, naproane și alte consumabile.
  • Ajutor de barman. Este ucenicul barmanului și de obicei este o poziție destinată celor care fac primii pași în această meserie. Printre responsabilitățile sale se numără turnarea băuturii în pahare, să aducă gheața, să spele și să șteargă ustensilele, paharele și, în general, să se asigure că în bar există tot ce trebuie pentru a funcționa. Un astfel de angajat trebuie să poată lucra bine sub presiune, să aibă determinare, răbdare și să fie dornic să învețe.
  • Spălător de vase. Așa cum sugerează denumire, sunt persoanele responsabile de spălarea tuturor farfuriilor, tacâmurilor, vaselor și ustensilelor de gătit. Deși nu pare un job foarte important, știm cu toții ce impresie proastă le creează oaspeților găsirea unei farfurii murdare!
  •  
  • Manipulant marfă.
  • Personal de curățenie.
  • Șofer.

 

 

De cât personal ai nevoie

Fiecare restaurant este diferit și numărul de angajați variază în funcție de tipul localului, servire și locație. Ca și punct de pornire, te poți orienta după următoarele cifre:

  • Într-un local cu autoservire cerințele de personal sunt mai mici, din moment ce mâncarea nu este preparată la comandă și nici nu se oferă servire la masă. De regulă este suficient un ospătar pe tură, la fiecare 12 mese și patru bucătari un estimat de 50 de clienți deodată.
  • Pentru un restaurant casual e nevoie de mai mult personal pentru a te asigura că servirea este rapidă. Teoretic, ai nevoie de 5-6 ospătari pe tură și 4 bucătari la 50 de mese.
  • Într-un restaurant de fine dining pretențiile sunt mai mare, așa încât vei avea nevoie de un ospătar la fiecare 3-4 mese, și 6-7 angajați în bucătărie la fiecare 50 de clienți.

În cadrul capitolelor următoare vei afla în detaliu tot ce trebuie să știi despre stabilirea necesarului de angajați și ture, grila de salarizare, procesul de recrutare, manuale și proceduri pentru fiecare poziție, dar și metode de fidelizare a angajaților.

Promovarea pre-lansare

 

Încă dinainte de a deschide ușile pentru oaspeți, e important să le stârnești curiozitatea, să stârnești un pic de vâlvă în jurul brandului, așa încât odată lansat, localul tău să atragă cât mai mulți oaspeți încă de la început. Mai jos regăsești câteva idei de promovare pe care le poți desfășura în avans, iar pentru mai multe detalii despre cum să-ți constuiești web-site-ul, paginile de social media, dar și soluții de marketing eficient, descoperă informațiile din capitolul dedicat.

Perioada premergătoare deschiderii unui restaurant înseamnă 3-4 luni haotice (uneori chiar mai mult). Sunt o mulțime de lucruri de pus cap la cap, apar o mulțime de schimbări și e ușor să te pierzi în tot acest noian organizațional și să pierzi din vedere cât de important este marketingul pre-lansare și strategia de promovare. Dar și aici, ca și în cazul celorlalte aspecte de care trebuie să te ocupi, e vorba de planificare, bugetare și execuție.

Cel mai rău lucru pe care îl poți face este să te ocupi de partea de marketing cu numai o săptămână înainte de lansare sau, și mai rău, să deschizi localul apoi să începi promovarea.

Când, în realitate, abordarea corectă este să începi cu o lună-două înainte!

În esență, marketingul e despre trei lucruri principale: să creeze awareness (adică să faci localul cunoscut), să atragă cât mai mulți clienți (și implicit profit) și să îi fidelizeze. Înainte de lansare, scopul principal este să creezi cât mai mult awareness. Așa că hai să vedem câteva metode de a crez acel buzz în comunitate încă înainte de a deschide ușile către oaspeți (și cum faci asta cu un buget cât mai mic).

 

  1. Stabilește-ți prezența în online

Cu siguranța asta nu reprezintă nicio surpriză: primul lucru pe care trebuie să-l faci este să îți construiești un website frumos și bine pus la punct și să ai un plan de e-mail marketing. Apoi să creezi engagement pe paginile de social media așa încât să atragi oamenii în site și să-i determini să se înscrie la newsletter pentru a primi vești despre deschiderea localului. E clar că o simplă postare pe Instagram, cu câteva luni înainte de lansare, înseamnă mult mai mult decât a aduna like-uri. Înseamnă să creezi anticipare, să stârnești curiozitatea oamenilor. Scopul este de a avea cât mai multe interacțiuni și să stârnești dialogul, dar și să răspunzi la fiecare comentariu pe care îl primești.

Odată ce ai pus la punct prezența în online, demarează câteva campanii care să atragă oaspeții în momentul în care vei deschide ușile. În acest stadiu, promovarea trebuie să pună accent pe:

  • Informații cu privire la meniu
  • Popularizarea brandului
  • Stimulente care să atragă clienții în local
  • Diferențierea ca brand

 

Iată câteva idei de promovare de la care poți începe:

  • Cupoane cu gratuități – fie că e vorba de o băutură din partea casei, un aperitiv sau un desert (doar ai grijă să selectezi acele produse care nu implică costuri mari);
  • Cupoane de discount – prin care oferi o reducere de 10% (spre exemplu) la prima vizită în local
  • Promoții speciale – de exemplu, oferă un meniu de mâncare și băutură la un preț fix
  • Flyere – distribuie flyere în cutiile poștale sau la trecătorii din zonă. Ai grijă să incluzi numele și logo-ul, un discount, un mesaj prin care-i inviți să te viziteze, data deschiderii și locația, conturile de social media și numărul de telefon
  • Bannere și afișe montate stradal, care să atragă atenția (la fel, trebuie să includă data lansării, adresa de website și o promoție).

Cel mai bine este să apelezi la un graphic designer care să se ocupe de materialele promoționale.

 

  1. Ocupă-te de partea de PR

E important să atragi atenția presei și să-i faci să vorbească despre deschiderea localului.

Important e să creezi o poveste care să fie interesantă și să merite a fi distribuită mai departe.

Urmează pașii de mai jos:

  • Fă o listă de contacte din media

Trebuie să conțină nume, e-mail, telefon, profil de pe Social Media, adresa website-ului pentru: publicații locale tipărite, jurnaliști din on-line, food bloggers și influenceri.

  • Compune un comunicat de presă

Comunicatul de presă trebuie să fie un document scurt (nu mai mare de o pagină), prin care să trimiți știrea către presă, așa încât ei să dezvolte apoi subiectul și să scrie despre local. Ce e important e să oferi context, să le spui o poveste, să îi convingi de ce brandul tău e relevant și să le pui la dispoziție informații care să le stârnească interesul.

Comunicatul de presă ar trebui să răspundă la următoarele întrebări:

  • Care este conceptul și specificul localului?
  • De ce ai decis să deschizi un restaurant / bar / cafenea?
  • Când este lansare.
  • Ce oferi și prin ce te diferențiezi de ceilalți?
  • Care sunt specialitățile?
  • Cum este ambianța?

(Pentru mai multe detalii despre comunicatul de presă citește capitolul destinat Relațiilor Publice)

  • Distribuie comunicatul

Trimite-l către lista de contacte pe care ți-ai făcut-o. NU trimite un mesaj bulk, ci ia-ți timpul pentru a scrie un e-mail personalizat pentru fiecare membru al presei.

Cum compui mesajul:

  • Folosește un titlu atrăgător (poate fi chiar cel din comunicat)
  • Adresează-te destinatarului direct, spune-i pe nume.
  • Explică-i de ce e relevant (spune-i de ce ar fi interesat de subiect)
  • Include comunicatul în corpul e-mailului (atașamentele ar putea trimite mesajul în Spam).
  1. Organizează ceea ce americanii denumesc „a soft opening”

Asta înseamnă să deschizi localul în sistem limitat, înainte de lansare (chiar și cu 2-3 săptămâni în avans). Scopul este de a testa procedurile din bucătărie, echipamentele, organizarea și operațiunile din local, dar și servirea.

Aceste „soft openings” îți dau oportunitatea de a remedia orice hibe apar în activitate. Astfel ai ocazia să:

  • Instruiești personalul pe baza unui scenariu live, fără presiunea aferentă unei zile obișnuite. În plus, invitații vor fi mai iertători dacă servirea nu e ireproșabilă, iar tu poți face echipei observațiile de rigoare.
  • Testezi reacția oaspeților la concept și poți face ajustări și schimbări în funcție de feedback-ul primit.
  • Ai feedback și de la echipă în ceea ce privește procedurile. Dacă ceva nu merge bine în bucătărie sau în partea de front of the house, poți remedia acele lucruri înainte de deschidere.

Pe cine inviți?

  • Apropiați / cunoștințe. Trebuie să știi că te poți baza pe un feedback cinstit. Din moment ce te cunosc personal și înțeleg că încă ești în faza de testare, pot fi mai înțelegători cu privire la micile nereguli. Dacă nu reușești să strângi suficienți oameni, cheamă și prieteni de-ai angajaților.
  • Persoane din vecinătate. E o bună oportunitate de a contacta persoanele care locuiesc sau muncesc în apropiere și de a forma o legătură cu ei. Poți trimite invitații prin poștă, le poți distribui la clădirile de birouri din apropiere etc. Astfel le dai exclusivitate (foarte apreciată, de atfel) și pui bazele unei clientele viitoare.

Ce preț ceri?

Asta depinde de meniul pe care decizi să-l oferi invitaților. Ce poți face e să:

  • Oferi un discount pentru un meniu complet
  • Creezi câteva meniuri cu preț fix dintre care invitații să aleagă
  • Oferi mostre gratuite și aperitive pentru a le mulțumi pentru participare.

 

Obține feedback

Pentru asta, poți tipări câteva formulare pe care invitații să le completeze la final. Include următoarele:

MENIU

  • Selecție / Varietate: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Prețuri: Inacceptabile — Necesită îmbunătățiri — Acceptabile — Bune – Excelente
  • Comentarii

MÂNCARE

  • Prezentare: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Gust: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Porții: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Comentarii

SERVICIU

  • Profesionist: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Prietenos: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Prompt: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Comentarii

AMBIANȚĂ

  • Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Comentarii

MUZICĂ

  • Genul de muzică: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Volum: Inacceptabil — Necesită îmbunătățiri — Acceptabil — Bun – Excelent
  • Comentarii

OBSERVAȚII GENERALE

  • Ce ai schimba la experiența pe care noi o oferim?
  • Ajută-ne să fim mai buni! Ce alte comentarii ai?
  • Ai vrea să faci parte din baza noastră de date? _ (adresă de e-mail)_______________
  • Vrei să ne urmărești pe Social Media? (include paginile din Facebook și Instagram)

În concluzie…

Ține cont de un aspect: zilnic, oamenii sunt bombardați cu tot felul de mesaje de marketing și publicitare, așa încât, cu timpul, au început nici să nu le mai observe pe majoritatea. Asta nu înseamnă că nu le poți atrage atenția, ci doar că e nevoie de mai mult de un mesaj pentru a-i face să te observe (mai degrabă 5-7 afișări în social media). Tocmai de aceea e important să începi din timp promovarea localului, așa încât până la momentul deschiderii să ai ocazia de a le stârni cu adevărat interesul.

Contactarea inițială a producătorilor și furnizorilor

Un alt pas important este să stabilești cine îți vor fi parteneri de afaceri pentru aprovizionarea localului. Cu cel puțin șase-opt săptămâni înainte de deschidere contactează furnizorii locali și stabilește întâlniri cu reprezentanții de vânzări.

Cel mai bine ar fi să îl ai alături și pe managerul de restaurant. Aceste companii sunt cele care vor furniza localului materia primă de care are nevoie pentru a funcționa. Asigură-te că fiecare din reprezentanții acestor companii înțeleg cât de importantă este pentru tine calitatea produselor și spune-le că ești în discuții cu mai multe firme (poate fi în avantajul tău, mai ales că în domeniu competiția este destul de mare).

Nu te limita la a avea o relație cu un singur furnizor – fii deschis către noi colaborări și acceptă întotdeauna să-ți fie prezentate noi oferte.

Atunci când alegi furnizorii, ține cont de câteva elemente:

  • Calitatea produselor;
  • Încrederea pe care o poți avea în furnizorul respectiv;
  • Capacitatea de a respecta termenele de livrare (este foarte important ca produsele să ajungă în local la data stabilită);
  • Este furnizorul cu adevărat interesat de afacerea ta?
  • Pare a avea încredere în produsele pe care le vinde?
  • Termene de facturare?
  • Poate oferi soluții în situații de criză? Poate livra comenzi neprevăzute?
  • Încă de la prima întâlnire, ar trebui să primești liste și cataloage de produse, formulare de comandă, dar și o listă de referințe (cu ce alte restaurante și localuri mai colaborează?).

La rândul tău, trebuie să le oferi o listă cu produsele pe care urmează să le comanzi, precum și cantitatea de care vei avea nevoie săptămânal. Pune accent pe importanța pe care o are prețul, dar subliniază și faptul că nu este singurul considerent pe care îți vei baza decizia. Explică faptul că vei analiza mai multe oferte din piață, dar dă-le asigurări că nu vei schimba frecvent furnizorii, doar în baza unor oferte punctuale și limitate din partea altora. Loialitatea este prețuită în aceste situații și furnizorii trebuie să știe că se pot baza pe comenzi recurente regulate, dar în același timp să înțeleagă că relația partenerială nu poate fi luată de bună pentru totdeauna.

Majoritatea furnizorilor oferă un discount restaurantelor, mai ales după un anumit număr de comenzi. E un lucru de care trebuie să ții cont atunci când selectezi companiile cu care vrei să lucrezi.

Nu e mereu ușor să alegi furnizorul potrivit, ținând cont de toți factorii variabili pe care să-i iei în considerare, de aceea e cel mai bine să analizezi toate aspectele raportându-te la imaginea de ansamblu.

Mai multe informații despre alegerea furnizorilor și producătorilor cu care să lucrezi, dar și despre categoriile de produse pe care trebuie să le achiziționezi găsești în capitolul „Producători și furnizori”.

1.1.6 Avize și autorizații necesare

În cadrul înregistrării la Registrul Comerțului a activității pe care urmează să o derulezi, este obligatorie autorizarea acesteia în baza unei declarații pe proprie răspundere, depuse în cadrul ONRC conform prevederilor art.15, din Legea 359/2004 așa cum am detaliat în actele necesare pentru înființarea firmei.

În acest sens se atestă că sunt îndeplinite condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii.

Pentru activităţile declarate, ONRC va elibera certificatul constatator, care autorizează desfășurarea acestora la sediul principal și/sau sediile secundare (puncte de lucru) sau în afara sediilor proprii, după caz. În baza acestui document primit, operatorul economic își poate începe activitatea.

Există și excepții pentru restaurante cu peste 100 de locuri, precum și în cazul în care spațiul unde se desfășoară activitatea se încadrează în prevederile H.G.1739/2006, cu modificările ulterioare. În această situație, este necesară obținerea autorizației de mediu precum și a autorizației de securitate la incendiu.

Trebuie să ai în vedere faptul că funcționarea propriu-zisă a unei unități de alimentație publică presupune, pe lângă certificatul constatator emis de ONRC, a autorizației de mediu și securitate la incendiu (dacă acestea sunt necesare) și deținerea altor avize, acorduri și autorizații prevăzute de lege, pe care le vom prezenta succint.

În lipsa acestora riști aplicarea unor sancțiuni contravenționale sau a unora care pot duce la suspendarea activității.

  1. Avize emise de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (D.S.V.S.A.)

Orice activitate economică care implică produse alimentare necesită, conform Ordinului nr.111/2008, înregistrarea în cadrul instituției mai sus menționate. Astfel pentru desfășurarea activității de alimentație publică, este necesară, pe lângă declarația pe proprie răspundere, și înregistrarea în cadrul Agenției Naționale Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor care funcționează la nivelul județului în care îți desfășori activitatea.

Responsabilitatea primară pentru siguranța alimentelor îți aparţine, prin urmare ai obligația să pui în aplicare, să implementezi şi să menţii proceduri permanente bazate pe principiile HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point), o metodă de operare structurată, cu rolul de a identifica riscurile și măsurile de control asociate acestora, în scopul asigurării siguranței alimentare, împreună cu aplicarea bunelor practici de igienă, conform prevederilor cuprinse în H.G. nr.924/2005, privind aprobarea Regulilor generale pentru igiena produselor alimentare.

Toate aceste aspecte sunt detaliate în capitolul de legislație și control, parte integrantă a acestui ghid.

  1. Avize din partea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (A.N.P.M)

Având în vedere că activitatea de alimentație publică, prin natura sa, poate constitui o sursă de poluare, în special prin folosirea surselor generatoare de zgomot, ești obligat să dispui măsurile necesare, astfel încât prin activitatea desfășurată să nu conduci la depășirea nivelurilor limită a zgomotului ambiental. În acest sens trebuie să ai în vedere prevederile art. 16 din Ordinul nr.119/2014, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, prin care sunt specificate valorile-limită ale indicatorilor de zgomot, atât pe timpul zilei cât și al nopții, în interiorul cât și în exteriorul locuințelor.

Tot legat de ANPM trebuie să mai ai grijă și la următoarele aspecte:

  • Colectarea deșeurilor animale
  • Gestionarea deșeurilor
  • Colectarea uleiurilor uzate
  • Norme privind utilizarea substanțelor periculoase

Toate aceste aspecte sunt detaliate în capitolul de legislație și control, parte integrantă a acestui ghid.

  1. Protecția Muncii (SSM)

Protecția muncii este reglementată la nivel național prin Legea nr.319/2006, a securităţii şi sănătăţii în muncă și prin normele metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin HG 1425/2006. Prevederile legii au caracter obligatoriu și se aplică angajatorilor, lucrătorilor și reprezentanților lucrătorilor.

Prin securitate şi sănătate în muncă (SSM), se înțelege ansamblul de activităţi instituţionalizate având ca scop asigurarea celor mai bune condiţii în desfăşurarea procesului de muncă, apărarea vieţii, integrităţii fizice şi psihice, sănătăţii lucrătorilor şi a altor persoane participante la procesul de muncă.

În vederea diminuării riscurilor aplicării unei sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea prevederilor legale aplicabile în acest domeniu, prezentăm succint o serie de aspecte pe care le ai de îndeplinit/urmărit cu privire la sănătatea și securitatea în muncă:

  • Supraveghera stării de sănătate a angajaților
  • Condiții cu privire la spațiile pentru prepararea hranei sau a băuturilor
  • Condiții cu privire la spațiile de servire a mesei
  • Modalități de asigurare a activității de prevenire și protecție

Toate aceste aspecte sunt detaliate în capitolul de legislație și control, parte integrantă a acestui ghid.

  1. Situații de urgență (PSI – ISU)

Trebuie să reții faptul că în domeniul Situațiilor de Urgență, care includ prevenirea și stingerea incendiilor (PSI) precum și protecția civilă (PC), ai o serie de obligații, în conformitate cu prevederile Legii nr. 307/2006, privind prevenirea și stingerea incendiilor, a Ordinului nr.3/2011, pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare şi autorizare privind securitatea la incendiu şi protecţia civilă, a Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul nr.163/2007 și a celorlalte acte normative aplicabile în domeniu, iar în ceea ce privește protecția civilă, Legea nr. 481/2004, privind protecția civilă.

Nerespectarea acestor obligații pot atrage aplicarea unor sancțiuni contravenționale, precum și suspendarea activității.

Toate aceste aspecte sunt detaliate în capitolul de legislație și control, parte integrantă a acestui ghid.

  1. Securitatea bunurilor și valorilor

Conform H.G. 301/2012 prin care se aprobă Normele de aplicare a Legii nr.333/2003, adoptarea măsurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor şi valorilor prevăzute de lege se realizează pe baza unei analize de risc la securitate fizică, efectuată de către experţi înscrişi în Registrul Naţional al Evaluatorilor de Risc la Securitatea Fizică.

Obligația de a efectua analiza de risc la securitatea fizică revine tuturor persoanelor juridice care dispun de bunuri şi valori. În urma realizării analizei de risc la securitatea fizică, se va indica sau nu întocmirea unui Plan de Pază al obiectivului, avizat de Poliția Română.

Toate aceste aspecte sunt detaliate în capitolul de legislație și control, parte integrantă a acestui ghid.

  1. Avize necesare pentru folosirea muzicii ambientale

Pentru evitarea unor sancțiuni contravenționale în ceea ce privește încălcarea prevederilor legale cu privire la comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental sau lucrativ, trebuie să te asiguri că licențele pe care le soliciți organismelor de gestiune colectivă, acoperă integral interesele compozitorilor, interesele artiștilor interpreți și executanți precum și interesele producătorilor de fonograme.

Toate aceste aspecte sunt detaliate în capitolul de legislație și control, parte integrantă a acestui ghid.

  1. Monitorizarea utilizând sisteme video

Dacă montezi un sistem de supraveghere prin camere video în incinta localului, este necesară o notificare către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal – pe scurt ANSPDCP, conform prevederilor Legii nr. 677/2001, privind prelucrarea datelor cu caracter personal și a Deciziei nr. 52/2012 a ANSPDCP.

Este obligatoriu să semnalezi existenţa sistemului de supraveghere video prin intermediul unei pictograme care să conţină o imagine reprezentativă cu vizibilitate suficientă şi poziţionată la o distanţă rezonabilă de locurile unde sunt amplasate echipamentele de supraveghere video.

  1. Verificări metrologice a mijloacelor de măsurare

Mijloacele de măsurare folosite în comerț și alimentația publică, cum ar fi cântarele, mijloace de măsurare a volumului lichidelor, se declară înainte de punerea în funcţiune/utilizare, Biroului Român de Metrologie Legală, pentru asigurarea controlului metrologic.

Acestea se supun controlului metrologic periodic în conformitate cu prevederile O.G. nr.20/1992, privind activitatea de metrologie cu modificările și completările ulterioare.

Conform Ordinului nr.148/2012, pentru aprobarea Listei oficiale a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, cântarele și celelalte mijloace de măsurare a volumului lichidelor, folosite în vânzări directe, trebuie să le supui anual verificărilor metrologice.

Mai multe detalii despre legislația în vigoare, norme și reglementări în domeniu găsești aici.

Show